اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


خیاطی

27 مهارتی که هر خیاط مبتدی باید در مورد آنها اطلاع داشته باشد

خیاطی شاید چالش برانگیز و سخت به نظر برسد، اما تسلط پیدا کردن بر مهارت های خیاطی سبب آسان تر شدن زندگی شما می شود. وقتی برای اولین بار چگونگی دوخت را فرا بگیرید، بیشتر بر روی مهارت اصلی کوک زدن در خیاطی کار خواهید کرد.

در ابتدا بیشتر مانند افراد مبتدی خیاطی می کنید و افراد دیگر به شما چیزهایی را در این زمینه آموزش خواهند داد. با گذشت زمان قادر خواهید شد تا پروژه های پیچیده تر و سخت تری را انجام دهید. برای اینکه شما را برای رسیدن به این مرحله راهنمایی کنیم، در این مطلب لیستی از مهارت های اصلی خیاطی را برای شروع کار آورده ایم. این مهارت های اصلی خیاطی را بررسی کنید تا در کار خود ماهر شوید.

1- اصطلاحات و لغات تخصصی مربوط به خیاطی

آیا تاکنون به این جمله که قبل از دویدن، راه رفتن را یاد بگیرید، توجه کرده اید؟ دقیقا همانند این جمله، قبل از وارد شدن به هر حرفه ای باید در مورد اصطلاحات تخصصی آن به اطلاعات کاملی دست یابید. شاید یادگیری این کلمات در طول انجام کار نیز امکان پذیر باشد، اما آیا استفاده از یک لغت نامه در طول انجام کار سبب پیچیدگی پروژه نخواهد شد؟ اگر واقعا می خواهید مهارت های خودتان را بهبود بخشید، یک کلاس آنلاین شاید ارزش توجه کردن را نیز داشته باشد.

2- راحت بودن

پروژه های خیاطی می توانند ساعت ها و یا حتی روزها طول بکشند. اینگونه پروژه ها برای افراد مبتدی که می خواهند مهارت های اصلی خیاطی را فرا گیرند، نوعی آشفتگی ایجاد می کنند. بهتر است مکانی را در خانه برای این کار اختصاص دهید تا از سرگرمی خودتان در آرامش لذت ببرید.

3- انتخاب بهترین چرخ خیاطی

چرخ های خیاطی در اندازه ها و مشخصات مختلفی وجود دارند. هر مدل به برطرف کردن نیازهای منحصر به فرد خیاطان مختلف می پردازد. شما به اطلاع از بهترین نوع آنها برای خودتان نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، چرخ در طول فعالیت خیاطی به طور پیوسته همراه شما خواهد بود.

4- نحوه آماده سازی چرخ خیاطی

پس از اینکه چرخ خیاطی مناسب را انتخاب نمودید، گام بعدی به درک کارکرد آن اختصاص خواهد داشت. وقتی اطلاع پیدا کردید که این وسیله چگونه کار می کند، می توانید مهارت های خودتان را در زمینه استفاده از چرخ خیاطی بهبود بخشید.

5- نحوه وارد و خارج نمودن سوزن چرخ خیاطی

وارد کردن سوزن به چرخ خیاطی جزء کارهای همیشگی همه خیاطان به شمار می آید. حتی در هنگام تعویض کردن سوزن چرخ خیاطی نیز وقوع خطا و اشتباه اجتناب ناپذیر است. برای جلوگیری از این رخداد، بهتر است که نحوه وارد و خارج کردن سوزن های چرخ خیاطی را به روشی مناسب فرا گیرید.

6- نحوه تنظیم تنش چرخ خیاطی

تنش چرخ خیاطی، چگونگی به وجود آمدن کوک ها را تعیین می کند. اگر تنش چرخ خیاطی نامناسب باشد، کوک ها یا خیلی شل و یا خیلی محکم ایجاد می شوند که معمولا خیاطان به این مسئله علاقمند نیستند.

7- نخ کردن سوزن چرخ خیاطی

نخ کردن سوزن چرخ خیاطی به خصوص برای کسانیکه در ابتدای یادگیری مهارت های خیاطی هستند، به نظر پیچیده می رسد، اما می توانید با دنبال کردن چند دستورالعمل ساده آن را فرا گیرید. چرخ های خیاطی حتی قطعات شماره گذاری شده ای نیز دارند که در این مسیر کاربران را راهنمایی خواهند کرد.

8- انتخاب سوزن مناسب خیاطی

سوزن ها همانند چرخ های خیاطی برای کارهای سوزن دوزی انواع مختلفی دارند. مثلا شما برای لحاف دوزی از یک سوزن نقطه ای معمولی استفاده نمی کنید، چون شکسته می شود. سوزن های شکسته در لایه های زیرین تکه های پارچه، ظاهر قشنگی نخواهند داشت.

9- انتخاب نخ مناسب

بعضی از ترکیبات کاری نسبت به بقیه بهتر کار می کنند، در حالی که بقیه ترکیبات تنها می توانند به تنهایی کارکرد بهتری داشته باشند. این مسئله در مورد انتخاب نخ مناسب برای انواع مختلف پارچه ها نمود دارد. بهتر است که قبل از تلف کردن کل روزه تان بر روی یک پارچه ابریشمی با استفاده از یک نخ پنبه ای، آنها را قبلا درک کرده باشید.

10- خیاطی دستی

اغلب خیاطان قبل از اینکه چرخ خیاطی خودشان را خریداری کنند، کارهای خودشان را با دست می دوزند و به نوعی خیاطی دستی انجام می دهند. برای انجام صحیح این کار، چگونگی یادگیری خیاطی با دست به صورت گام به گام سخت است و توجه زیادی به جزئیات نیاز دارد. خیاطی دستی می تواند کاملا خسته کننده و حوصله سر بر باشد، اما یکی از اصول اساسی خیاطی است که هر خیاطی باید در آن مهارت داشته باشد.

11- تکنیک های خیاطی دستی

خیاطی دستی با توجه به دشواری آن می تواند کاملا اضطراب آور باشد. خوشبختانه تکنیک های خیاطی دستی وجود دارد که این کار را آسان تر و راحت تر می کند. مثلا آیا می دانستید که برای سوزن نخ کردن آسان تر می توانید بر روی نخ یک اسپری مو قرار دهید؟

12- کوک های اصلی دوخت

کوک های اصلی دوخت دو نوع مختلف هستند: کوک های دوخته شده به صورت دستی و کوک های چرخ خیاطی. با بررسی کردن هر یک از آنها در مورد مهارت های اصلی خیاطی به اطلاعات بیشتری دست می یابید. مواردی نظیر اجرای کوک و کوک درشت به شما در راه اندازی (و کامل کردن) اولین پروژه تان کمک خواهند کرد.

13- دوخت کوک مستقیم

با استفاده از چرخ های خیاطی می توانید یک کوک مستقیم را بدوزید. این نوع کوک یکی از اصلی ترین و آسان ترین کوک هایی است که می توانید انجام دهید. توجه داشته باشید که با سطح دشواری دوخته شدن آن دچار سردرگمی نشوید، چون این نوع کوک یکی از کاربردی ترین کوک های موجود به حساب می آید.

14- دوخت کوک زیگزاگی

کوک زیگزاگی نوع دیگری از کوک است که با استفاده از چرخ خیاطی انجام می شود. کوک های زیگزاگی اغلب برای اهداف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود آنها بسیار محکم هستند و می توانند پارچه را کنار هم حفظ کنند. اگر می خواهید مطمئن شوید که کوک شما شل نگردیده است، از این نوع کمک استفاده نمایید.

15- نحوه جمع آوری پارچه

تکنیک جمع آوری پارچه در عین سختی می تواند مورد علاقه و توجه خیاطان قرار گیرد. انجام این تکنیک غالبا با دست آسان تر خواهد بود، اما یادگیری انجام آن با چرخ خیاطی یکی دیگر از مهارت های اصلی خیاطی به حساب می آید.

16- دوخت زیپ

بخش جدایی ناپذیر بسیاری انواع لباس ها و اکسسوری ها، زیپ ها هستند. آنها در اجزاء اصلی مد مانند لباس های زنانه، شلوارها و کیف ها مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین عدم توجه به چگونگی دوختن آنها غیر ممکن خواهد بود. دوختن زیپ از اهمیت زیادی برخوردار است و هیچ کس نمی خواهد به واسطه زیپ های لباس دچار حادثه بدی شود.

17- دوخت دکمه

خیاطان باید از هنر دوختن دکمه مانند زیپ ها اطلاع داشته باشند و بر آن بایستی تسلط پیدا کنند. دکمه ها در بسیاری از پوشاک مثل شلوارها، لباس های زنانه و تاپ ها وجود دارند، بنابراین دوختن دکمه ها را با استفاده از نخ های رنگارنگ جذاب کنید.

18- دوخت کوک فرانسوی

شاید این نوع کوک برای کسانیکه به دنبال مهارت های خیاطی پیشرفته هستند، مناسب باشد، اما در کل این نوع کوک به تا کردن انتهاهای خام و نخ کش شده پارچه و دوختن آنها به یکدیگر اشاره دارد. کوک فرانسوی ظاهری جذاب و کلاسیک به لباس شما می دهد.

19- نحوه دوخت گوشه های Mitered

گوشه های Mitered همانند اتصالات لوله ای تخت به نظر می رسند، اما مسطح تر و عریض تر هستند. آنها برای اعمال کردن بر روی پروژه های مربعی یا مستطیلی عالی خواهند بود. این کار باعث می شود تا محصول شما کیفیت بالاتر و ظاهر مناسب تری پیدا کند، پس در کار بعدیتان حتما از آنها استفاده کنید.

20- دوخت لبه های کنگره دار (Scalloped Edges)

لبه های کنگره دار بسیار زیبا و جذاب هستند، و عموما برای دوخت دامن مورد استفاده قرار می گیرند. این تکنیک برای اضافه کردن حس زنانه به هر پروژه ای که دارید، بسیار عالی خواهد بود.

21- نحوه استفاده از الگوهای خیاطی

حتی خیاطان با تجربه نیز به دنبال الگوهای جدید برای پروژه های خیاطیشان هستند. این الگوها برای افراد مبتدی که می خواهند پروژه های جدید امتحان کنند، عالی و مناسب است. اگر به دنبال دستورالعمل ها باشید، به زودی قادر به ایجاد الگوهای خودتان خواهید بود. وقتی با این روش آشناتر شدید، می توانید بر روی الگوهای خیاطی سخت تر نیز کار کنید.

22- نحوه دوخت کوک های گلدوزی

معمولا خیاطان با تجربه عنوان می کنند که گلدوزی یکی از سخت ترین انواع کارهای سوزن دوزی است، به همین خاطر دوخت کوک های آن نیز مشکل خواهد بود. خوشبختانه دوختن و کوک های گلدوزی بسیار شبیه هم هستند، بنابراین تمرین و صبر جزء عوامل موفقیت در گلدوزی به شمار می آیند.

23- دوخت کوک درشت (Blanket Stitch)

این نوع کوک، ظاهری همانند کوک استفاده شده در خیاطی دارد و معمولا بر روی لبه پارچه، کوک گلدوزی درشت اعمال می شود. با منطبق شدن کوک با رنگ نخ انتخابی، پارچه ای با ظاهر مناسب فراهم می گردد.

24- کوک ضربدری (Cross Stitch)

برخی کوک ضربدری را نوعی زیر گروه دوخت در نظر می گیرند، اما این کوک در اصل در گلدوزی یا حتی دوخت سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای زمانیکه ایده ای به ذهنتان خطور کرد که تنها با استفاده از این کوک قابل انجام است، بهتر است در مورد آن به یادگیری بپردازید.

25- نحوه بافت کوک چپ و راست (Purl Stitch)

اگر به بافندگی بیش از گلدوزی علاقمند هستید، پس یادگیری کوک چپ و راست برای شما مناسب تر خواهد بود. این نوع کوک یکی از پر کاربردترین کوک ها در بافندگی به حساب می آید. بخشی از این کاربرد زیاد به یادگیری آسان آن مرتبط است و بخشی دیگر به ظاهر زیبای آن در هنگام انجام دادن درستش مربوط می شود.

26- چگونگی انجام خیاطی بدون استفاده از الگو

بعضی از مواقع نیاز خواهید داشت تا بدون الگو به دوخت لباس بپردازید. مثل زمانیکه یک لباس خوب را انتخاب می کنید، اما فروشگاه اندازه مناسب شما را ندارد. اگر شما در مورد بعضی از ترفندهای خیاطی بدون الگو اطلاعات دارید، این مشکلات دیگر باعث آزار شما نخواهند شد.

27- چگونگی استفاده از زیپ نامرئی

شما وقتی می خواهید در مورد چگونگی دوخت یک زیپ نامرئی بیاموزید، به سادگی و فریبنده بودن آن پی خواهید برد. اما با استفاده از منابع آنلاین، برای یادگیری این مهارت اصلی خیاطی دیگر احساس فشار نخواهید کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>