اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مموری فوم چیست ؟


چه تفاوتی بین انواع مموری فوم وجود دارد؟

مموری فوم از سه نوع اصلی، یعنی سنتی، حفره باز یا تزریق ژل تشکیل شده است. هر یک از این انواع، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند، پس بیاید آنها را دقیق تر بررسی کنیم.

مموری فوم سنتی (Traditional memory foam)

مموری فوم سنتی همان چیزی است که تاکنون درباره آن صحبت کردیم. این نوع فوم با قالب شدن با بدن، تجربه خواب خوبی را فراهم می کند. یکی از بزرگ ترین مشکلات مموری فوم سنتی که بعدا بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد به تمایل این فوم به حفظ گرمای بدن ارتباط پیدا می کند، چون دماهای بالا در خواب سبب ناراحتی می شود. دو نوع دیگر از مموری فوم برای حل این مشکل ایجاد گردیده است.

مموری فوم حفره باز یا سلول باز (Open cell memory)

مموری فوم حفره باز جزء فوم های اصلی به شمار می آید که ساختار درونی متفاوتی دارد. مموری فوم حفره باز اجازه می دهد تا هوا در داخل تشک بهتر حرکت کند که منجر به گردش بهتر انتقال حرارت بدن در زمان خواب می گردد.

مموری فوم ژلی (Gel memory foam)

مموری فوم ژلی یا مموری فوم تزریق ژل نوعی مموری فوم است که از طریق دو نوع مختلف، همه ژل را در تشک تزریق می کند. اولین نوع ماده ای است که گرما را جذب می نماید. به لطف این بسته یخی مانند، دمای بدن در هنگام خواب پایین می آید. نوع دیگر معمولا به عنوان ماده تغییر دهنده فاز شناخته می شود. محققین عنوان کرده اند که این ماده با جذب و آزاد کردن گرما به متعادل شدن دما در زمان خواب کمک می کند.

به عنوان یک اثر جانبی، میکروبیدهای ژل (gel microbeads) در مموری فوم تزریق ژل می توانند سبب افزایش تراکم تشک شوند. با این حال اگر میزان پمپاژ آنها به حد کافی نباشد، شاید عامل تخریب سریع تشک تلقی گردند. جهت به دست آوردن یک تجربه خواب دلپذیر، مطمئن شوید که می دانید کدام نوع از فوم برای شما کارآیی بیشتری دارد.

مزایای مموری فوم

بعضی از مردم اصرار دارند که این نوع از تشک ها، عاملی هستند که باعث شوند آنها در طول شب به خوبی به استراحت بپردازند. اما آیا این مطلب حقیقت دارد؟ در حالت کلی ارزیابی این مسئله به دلیل درونی بودن خواب بسیار سخت است. خواب برای هر شخصی به گونه ای متفاوت رقم خواهد خورد، بنابراین قضاوت در مورد چگونگی خواب خوب بسیار دشوار است. با این حال بعضی از مزایای مموری فوم برای ما مشخص گردیده که در ادامه به آنها اشاره می گردد.

استفاده از گرما

یکی از بزرگ ترین مزایای مموری فوم به توانایی آن در استفاده از گرما و فشار بدن برای ایجاد شکل دقیق فرد مربوط می شود. بخش ویسکو در ناحیه ویسکو الاستیک در این مسئله نقش جدی ایفا می کند. گرمای بدن در حقیقت سبب نرمی بیشتر مموری فوم و در نتیجه ویسکوزتر شدن آن می گردد. این همان چیزی است که به شما امکان درک کردن عمق موضوع را می دهد.

این بخش در اصل قالب بدن را ایجاد می کند. وقتی شما از رختخواب بلند می شوید، فوم به شکل اولیه خودش بر می گردد که به این حالت بخش الاستیک می گویند. این بخش، راحتی بیشتر را برای افراد در هنگام خواب به وجود می آورد، چون تشک کاملا متناسب با نیاز آنها دچار فرو رفتگی می شود. برای پشتیبانی از همترازی بدن نیز این تشک بسیار خوب عمل می کند. خوابیدن بر روی یک منحنی طبیعی برای ستون فقرات خوب است و محافظت از کمر را نیز تقویت می نماید.

تسکین درد

کمک به تسکین درد در نقاط فشار جزء ویژگی های عالی مموری فوم محسوب می شود. اگر آرتروز یا درد مفصل دارید، این تختخواب ها می توانند به شما کمک کنند. مموری فوم اثرات مخرب هر چیزی که با آن مواجه می شوید را کاهش می دهد. رختخواب های قدیمی تر که فقط از یک تشک پیلو تاپ (pillow top) یا بعضی از انواع لایه نرم بالایی استفاده می کنند، با گذشت زمان به پوشیده شدن تمایل پیدا می کنند که به فنرهای زیرین اجازه می دهند تا فشار بیشتری را تحمل نمایند. سرانجام این فنرها می توانند به عنوان نقاط فشاری بر روی تخت عمل کنند و سبب ناراحتی شما گردند.

مموری فوم بیشتر این فشارها را حذف می کند. بسیاری از تشک های حاوی مموری فوم حتی فنر نیز ندارند. در تشک های هیبریدی که از هر دو نوع استفاده می شود، فوم به عنوان یک محافظ بین دو لایه قرار می گیرد. این نوع تشک برای کسانیکه از دردهایی مانند درد کمر رنج می برند، بسیار عالی عمل می کند. وقتی از تشک های مموری فوم استفاده می کنید، به احتمال زیاد دیگر حرکت افراد را بر روی تشک حس نخواهید کرد.

این تشک ها احتمال ناراحت شدن در هنگام برخواستن یا جنبیدن و چرخیدن را کاهش می دهند. این موضوع به دلیل بخشی از تراکم تشک ها حاصل می گردد. چون در داخل تشک فرو می روید، پس اساسا حرکت تان به جای اینکه مانند تشک های فنری سنتی منتقل شود، توسط تشک جذب می گردد. اگر خواب شما سبک باشد و به آسانی بیدار می شوید، این نوع تشک می تواند برای شما عالی باشد.

ضد آلرژی و حساسیت

از دیگر مزایای مموری فوم می توان به هایپوآلرژنیک (hypoallergenic) بودن آن اشاره کرد. این تشک ساختار بسیار متراکمی دارد که برای کاهش تعداد آلرژی هایی که می تواند به وجود بیاید، عالی خواهد بود. گرد و غبار، کپک و دیگر آلرژی ها قادر نخواهند بود تا به تشک شما وارد گردند. برای افرادیکه با حساسیت مواجه هستند و اغلب نمی توانند در طول شب استراحت خوبی داشته باشند، این نوع تشک بسیار خوب خواهد بود.

معایب مموری فوم

هر چند این نوع تشک ها ثابت کرده اند که بسیار سودمند هستند، اما در هنگام خواب خالی از اشکال هم نیستند. تشک های مموری فوم برای شرایط وقفه تنفسی یا اختلالات نفس کشیدن در هنگام خواب هیچ کمکی ارائه نمی دهند.

سنگینی

فوم متراکم می تواند هم مزایا و هم معایب داشته باشد. تراکم سبب سنگینی بیش از حد تشک می شود و حرکت آن را با سختی مواجه می کند. این مسئله نشان می دهد که یک فرد به تنهایی قادر به راه اندازی تشک نخواهد بود. بلند کردن تشک نیز برای قرار دادن چیزهایی زیر آن به تنهایی امکان پذیر نیست. بسیاری از تشک های جدید تولید شده مانند تشک های Casper و Leesa در تبلیغات خودشان به سبکی و جابه جایی آسان اشاره می کنند. آنها چون فقط حاوی یک لایه مشخص از مموری فوم هستند، کمی وزن شان افزایش پیدا می کند.

گرمای بیش از حد

این تشک ها به حفظ گرمای بدن تمایل دارند که جزء معایب آنها به حساب می آید. این موضوع نشان می دهد که در طول ماه های گرم سال، خوابیدن بر روی آنها بیش از حد گرم و ناراحت کننده خواهد شد. در نتیجه فرد در سراسر شب چندین بار از خواب بیدار می شود. این مسئله برای افرادیکه در اقلیم های گرم که رطوبت زیادی در هوا وجود دارد، زندگی می کنند یک مشکل جدی را به وجود خواهد آورد. اینگونه افراد شاید مجبور به خرید دستگاه رطوبت گیر شوند تا بتوانند در طول شب راحتی را به دست آورند.

با انتخاب نوع مناسب مموری فوم می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. اگر متوجه شدید که با استفاده از مموری فوم معمولی نیز دچار گرما می شوید یا اگر می خواهید در کل از گرما جلوگیری کنید، می توانید مموری فوم حفره باز یا مموری فوم تزریق ژل که هر دو برای حفظ خنکی در طول خواب طراحی شده اند را خریداری نمایید. هر چند که هر دو نوع فوم برای حفظ اولیه خنکی، وظیفه خودشان را به خوبی انجام می دهند، اما باز هم فرد در بعضی از حالت ها با گرما مواجه خواهد شد. با این حال حفظ طولانی مدت خنکی به شما امکان سریعتر خوابیدن را می دهد و بدن تان را زودتر با شروع فرآیند خنک شدن که در طول خواب اتفاق می افتد، سازگار خواهد کرد.

عایق آب نبودن

این تشک ها و همچنین تاپرها  از رطوبت خوبی برخوردار نیستند. شما جهت اجتناب از اندرکنش بین تشک و هر نوع از رطوبت باید بسیار مراقب باشید. این موضوع می تواند تخریب تشک را سرعت بخشد و عمر مفید آن را کاهش دهد. همچنین تمیز کردن آن سخت خواهد بود. اگر می خواهید همچنان از تشک مموری فوم استفاده کنید، بهره گیری از بعضی از نوع روکش های ضد آب تشک می تواند گزینه مناسبی برایتان تلقی شود.

این روکش ها در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند و همانند ورقه های پلاستیکی که شاید در برنامه های کمدی دهه 80 (که بچه ها در رختخواب خیس آب می شدند) دیده باشید، نیستند. روکش تشک های باکیفیت بالا بسیار عالی عمل می کنند و تشک را از هر گونه مایعات که شاید باعث آسیب دیدن آن شوند، حفظ می نمایند.

نیاز به زمان زیاد برای تنظیم در موقعیت های مختلف

اگر شما در طول شب به غلت خوردن عادت دارید و یا به امتحان کردن موقعیت های مختلف علاقمند هستید، شاید کمی با تشک های مموری فوم مشکل پیدا کنید. مموری فوم برای تنظیم از یک موقعیت به موقعیت دیگر اغلب به زمان زیادی نیاز دارد.

بعضی از تشک ها نسبت به نوع های دیگر در مدت زمان کوتاه تری می توانند خود را با شرایط وفق دهند. وجود نداشتن خاصیت فنری مموری فوم قطعی است که بیشتر به خاطر فوم الاستیک این حالت پیش می آید. این موضوع در همه انواع مموری فوم ها صادق نیست، اما به عنوان یک قانون کلی در نظر گرفته می شود. اضافه کردن برخی از مواد می تواند زمان عکس العمل را تنظیم کند.

بوی شدید

وقتی محصولات فوم تازه ساخته می شوند، در ابتدا بویی شبیه به مواد شیمیایی می دهند. این بو ناشی از گاز تولیدی است و توسط VOCها که اغلب در هر نوع از محصولات تولید شده با فوم، پلاستیک یا چسب های ضخیم یافت می شوند به وجود می آیند. این بو برای افرادیکه حس بویایی قوی دارند، شاید ناراحت کننده باشد. این نوع بو گاهی اوقات تا هفته ها باقی ماند، اما غالبا فقط چند روز در فضای باز ماندن باعث می شود تا بو از بین رود.

توجه به این نکته ضروری است که این بو در درجه نخست ناشی از فوم تولیدی و مموری فوم ارزان قیمت است. وقتی درباره خریدتان تحقیق می کنید، سعی کنید تا در مورد کیفیت فوم مطمئن شوید. اگر تشک کیفیت بالایی داشته باشد، به احتمال زیاد برای حصول اطمینان از بی خطر بودن همه گازهای ناشی از آن مورد آزمایش قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد، گازهای موجود در مموری فوم مضر نبوده و فقط عذاب آور هستند. بعضی از مردم عنوان کرده اند که به واسطه این تشک ها دچار مشکلات تنفسی شده اند، اما مشکل بیشتری رخ نداده است. در هر صورت بهتر است قبل از خوابیدن، تشک در هوای باز قرار داده شود.

قیمت بالا

هر چند که این تشک ها از دوام و کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما این مسئله دلیل نمی شود که ارزان قیمت نیز باشند. مموری فوم بیشتر به خاطر قیمت بالایش مشهور شده است. این قیمت شاید بیشتر از چیزی باشد که بعضی از مصرف کنندگان حاضرند تا برای خرید تشک بپردازند. شما به تصمیم گیری در مورد ارزشمند بودن کیفیت و قیمت آن نیاز خواهید داشت.

اکنون زمان مطرح کردن پرسش های مهم است که باید دقیقا به آنها پاسخ دهید. چه نوع فومی می خواهید خریداری کنید؟ تراکم چیست؟ مموری فوم حفره باز، تزریق ژلی یا سنتی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ شما به خاطر قیمت می خواهید مطمئن شوید که بهترین وسیله را به دست آورده اید و چیزی را نفروخته اید که مطابق سلیقه و انتظارات شما نبوده است.

همچنین به خاطر داشته باشید که صرف پیدا کردن تشک های ارزان قیمت یک مزیت به حساب نمی آید و معامله خوبی محسوب نمی شود. مشکلاتی که در مورد مموری فوم های ارزان قیمت مشاهده می گردد، معمولا فراتر از اختلاف قیمت است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>