اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


الگوسازی


راهنمای ساخت الگوها

ساخت الگو برای تولید لباس به مهارت نیاز دارد. جزئیات و تکنیک موجود در هر الگو این موضوع را مشخص می کند که لباس ها با حداقل حاشیه خطا ساخته شده اند. وقتی لباس تان را طراحی کردید، پیش از اینکه الگو ساخته شود باید ترسیمات تان را به نقشه های فنی تبدیل نمایید. برای کسانیکه در کار ساخت الگوی پارچه تازه وارد هستند، منابع و متخصصین زیادی وجود دارند که می توانند در این فرآیند به آنها کمک کنند.

این مرحله اساسی، یعنی ساخت الگو در توسعه برندتان به شما کمک می کند تا تناسب لباس را تصویرسازی کنید و درباره طیف سایزهای لباستان تصمیم گیری نمایید. اساسا الگوها، شکاف بین ایده پردازی و تولید را پر می کنند که این فرآیند هم برای برند و هم برای تولید کننده سودآور خواهد کرد. شناخت اصول الگوسازی، بینشی را درباره نحوه شکل گیری لباس ایجاد خواهد کرد. به برخی از عناصر اصلی این هنر که ترسیمات اولیه تان را به فاز بعدی کار هدایت می کند، در ادامه اشاره می گردد.

نحوه ساخت الگوها

روش های مختلفی وجود دارند که متخصصین و افراد حرفه ای برای ساخت الگوهای تجاری از آنها استفاده می کنند، اما برخلاف تصور عامه، همه این روش ها شامل شکل های سه بعدی لباس نیستند. در واقع الگوسازان تمایل زیادی به استفاده از کامپیوتر یا حتی تبلت های پیشرفته در هنگام طراحی دارند که این روش می تواند برای برش و دوخت لباس های زنانه و مردانه واقعی مورد استفاده قرار گیرد.

مهم نیست که از چه ابزار الگوسازی استفاده می کنید، چون فرآیند توسعه الگو زمانی آغاز می شود که ترسیمی از لباس مورد علاقه تان را برای تولید ترسیم نمایید. در حالی که این ترسیم اولیه با تجسم شکل انسان در ذهن آغاز می گردد، اما گام های دیگری نیز هستند که باید برای تبدیل این ایده خام به یک لباس مناسب بدن انسان پیموده شوند.

اصول الگوسازی

اساساً الگوسازی، هنر تبدیل ایده اصلی طراح لباس به یک تکه از لباس واقعی است تا به شکل مسحور کننده ای بر بدن انسان بنشیند. در طول قرن ها، فقط چند تکنیک ساده برای الگوسازی مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم بعضی از الگوسازان ترجیح می دهند که به همان سبک قدیم کار کنند.با این حال، نسل ها تجربه در زمینه الگوسازی، فنون جدیدی در هنر الگوسازی پدید آورده است. هر تکنیکی که بتواند طرحی را به یک لباس واقعی بدل کند، در دنیای الگوسازی معتبر است و بسیاری از طراحان از الگوهای مسطح به سوی الگوهای سه بعدی بر تن مانکن ها یا ابزار دیجیتال رو آورده اند.

وقتی به صنعت پوشاک نگاه می کنید، می بینید که طراحی الگو از شرکتی به شرکت دیگر تفاوت های زیادی دارد. با این وجود، اصول الگوسازی یکسان است: این فرآیند به معنی زندگی بخشیدن به رویاهای یک طراح در دنیای واقعی است.

محل ساخت الگوها

بیشتر تولید کنندگان بزرگ لباس در پرسنل خود یک یا چند الگوساز دارند که کار دوخت و امور دیگر مربوط به الگوها را به عهده می گیرند. این متخصصین و افراد حرفه ای معمولا در همان ساختمان پرسنل طراحی شرکت کار می کنند، اما در دفاتر جدا یا دفاتری که با الگوسازان دیگر نیز مشترک است، می توانند فعالیت داشته باشند.

الگوسازان فریلنسر شاید در خانه یا در یک دفتر خصوصی کار کنند. با وجود تکنولوژی مدرن، کار هماهنگ و جمعی برای طراحان، الگوسازان و تولید کنندگان لباس حتی بدون اینکه یکدیگر را ملاقات کنند، بسیار آسان شده است. اگر الگوساز خارج از محل کار تولید کنندگان مشغول فعالیت باشد، اغلب ترجیح داده می شود که به صورت حضوری ملاقات صورت بگیرد، چون با این کار تبادل الگوها آسان تر انجام می گیرد و گفتگوی رو در رو نیز برای تعیین اهداف مشترک و اشتراک گذاری اطلاعات مهم بهتر خواهد بود.

دفتر یک الگوساز معمولا پر از تاقه های پارچه است. این افراد شاید تجهیزات کامپیوتری یا تبلت هایی در محل های مختلف قرار داده باشند. این دفترها علاوه بر این موارد، حداقل یک یا دو میز بزرگ دارند و الگوسازان هم معمولا با شکل های لباس یا مانکن ها کار می کنند.

چگونگی و محل آغاز الگوسازی

هیچ روش مشخصی برای تبدیل شدن به یک الگوساز موفق وجود ندارد. تنها عاملی که باید در آغاز راه الگوسازی داشته باشید، انگیزه است. این شغل تنها برای افرادی مناسب است که آنقدر عاشق پارچه باشند که دلشان بخواهد سال های متوالی با پارچه کار کنند.اگر در زمینه دوخت لباس سابقه داشته باشید، برای الگوساز شدن امتیاز مثبتی به حساب می آید. همچنین باید شناخت خوبی از انواع مختلف پارچه در بازار داشته باشید. وقتی آماده کار در در این حرفه شدید، راه های آسان زیادی برای شروع به کار وجود دارد.

مثلاً راهنماهای جامع زیادی وجود دارند که اصول الگوسازی را آموزش می دهند و آزمایش مهارت هایتان را در خانه برایتان ساده می کنند.بعضی از بهترین الگوسازان به صورت خودآموز کار را آموخته اند و شاید نیازی ندیده اند تا برای موفقیت در این شغل به صورت سنتی تحصیل کنند. با این حال برخی افراد تصمیم می گیرند تا بدون داشتن تجربه آنچنانی در دوخت مستقیم به حوزه الگوسازی بروند و برخی افراد حرفه ای دیگر که هم اکنون در صنعت مد فعالیت دارند برای کسب مهارت های بیشتر، تحصیلات رسمی را می گذرانند.

محل های یادگیری و تحصیل الگوسازی

بسیاری از طراحان الهام بخش تصمیم می گیرند تا به عنوان بخشی از تحصیلشان در حوزه طراحی مد، الگوسازی را هم بیاموزند. تقریبا همه کالج های مد، دوره های الگوسازی هم دارند. برخی نمونه های مؤسسات برتر مد در جهان در زیر آورده شده است.

کالج سنت مارتین: کالج سنت مارتین لندن که به عنوان یکی از بهترین کالج های مد در جهان شناخته می شود، فارغ التحصیلان برجسته ای مثل دیوید کوما (David Koma)، جیمی چوو (Jimmy Choo)، الکساندر مک کوین (Alexander McQueen) و جان گالیانو (John Galliano) را پرورش داده است. رشته طراحی مد این کالج شامل واحدهای الگوسازی نیز هست.

کالج طراحی پارسونز (Parsons School of Design): کالج طراحی پارسونز که در نیویورک و پاریس قرار دارد، یکی از برجسته ترین (و گران ترین) موسسات مد است. مارک جیکوب (Marc Jacobs)، تام فورد (Tom Ford)، الکساندر وانگ (Alexander Wang) و دانا کرن (Donna Karan) همه از این موسسه فارغ التحصیل شده اند و رشته طراحی مد در مقطع لیسانس این کالج یکی از بهترین آموزش های الگوسازی در جهان را ارائه می کند.

کالج مد لندن (London College of Fashion): این کالج مد چندین رشته مختلف در مقطع لیسانس دارد و حتی مدرک برش الگو نیز می دهد. همین مسئله باعث شده تا این کالج مکان خارق العاده ای برای تبدیل شدن به یک الگوساز مبدل شود.

رفتن به کالج برای الگوسازی شاید به دلایل مختلف ایده خوبی نباشد. کالج مد پرهزینه است و هدف آن بیشتر ارائه آموزش درست به طراحان است. با این حال، الگوسازی آنقدر سخت نیست که خودتان نتوانید یاد بگیرید و هزاران منبع آنلاین وجود دارد که می توانید برای شروع از آنها کمک بگیرید. در نهایت، انگیزه و عزم شخصی خودتان می تواند موفقیت تان را به عنوان یک الگوساز رقم زند و شاید نیاز باشد تا با مقداری پول و یک لپ تاپ این کار را شروع نمایید.

نقش الگوساز در صنعت مد

الگوسازان به عنوان خلاقان عملی صنعت مد شناخته می شوند. در حالی که طراحان دوست دارند تا با ایده های تخیلی شان و طرح هایی که هیچ وقت اجرا نمی شوند در ابرها سیر کنند، الگوسازها وظیفه تبدیل رویاها به محصولاتی را دارند که باید تولید انبوه گردند یا در فشن شو به نمایش گذاشته شوند.هر چند که تولید کنندگان لباس تنها نیروی کار به حساب می آیند، اما الگوسازان حتی در هنگام بر عهده گرفتن نقشی عملی شان نیز باید خلاق و ایده پرداز باشند.

طراحی لباس یک چیز است، اما اطمینان یافتن از اینکه طراحی می تواند به واقعیت تبدیل شود، چیز دیگری است که این مسئله بر عهده الگوساز خواهد بود. الگوسازان مد مانند کارگردانان فیلم هستند. وظیفه خلق ایده های ناب در فیلم بر عهده فیلم نامه نویس است و این کارگردان است که همه بازیگران را به کار می گیرد. در دنیای مد هم وظیفه الگوساز است که طراحی را روی پارچه مناسب پیاده کند.

تأثیر طراحان خاص

بسیاری از افراد، طراحان مد را به عنوان افرادی که در استودیوها نشسته اند و طراحی می کنند تا طرح های عجیب و غریب را برای خطوط جدید مد ترسیم نمایند، می شناسند. با این وجود، به مهارت های بیشتری در مقایسه با این چشم انداز کلیشه ای نیاز خواهد بود. طراحان نه تنها به سبک مد روز توجه دارند، بلکه اغلب طیف وسیعی از مهارت ها را نیز دارند که می توانند به یک طرح کاغذی جان ببخشند.

این مهارت ها، ایده های روی کاغذ را به طرح های واقعی تبدیل می نمایند، و فکر و احساس پوشنده لباس را هنگام انتخاب پوشاک تجسم می کنند. این نوع از طراحان به بزرگ ترین بخش صنعت مد تبدیل شده اند که امروزه آنها را شناخته و مورد احترام قرار می دهیم.

پس این طراحان مد چه ویژگی هایی دارند که از دیگر طراحان متمایز شده اند؟ به طور خلاصه، آنها مهارت های تخصصی مانند ساخت الگو دارند که از طراحی اولیه پشتیبانی می کنند. یکی از این طراحان کریستین دیور (Christian Dior) است. خلاقیت او باعث شد تا در سال های اولیه کار، فعالیت خود را در حرفه معماری انجام دهد. وی پس از خدمت در جنگ، خانه دیور (House of Dior) را در سال 1946 تأسیس کرد.

یکی از قابل توجه ترین دستاوردهای دیور، ایجاد "نگاهی جدید" بود. وی الگویی برای لباس و دامن جهت تقویت زیبایی زن ساخت. این الگو توجه همه جهان را به خود جلب کرد و پایه های بسیاری از سبک ها در مد مدرن را ایجاد نمود. طراحان زیادی همچون جانی ورساچه (Giannini Versace) و ایو سن لورن (Yves Saint Laurent) وجود دارند که مهارت های چشمگیر ساخت الگو را به نمایش گذاشته اند.

چرا الگوها در تولید لباس ضروری هستند؟

در اصل مشخصات دقیق لباس شما اولین نمونه مناسب از مجموعه تان را تولید می کند. این نمونه باید تا حد امکان به پوشاک نهایی نزدیک باشد. در غیر این صورت باید تغییرات چشمگیری ایجاد شود که این امر باعث اتلاف زمان و افزایش هزینه ها خواهد شد.

پیش از ساخت الگوها چه اطلاعاتی نیاز است؟

یک منبع ارزشمند برای کمک به ایجاد الگو، مجموعه اطلاعات فنی (Tech Pack) است. این مشخصات همه چیز از ساخت گرفته تا روش های تولید که از الگوی اصلی شما پشتیبانی می کنند را ارائه می دهد. اگر اطلاعات کافی را برای سازنده الگوی خودتان فراهم نکنید، احتمال اشتباه افزایش پیدا می کند. یک الگو فقط با مشخصات دقیق و جزئی قابل تولید است، بنابراین اطمینان از انجام تحقیقات کافی از قبل، از بروز خطاها جلوگیری می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>