اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

طراحی پارچه

طراحی پارچه، فعالیتی حرفه ای است که استعداد هنری را با دانش جزئی در مورد منسوجات ترکیب می کند. در این حوزه داشتن چشمانی تیزبین برای طراحی کافی نیست، زیرا کاری که چاپ با یک پارچه مخصوص انجام می دهد عامل مهمی در تولید پوشاک محسوب می شود. طراحی پارچه، جنبه ای ضروری از فرآیند تولید است و برای بسیاری از برندهای صنعت مد، داشتن چاپی منحصر به فرد یا الگوی سطحی برای هویت برند ضروری است.

طراحی سطحی در هر بخش از صنعت مد از عمده فروشی پوشاک گرفته تا کلکسیون های درجه یک وجود دارد. اگر برندی به دنبال ایجاد تنوع در بازار و تولید محصولاتی کاملاً منحصر به فرد است، استخدام یک طراح حرفه ای پارچه گزینه خوبی به شمار می آید.

طراح پارچه کیست؟

به عبارت ساده، طراح پارچه شخصی است که طرح ها را برای پارچه های بافتنی، کشباف یا چاپی جهت تولید لباس ایجاد می نماید. طرح هایی که این طراحان می سازند، می توانند برای خطوط تولید انحصاری یا در بیشتر موارد برای تولیدات مکرر به کار روند. غالباً کسب و کارهای کوچک به علت محدودیت های بودجه از این نوع طرح ها صرفنظر می کنند.

با این وجود، سرمایه گذاری در کار طراحی به خصوص با دوخت اختصاصی برند، محصولات شما را نسبت به هزاران طرح موجود در بازار مصرفی متمایز می کند.طراح پارچه، قابلیت های بسیاری دارد و می تواند مهارت های زیادی برای برند شما به وجود آورد. برخی از فعالیت هایی که طراحان انجام می دهند، عبارتند از:

  • ساخت طرح ها و نمونه ها برای ارائه
  • ارتباط با گروه ها یا عرضه کنندگان مختلف مانند تولید کنندگان و خریداران
  • تفسیر مفاهیم و ایده های برند
  • استفاده از نرم افزارهای تخصصی برای کمک به فرآیند
  • پیشنهاد بهترین کار و المان های طراحی برای پارچه های منتخب
  • تأمین منبع مناسب پارچه براساس الزامات برند
  • به روز کردن دانش صنعت و گرایشات مد

طراحان مستقل بسیاری برای پارچه وجود دارند که می توانند ایده های شما را تبدیل به محصولات قابل فروش کنند. همچنین کارخانه های تولیدی، طراحان و کارگاه هایی وجود دارند که می توانند در این راستا به شما کمک نمایند. شما در پلتفرم های آنلاین نیز می توانید مجموعه ای از طراحان پارچه و تولید کنندگان لباس را بیابید که معمولا پیشنهادات ماهرانه و طرح هایی نو ارائه می دهند.

هزینه ها و حقوق طراحان

همانطور که گفتیم، هزینه استخدام یک طراح باید در بودجه تولیدی شما در نظر گرفته شود. اما این کار به این سادگی نیست که کسی را پیدا کنید تا برای پارچه انتخابی شما چند مدل چاپ درست کند. شما باید حقوق این کار را نیز در نظر بگیرید. همچنین شیوه های متعددی وجود دارند که توسط آن می توانید حقوق کارهای خلاقانه را تعیین نمایید، از جمله:

  • حق استفاده انحصاری یا کپی رایت
  • گواهینامه یا پروانه
  • حق انحصاری

این مورد غالباً مورد پسند برندهای مد است، زیرا شما می توانید مالک طرح نهایی باشید. اما ممکن است این گزینه به علت ضررها و خسارت ها، ارزش انجام دادن نداشته باشد. نه تنها هزینه کار طراحی، بلکه باید حقوق واگذاری حق انحصاری را نیز در نظر بگیرید. حق انحصاری به شما نسبت به آنچه پس از واگذاری در کار پیش می آید، کنترل کامل می دهد. علاوه بر این، حق انحصاری از استفاده از طرح شما در جایی دیگر جلوگیری می کند.

خرید پروانه برای طرح

داشتن پروانه گزینه مقرون به صرفه ای برای یک برند است. این کار شما را قادر می سازد تا طرح ها و آثار هنری را بدون سرمایه گذاری زیاد، در خط محصولات خود معرفی نمایید. داشتن پروانه به این معنی است که کپی رایت طرح هنوز متعلق به طراح است و با این حساب شما آن را برای استفاده، از طراح اجاره کرده اید.

این اجاره گاهی "وفاداری" نامیده می شود و مبلغ آن غالباً با توجه به اینکه تا چقدر اثر هنری مشهور است، تعیین می شود. داشتن پروانه، شیوه ای مناسب برای کمک به ترقی برند شماست. همکاری با طراحان حرفه ای پارچه نیز می تواند شیوه ای مؤثر برای معرفی برند و محصولات شما به مخاطبان جدید باشد.

پیش از همکاری با یک طراح چه چیزی باید آماده کنیم؟

کار با ایده های اولیه شما آغاز می شود. طرح های اولیه، ترسیم آنها و تابلو ایده ها (mood boards)، اساس یک طراحی خوب به شمار می آیند. متخصص پارچه به این مفاهیم نیاز دارد تا به شما برای ایجاد یک اساس محکم برای طرح سطحی کمک نماید. همچنین شما باید از دیگر طرح ها و آثار هنری الهام بگیرید یا از منابعی مثل Pinterest جهت جمع آوری ایده استفاده کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید، این است که چگونه باید در مورد چاپ طرح ها پیشنهاد دهید. ممکن است شما به یک شریک خوب برای چاپ احتیاج داشته باشید و یا به این فکر کنید که پیش از نهایی سازی اثر به چه چیزی ممکن است نیاز داشته باشید. برخی از کارخانه های چاپ، تکنیک های گوناگونی مانند چاپ DTG  یا چاپ سیلک دارند که با توجه به نوع پارچه و رنگ های استفاده شده دارای محدودیت های گوناگونی هستند. طراحان منسوج با بررسی رنگ ها و مواد مورد نیاز، قادر خواهند بود تا ایده های شما را بهتر محقق سازند.

فرآیند طراحی پارچه

ایجاد رابطه ای خوب با طراح پارچه برای استفاده از مهارت های او و ایجاد طرح های پرمنفعت ضروری است. فرآیند کار با طراح کاملاً ساده است، اما داشتن اطلاعات در مورد مراحل طراحی و آنچه که باید از آن انتظار داشته باشید، شیوه ای مناسب برای مدیریت انتظارات و زمان بندی است. برخی مراحل کلیدی در فرآیند طراحی پارچه عبارتند از:

پیدا کردن یک طراح پارچه

دنیای طراحی وسیع است و استعدادهای بسیاری با توجه به احتیاجات شما وجود دارند. همانطور که قبلاً گفتیم، می توانید کارشناسان مستقل یا کارگاه های طراحی را برای تکمیل اثر هنری خود انتخاب نمایید. همچنین به لطف پلتفرم های آنلاین، گزینه های بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که می توانند به این فرآیند کمک نمایند. پیشنهاد می شود که نمونه کارها را مشاهده کنید و برندهای قبلی که با آنها کار کرده اند را بررسی نمایید تا سبک و خدمات آنها را بسنجید و بدانید که آنها نیازهای شما را برطرف می سازند یا خیر.

طراحان در طی فرآیند انتخاب، غالباً برای تعیین اهداف و بحث در مورد قیمت گذاری به شما مشاوره می دهند. در برخی موارد، شما باید برای این مشاوره هزینه پرداخت کنید؛ و در برخی موارد دیگر مشاوره ها رایگان هستند. در طی این مشاوره، قادر خواهید بود تا به فرصت های بالقوه مشارکت پی ببرید و به طور کامل در مورد ایده های خود بحث کنید تا بهترین ایده ها را در مورد هزینه ها به دست آورید.

پرداخت پول

لازم است بدانید که طراحان به ندرت کار را بدون دریافت پول آغاز می کنند و این اقدام برای حفاظت از اثری است که در طی مراحل اولیه توسعه ایده ها تولید می کنند. شما باید در طی مرحله مشاوره در مورد این هزینه بحث کنید، اما بهتر است که پیش از آغاز کار، از حداقل 50% از هزینه پروژه را پرداخت نمایید.

تولید طرح اولیه و برداشت ایده

یک طراح پارچه، ایده های اولیه و الهامات را گرد هم می آورد تا تصویری از طرح شما بسازد. طراحان غالباً سؤال هایی در مورد رنگ ها، پارچه ها و روش های چاپ می پرسند تا بدانند این طرح به طور حقیقی چگونه خواهد بود. هنگامیکه این اثر تکمیل شود، نمونه اول کامل خواهد شد تا به شما فرصت ایجاد تغییرات و فراهم ساختن فیدبک در مورد طرح داده شود. وقتی از طرح راضی باشید، طرح نهایی با استفاده از نرم افزار دیجیتالی تنظیم خواهد شد و به راحتی با تولید کننده به اشتراک گذاشته خواهد شد.

نمونه های اولیه

اکنون شما مشتاق هستید تا بدانید طرح شما در محصول تکمیل شده به چه شکلی خواهد بود. مرحله بعدی، ارسال اثر شما به شرکت چاپ یا تولید کننده و به دست آوردن چند نمونه اولیه برای ارزیابی است. این مرحله شامل چاپ تعداد کمی نمونه برای بررسی رنگ ها و سنجش ظاهری، پیش از سفارش تولید انبوه است. اگر لازم است تنظیماتی انجام شود، طراح می تواند در این مرحله تغییرات و اصلاحات را انجام دهد تا از اشتباهات پرهزینه در چاپ اجتناب گردد.

تحویل طرح

هنگامیکه طرح تأیید شد و آماده تحویل گردید، غالباً لازم است تا پیش از تحویل نسخه های طرح، هزینه های پایانی را پرداخت کنید. این کار برای حفاظت از طراح پارچه و به منظور اجتناب از جدال بر سر هزینه هاست. غالباً در قرارداد نوشته می شود که تا زمانیکه پرداخت هزینه نهایی انجام نگردد، حق کپی رایت طرح به شما واگذار نمی شود. این مورد به خصوص برای حق انحصاری محصول متداول است، زیرا حقوق ها باید پیش از انتقال مالکیت پرداخته شوند.

کار با تولید کنندگان پارچه

همانطور که گفتیم، لازم است تا پیش از تحویل طرح به مرحله چاپ، چاپ صحیح و بی نقص خود را به دست آورید. سپس می توانید با عرضه کننده پارچه برای چاپ طرح خود بر روی لباس همکاری نمایید. در اکثر موارد، تولید چاپ هایی که دارای بافتی یکپارچه هستند، بیشتر مقرون به صرفه است. این طرح ها می توانند به طور پیوسته یا یکنواخت بدون درز روی پارچه چاپ شوند.

برای دستیابی به آن باید محدودیت هایی مانند پهنا و نوع چاپ در نظر گرفته شود. ممکن است برای اکثر محصولات، به طرح های مهندسی یا جایگزینی نیاز داشته باشید. این طرح ها به بهترین نحو یک چاپ را بر روی پارچه ایجاد می کنند و نیاز به دستگاه چاپ مخصوصی دارند. این روش غالباً در تولید تی شرت به کار می رود.

مراحل بعدی

طراحی چاپ پارچه، مرحله ای مهم در فرآیند تولید لباس به حساب می آید. برای برندهایی که به دنبال تولید محصولات منحصر به فردی هستند، استخدام متخصص طرح های سطحی یا همکاری با کارخانه پارچه، ارزش سرمایه گذاری را خواهد داشت. علاوه بر این، برخی تولید کنندگان لباس می توانند خدماتی برای تکمیل فرآیند تولید پیشنهاد دهند. همچنین می توانید طراحان مناسبی بیابید تا نیازهای شخصی شما را برطرف سازند. این مرحله ممکن است در فرآیند تولید چیز کوچکی به نظر برسد، اما این فرصت مهمی برای جایگاه برند شما در صنعت رقابتی فراهم می سازد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>