اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه دنیم


چگونه دنیم در صنعت مد به یک نماد معروف تبدیل شد؟

دنیم پارچه ای است که در سرتاسر جهان برای تولید لباس هایی مانند شلوار جین، ژاکت و پیراهن به کار می رود. با این حال، تاریخچه دنیم غنی و متنوع است، و تاریخ آن به بیش از آنچه که تصور کنید باز می گردد. اجناس کمی می توانند ادعا کنند که از سابقه ای به اندازه دنیم برخوردار هستند. با این حال تاریخچه دقیق دنیم کاملا مشخص نیست.

افراد بسیاری از تاریخچه دقیق این پارچه و اینکه چگونه آن به شکل امروزی که ما آن را می شناسیم در آمده است، اطلاعی ندارند. ما در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه پارچه دنیم بیندازیم تا بدانیم که چگونه این پارچه از صفر شروع کرده و اکنون به غولی در صنعت پوشاک که تخمین زده می شود خرده فروشی آن تا سال 2021 به 129.8میلیارد دلار برسد، تبدیل شده است.

خاستگاه پارچه دنیم کجاست؟

منشأ پارچه دنیم کشور فرانسه است. همانطور که احتمالاً می دانید، این کشور یکی از پایتخت های مد جهان به شمار می آید، بنابراین عجیب نیست که یکی از مهم ترین الگوهای پوشاک در قرن گذشته از آنجا آمده است. پارچه دنیم ابتدا تحت عنوان "serge de Nimes"، فعالیت خود را آغاز نمود. همانطور که خوانندگان تیزبین متوجه خواهند شد، واژه "de Nimes" مشابه کلمه دنیم است که اکنون این پارچه با این نام شناخته می شود. قرار بود دنیم یک پارچه بادوام و محکم باشد که ابتدا ایده آن در ایتالیا پدیدار شد. این ماده با عنوان jean یا jeane نیز شناخته می شود و به اولین طرح شلوارهای جین آبی شرکت لیوایز تبدیل گردیده است.

جالب این جاست که تلاش اولیه برای کپی از این پارچه فرانسوی در ایتالیا با شکست مواجه شد. با این حال تلاش تولید کنندگان برای فرآوری این پارچه در نهایت موجب کشف دنیم گردید. در آن زمان تنها رنگ آبی برای این پارچه وجود داشت که رنگ آن تا حدی به علت رنگ نیلی ارگانیکی که در آن زمان قابل دستیابی بود، ایجاد گردیده بود. به این دلیل است که جین ها مدرن اصولاً به رنگ سایه هایی از آبی هستند.

تاریخچه شلوارهای جین

وقتی پارچه دنیم در دسترس قرار گرفت، مراحل مختلفی برای تولید آن ابداع شد. اما لباسی که ما امروزه به عنوان جین می شناسیم، مدت زمان زیادی طول کشید تا به وجود بیاید. در سال 1853، مردی به نام لیوای اشتراوس در سانفرانسیسکو تلاش کرد تا شاخه ای از تجارت خانوادگی خودش را آغاز نماید. او پارچه پنبه ای را با نام دنیم فروخت و این پارچه توسط مردی به نام جاکوب دبلیو دیویس خریداری شد.

تا آن زمان، ایده ساخت شلوارهای آبی با پارچه دنیم یک موضوع مهم و حیاتی به شمار نمی رفت. این شلوارها حداقل از دهه 1800 میلادی به عنوان لباس کار افرادی که کارهای سخت و خشن انجام می دادند، وجود داشتند. اما نوع جدیدی از شلوارهای دنیم به لطف آقای دیویس مشهور شدند. دیویس یک خیاط بود و با استفاده از پارچه هایی که لیوای به وی فروخته بود، چیزهایی مانند سرپوش گاری، چادر و پتو می ساخت. با این وجود، روزی از وی درخواست شد تا چیز جدیدی، یعنی شلواری که منحصرا برای کارهای دشوار طراحی شود، بدوزد.

دیویس با استفاده از دنیم لیوای و پرچ های میخی مسی برای تقویت بخش های پرفشار، اولین جفت شلوار جین را تولید کرد. به دلیل اینکه مواد، بخش ضروری از یک محصول نهایی بودند، دیویس با لیوای وارد داد و ستد شد. این دو مرد به راه افتادند تا مهم ترین کارخانه های جهان که هنوز جین های دنیم را برای فروش عمومی تولید می کردند، بیابند. با این حال تا مدتی کوتاه پیش از آنکه شلوارهای دنیم تولید شده توسط لیوای و دیویس تحت عنوان "شلوار های جین" شناخته شوند، در اصل لباس سرهم (waist overalls) نامیده می شدند.

دنیم به عنوان لباس کار

مدت ها قبل از پیدایش شلوارهای جین آبی، شلوارهای دنیم به عنوان لباس کار برای موقعیت های گوناگون به کار می رفتند. در طول قرن نوزدهم میلادی، هنگام هجوم مردم به کالیفرنیا برای کشف طلا، نیاز بیشتری به لباس کاری بادوام برای مردان جهت کار در معدن طلا به وجود آمده بود. در این زمان، دنیم مفهوم "شورش بی دلیل" (در قرن بیستم این مفهوم رواج پیدا کرد) را نداشت. بلکه این پارچه، منحصراً به علت دوام بالای آن برای تولید پیراهن های آستین بلند و همچنین شلوار مورد استفاده قرار می گرفت.

از آنجاییکه دنیم از پنبه ساخته شده است، لذا پارچه ای طبیعی بوده و قابلیت تنفس پذیری بالایی دارد، اما بافت توییل ضخیم این پارچه، آن را شدیداً نسبت به سایش و پارگی مقاوم کرده است. همچنین شستشو و تعمیر این پارچه بسیار آسان است و رنگ آبی آن باعث می شود تا به راحتی به عنوان لباس کار قابل شناسایی باشد.

جین به عنوان یک مد مدرن

اکنون پرسشی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده، این است که چگونه لباس های کاری زمخت به یکی از شیک ترین و روزانه ترین لباس های دنیای غرب تبدیل شده اند؟ تا پایان جنگ جهانی دوم، شلوارهای جین دنیم، شهرت بسیاری نداشتند. شلوارهای جین با توجه به کاربردی که در آن زمان برای آنها در نظر گرفته شود، مورد استفاده قرار می گرفتند. این شلوارها یک نوع لباس کاری زمخت بودند که به آسانی و به راحتی پوشیده می شدند. زمانیکه شهروندان کشورهای شرقی برای گذراندن تعطیلات سفر به آمریکا را آغاز کردند، شلوار جین مشهور شد.

در دهه 1940 و اوایل دهه 1950 میلادی، رفتن به کشورهای غربی برای گذراندن تعطیلات و تجربه سبک زندگی کاملاً جدید، رواج داشت. مثلا تماشای یک گاوچران برای مردم کشورهای شرقی که حومه نشین بودند، یک سبک زندگی سرمست کننده بود و شلوار جین بخشی از این سبک زندگی به شمار می رفت. بنابراین آنها شلوار جین را با خود به خانه بردند و این شلوارها معروف شدند.

الویس پرسلی، جیمز دین و مارلون براندو، همگی در اوایل شهرت خود شلوار جین می پوشیدند. یک لباس چه توسط یک خواننده مشهور و چه توسط یک بازیگر خوش تیپ در نقش "پسر بد" پوشیده شود، باز هم شهرت شگفت انگیزی برای خود دست و پا می کند. بنابراین شلوارهای جین توسط افراد مشهور تا اوج شهرت پیش رفتند. اگرچه تا دهه 1960، پوشیدن لباس جین برای زنان رواج زیادی نداشت، اما دهه 50 دوره ای بود که تمایل بسیاری به بی پروایی و لاابالی گری وجود داشت که عامل اصلی آن پوشیدن شلوار جین بود.

با این حال، سربازان جنگ جهانی دوم بودند که لباس جین را در خارج از آمریکا ترویج دادند. نیروهای مسلح آمریکا در حالی که در سرتاسر اروپا و ژاپن مستقر بودند، در زمان فراغت، شلوار جین می پوشیدند. با توجه به ظاهر سرکشانه شلوارهای جین، به راحتی می شد حدس زد که این لباس ها مورد توجه سربازان بریتانیایی و دیگر نیروهای متفقین که با آنها خدمت می کردند، قرار خواهد گرفت.

لباس های مشهور دنیم

تا امروز، شلوارهای جین هنوز معروف ترین نوع لباس های دنیم باقی مانده اند. از شلوارهای جین لوله تفنگی گرفته تا شلوارهای پاچه گشاد، هزاران مدل گوناگون از شلوار جین برای انتخاب وجود دارد و این شلوارها به طور یکسان بین افراد جوان و سالمندان کشورهای مختلف محبوبیت دارند. شلوارهای جین به رنگ های گوناگونی وجود دارند، اما هنوز معروف ترین رنگ آن آبی نیلی است. برخی از شلوارهای جین رنگ آبی کاملاً تیره هستند، اما برخی دیگر شسته شده اند تا کمرنگ گردند. همچنین شلوارهای جین به رنگ هایی مانند شاه بلوطی، مشکی و خاکستری نیز تولید می شوند.

دنیم علاوه بر شلوار جین، برای تولید لباس های دیگری نیز به کار می رود. مثلا دامن و شلوارک های جین هر دو مشهور هستند و برخی از مشتریان حتی پوشیدن ژاکت های جین را دوست دارند. سرهم های جین در دهه های اخیر محبوبیت خود را از دست داده اند، اما هنوز هم گاهی از آنها برای کارهای کشاورزی استفاده می شود. همچنین پیراهن های بلند و بدون آستینی وجود دارند که کاملاً با دنیم دوخته شده اند.
لباس های دنیم تا حدی به علت دوام زیاد آن مشهور باقی مانده اند.

یک جفت شلوار جین با کیفیت بالا می تواند سال ها یا حتی دهه ها سالم باقی بماند و این شلوارها با گذشت زمان ظاهر بهتری نیز پیدا می کنند. علاوه بر آن، دنیم با تاریخ آمریکا و جهان توسعه یافته مرتبط است. هر چند این پارچه دیگر جذابیت سبک های لاابالی گری را تداعی نمی کند، هنوز آن نشانگر لوکس بودن عصر صنعتی مدرن مدهای جهانی و پیشرفت بین المللی محسوب می گردد.

دنیم در صنعت مد دوره معاصر

از زمانیکه پارچه دنیم در طی دوران دستیابی به طلا برای لباس کار کارگران به کار می رفت، کاربردهایش تغییرات گسترده ای پیدا کرده است. کسانیکه دنیم می پوشیدند، هرگز تصور نمی کردند که روزی شلوارهای جین لوله تفنگی با سوراخ هایی رویشان دوباره مد شوند. امروزه دنیم می تواند برای تولید هر لباسی خاصی به کار رود. استفاده از این پارچه برای شلوار جین دچار تحولات متعددی گردیده و طراحان مد در سرتاسر دنیا به اختراع شیوه های جدید برای تبدیل دنیم به شلوار ادامه می دهند. امروزه مشاهده لباس طراحان پیشگام که با استفاده از دنیم تولید می شود، متداول است.

تأثیر دنیم بر روی صنعت مد

موقعیت دنیم به عنوان یک پارچه ضد فرهنگی، مسیر را برای بسیاری از سبک های مد جوان پسند هموار کرده و به شکل دهی صنعت مد ادامه می دهد. این پارچه به عنوان تصویری نمادین از لباس غربی باقی مانده است و پوشیدن شلوار جین توسط زنان غربی باعث شده تا این شلوارها به نمادی از آزادی زنان تبدیل کردند. شلوارهای جین از همه سنین و طبقه های اجتماعی فراتر رفته اند.

افراد ثروتمند، فقیر، پیر و جوان همه به یک اندازه به آنها علاقمند هستند. می توان با کمتر از 25 دلار یک شلوار جین خرید، اما مبلغ مدل هایی با طراحی ویژه این شلوارها می توانند هر کدام به قیمت صدها دلار باشند. اکنون شلوارهای جین طراحی شده با کیفیت بالا به عنوان شاخص وضعیت در نظر گرفته می شوند، و قابل تغییر بودن این شلوارها باعث شده تا بتوان شلوارهای جینی تولید کرد که برای هر طبقه مصرف کننده جذاب باشند.

تأثیرگذارترین افراد پوشنده دنیم

الویس پرسلی یکی از اولین افراد مشهوری بود که به معروفیت شلوار جین کمک کرد. او که نماد راک اند رول بود، غالباً پیراهن و ژاکت های جین می پوشید و ستاره سینما، یعنی جیمز دین سریعاً از کار وی تقلید کرد و او نیز شلوار جین پوشید. استیو مک کوئین، مرلین مونرو و مونتگومری کلیفت (Montgomery Clift) به مشهور شدن شلوارهای جین دنیم در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 میلادی کمک زیادی کردند. ستاره های دنیای موسیقی پاپ نظیر مدونا و مایکل جکسون، شهرت دنیم را در دهه 1980 حفظ کردند. افراد مشهوری مانند برد پیت و جانی دپ به مشهور کردن دنیم ادامه دادند و تا به امروز افراد مشهور بسیاری لباس جین می پوشند.

دنیم چگونه تولید می شود؟

دنیم از طریق پنبه تولید می شود. هر چند که برخی از انواع شلوارهای جین با مواد دیگری ساخته می شوند، اما تنها ماده ای که می تواند برای دنیم واقعی به کار برده شود، پنبه کاملاً طبیعی است. این ماده گیاهی به وسیله الیافی که بر روی دانه های پنبه رشد می کنند، تولید می شود. این الیاف از دانه های پنبه جدا می گردند و سپس در درون عدل ها فشرده می شوند. هنگامیکه این عدل ها به کارخانه تولید می رسند، باز می شوند. سپس الیاف تحت عملیات کاردینگ قرار می گیرند و در نتیجه رشته های طویلی از الیاف به وجود می آیند.

سپس این الیاف به نخ ریسیده می شوند و این نخ بر روی ماسورها بارگذاری می گردد. پنبه شاید پس از نخ ریسی با رنگ آبی نیلی سنتی دنیم رنگ شود و یا تولید کنندگان دنیم می توانند تا زمان بافته شدن پارچه منتظر این مرحله بمانند.دنیم یک پارچه جناغی است، یعنی در آن برای هر تار چند پود وجود دارد. این فرآیند یک بافت سرژه ایجاد می کند که نمادی از شلوارهای جین کالوین کلین (Calvin Klein)، لی (Lee) یا رنگلر (Wrangler) است.

پس از آنکه دنیم، رنگ آمیزی و بافته شد، به صورت "دنیم خام" در می آید. در برخی موارد، دنیم خام می تواند همانطور که هست به فروش برود، اما معمولاً این پارچه در معرض فرآیند سنگ شویی قرار می گیرد تا پوشیدن آن آسان تر شود. پارچه پس از شستن، برش می خورد و دوخته می شود.

شلوارهای جین مدرن

با شکست در تلاش اولیه برای تولید و تکرار یک پارچه و خوش شانسی شرکت لیوای اشتراوس، شلوارهای جین لیوای به شکل امروزی در آمدند. امروزه شلوارهای جین را در اکثر مکان هایی که حضور پیدا می کنید، می توانید مشاهده نمایید. آنها نمادی از لباس راحت هستند و پتانسیل این را دارند که در موقعیت های مناسب تا حدی حالت رسمی داشته باشند. همچنین این شلوارها نماد انعطاف پذیری هستند، زیرا برای همه قشرها جذاب تلقی می شوند. این ویژگی ها سبب شهرت شلوارهای جین شده، و در شهرت و شکوفایی آنها در طی دهه 1950 میلادی نقش داشته اند.

به طور کلی، دنیم تاریخچه پر نوسان و جالبی داشته است. آنچه که ابتدا به عنوان یک پارچه ناموفق آغاز به کار کرد، تبدیل به بخشی محکم و قوی در صنعت مد شده است. دوام دنیم همراه با همه رنگ هایی که می توان به آن اضافه نمود، نشان می دهد که این پارچه تقریباً برای هر شخصی با هر انتخاب و سلیقه ای مناسب خواهد بود. با این حال به مسیر ارزشمند و گوناگونی که دنیم طی کرده است تا به جایگاه کنونی برسد توجه کنید. هنگامیکه به آن فکر کنید باور نکردنی و شگفت انگیز خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>