اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه اردبیل

معرفی فرودگاه اردبیل:
امروز می خواهیم یکی از فرودگاه های بین المللی ایران را در شهر اردبیل برای شما معرفی نماییم، فرودگاه بین المللی اردبیل (Ardabil Airport). این فرودگاه یکی از فرودگاه های فعال در عرصه ی هوایی کشور است که در مرکز فعالیت های حمل و نقلی این استان علی الخصوص در زمینه ی هوایی قرار گرفته است.

شهر اردبیل به عنوان مرکز استان اردبیل یکی از استان های ایران است که در شمال غربی و در منطقه ی آذربایجان واقع شده است.

این شهر دارای منطقه ای هوایی تحت عنوان فرودگاه بین المللی است که بیشتر رفت و آمدهای هوایی این استان از طریق آن صورت می پذیرد.

مصادف با سال 1352 مهندسان و طراحان مامور شدند تا مطالعات اولیه ی خود را برای ساخت فرودگاهی در استان اردبیل آغاز نمایند و طولی نکشید که روند این تحقیقات شروع شد.

این مطالعات و روند قانونی ساخت این فرودگاه در حدود 6 سال به طول انجامید و در نهایت کار عملیاتی احداث فرودگاه بین المللی اردبیل مصادف با سال 1358 یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اردبیل آغاز گشت.

متاسفانه این روند ساخت به علت شروع جنگ تحمیلی در ایران برای مدتی متوقف شد. البته این نکته گفتنی است که همانطور که درست حدس می زنید بعد از پایان جنگ تحمیلی در سال 1368، مجددا کار ساخت و احداث فرودگاه اردبیل در مرحله ی عمرانی خود قرار گرفت و مجددا آغاز شد. ساخت این فرودگاه بالاخره پس از 2 سال و در سال 1370 به پایان رسید.

در ابتدا این فرودگاه را با دستگاه های مربوط به تجهیزات فرودگاهی مناسبی تجهیز نمودند.

دستگاه های کمک ناوبری و سایر تجهیزات فرودگاهی مخصوص اولین قدم در جهت توسعه ی این فرودگاه بود.

در ادامه ی این روند ساخت بناهای فرودگاهی مخصوص در این فرودگاه نیز آغاز شد. به طور مثال ساخت 1 ترمینال موقت که دارای مساحتی 900 متری بود برای حضور و رفاه مسافران در دستور کار فرودگاه قرار گرفت و به سرعت نیز انجام پذیرفت.

طولی نکشید که این فرودگاه وارد فازهای جدید عملیاتی خود شد. در واقع در اواسط سال 1373بود که فرودگاه بین المللی اردبیل به عنوان یک فرودگاه با مدیریتی مستقل وارد دوره ی جدیدی از فعالیت های خود در زمینه ی فرودگاهی گشت.

مصادف با همین ایام بود که پروازهای شرکت هواپیمایی ایران (هما) با برگزاری هفته ای 3 پرواز در مسیرهای تهران و اردبیل و یا بالعکس تاریخ جدیدی را به برنامه های پروازی این فرودگاه باز نمود. اولین پروازی که در این فرودگاه به زمین نشست، پروازی با هواپیمایی فوکر 100 بود.

از جمله ویژگی های این فرودگاه این است که واحد مراقبت پرواز فرودگاه اردبیل علاوه بر سیستم ارتباطی سوچینگ که در ادامه درباره ی آن نیز توضیح خواهیم داد، برای ارتباط برج و خلبان و به سیستم ATIS نیز برای ارائه اطلاعات هواشناسی به پروازهای اردبیل و عبوری مجهز است.

همچنین جالب است در این باره بدانید که ارتباط بین برج و مرکز نیز از طریق ارتباط هات لاین ها و ارتباط برج با واحد های مخابراتی هواپیمایی AFTN است که آن هم از طریق سیستم سوچینگ به صورت DATA برقرار می گردد.

فرودگاه بین المللی اردبیل در فاصله ای از 1315 متری از سطح دریا بنا شده است. بر طبق برآوردها و آمار رسمی منتشره از این فرودگاه، به طور میانگین در طول هر هفته 60 پرواز در این فرودگاه انجام می پذیرد.

از مشخصات فنی این فرودگاه که بخواهیم بگوییم، می رسیم به این که این فرودگاه دارای 2 باند متقاطع است که هر کدام به طولی برابر با 3298 متر و 2500 متر است. ضریب استحکام این باندهای پرواز برابر با 80 و 65 است.

این فرودگاه مجهز به سیستم لندینگ ILS است. از دیگر امکانات این فرودگاه می توان به این مورد اشاره نمود که چراغ های روشنایی در شب این فرودگاه که مناسب برای انجام پرواز در شرایط های ویژه و بد آب و هوایی و پروازهای شب هنگام است.
فرودگاه مدتی است که مجهز به آخرین دستگاه های ناوبری (VOR,DME,NDB, ILS) و سیستم های ارتباطی ATIS، سیستم پیشرفته ی مخابراتی و هوانوردی سوچینگ و در آخر فضای کنترلی CTR است.

بر طبق آمار منتشره ی رسمی که در سال 2016 میلادی به عموم جامعه ی هوایی اعلام گشت، در این سال در حدود 2 هزار نشست و برخواست هواپیماهای مسافربری و باری، بیش از 250 هزار کیلوگرم بار و بسته های کارگو و در نهایت در حدود 2 میلیون نفر مسافر از طریق این فرودگاه بین المللی در مسیرهای داخلی و خارجی جا به جا شده اند.

فرودگاه اردبیل قابلیت پذیرش پرواز و فرود هواپیماهایی از خانواده ی هواپیماهای پهن پیکری همانند ایرباس 306 را دارا می باشد.

پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر که با هواپیماهایی همچون فوکر 100 و یا هواپیمای توپولوف 154 پرواز می کنند و یا پروازهای آسمان ایرلاین با هواپماهای پروازی فوکر 100 و در آخر شرکت هواپیمایی ماهان ایر با هواپیماهای ایرباس در مسیرهای تهران و اردبیل و یا اردبیل و مشهد به صورت روزانه پرواهای مسافری و باری را برگزار می نماید.

اطلاعات فرودگاه اردبیل:

  • نام فرودگاه اردبیل: Ardabil Airport.
  • کد یاتا: ADU.
  • کد ایکائو: OITL.
  • ارتفاع از سطح دریا: 1315 متر.
  • نوع فرودگاه: عمومی.
  • ترمینال ها: 2 ترمینال مجزا.

ترمینال های فرودگاه اردبیل:
فرودگاه اردبیل دارای 2 ترمینال مسافربری مجزا در خود می باشد.

در ساختمان های این ترمینال هال مرکز سوخت رسانی مستقل و ساختمان مخصوص پاویون مخصوص وجود دارد که به طور مستقیم تحت نظر شرکت منطقه ای نفت اردبیل و با مشارکت اداره ی هواشناسی و تأسیسات ایمنی و فنی این استان اداره می گردد.

راه های دسترسی به فرودگاه اردبیل:
شما می توانید پس از خروج از ترمینال های این فرودگاه در جلوی درب هر دو ترمینال از تاکسی های این فرودگاه استفاده نموده و به مقصد مورد نظر خود بروید.

امکانات فرودگاه اردبیل:
ترمینال های فرودگاه اردبیل دارای امکانات رفاهی همچون غرفه های فروش سوغاتی و صنایع دستی اردبیل، غرفه های تجاری، خودپرداز بانک، رستوران و بوفه های تهیه ی مواد غذایی مختلف اشاره نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>