اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه زاگرب

معرفی فرودگاه زاگرب:
فرودگاه زاگرب (Zagreb Airport) و یا به عبارتی دیگر فرودگاه بین المللی فرانیو توجمان زاگرب (Franjo Tuđman Airport)، یکی از فرودگاه های مهم و بزرگ شهر زاگرب، پایتخت کشور اروپایی کرواسی می باشد.

این فرودگاه معروف یکی از مهم ترین دروازه های ورود به این کشور است و بسیاری از ورود و خروج ها به این کشور چه از نظر مسافربری و چه از نظر حمل بار از این فرودگاه صورت می پذیرد.

فرودگاه زاگرب در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر زاگرب قرار گرفته است و به عنوان یکی از مهم ترین مراکز هوایی کشور کرواسی و شرکت های هواپیمایی است که در این کشور حضور دارند، فعالیت می نماید.

یکی از ارکان نیروی هوایی کرواسی نیز در این فرودگاه حضور دارد. دراین فرودگاه اداره ی کنترل هوایی کرواسی نیز حضوری مستمر دارد. این فرودگاه در سال 2017 بر اساس آمار رسمی اعلام شده، در حدود 3.1 میلیون نفر مسافر و بیش از 12 هزار تن بار را در خود پذیرا بوده است.

می گویند که نیاز به حمل و نقل هوایی در کرواسی زمانی آغاز شد که در سال 1909 اولین فرودگاه کرواسی در نزدیکی محله ی غربی شهرستان چرونومر ساخته شد.

با ایجاد نخستین شرکت هوایی ایرپات (Aeroput) در یوگوسلاوی در سال 1927، فرودگاه از حالت فرودگاهی برای رفع نیازهای حمل و نقل محل و کوتاه برد درآمد و در سال 1928 با پیشرفت شایانی در زمینه کار با شرکت های هواپیمایی مختلف، افزایش تعداد مسافرین و پایگاه هوایی و باربری مواجه گشت.

در 15 فوریه ی همان سال فرودگاه بیشترین تعداد مسافرین و نشست و برخواست را در قاره ی اروپا به نام خود ثبت نمود.

اگرچه در این شهر تعداد انگشت شماری از هواپیماهای اروپایی وجود داشت و نقطه ی مبدا پروازهای کمی بود اما با این وجود زاگرب در سال های بعدی به مقصد اصلی چندیدن هواپیمای اروپایی تبدیل شد و مسیرهای زیادی در اروپا را که مسیرهای مهمی نیز بودند را به این فرودگاه متصل کرد.

پیش از جنگ جهانی دوم ترافیک هوایی را در منطقه ی زاگرب افزایش یافت و این شهر و فرودگاه معروفش تبدیل به پلی واسط میان مهم ترین مقصدهای جهان شدند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال 1947، سرویس های تجاری حمل و نقل هوایی در زاگرب به منطقه ای نظامی در نزدیکی روستایی در اطراف زاگرب به نام لوچکو منتقل شدند.

در آن زمان یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی یوگوسلاوی به نام JAT همانند شرکت هواپیمایی ایرپات این فرودگاه را به عنوان یکی از قطب های اصلی خود به حساب آورد.

این فرودگاه در سال 1959 در اوج فعالیت های مسافربری خود در آن روزها قرار گرفت و تبدیل به یکی از موفق ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه های روز اروپا شد. در سال 1959 فرودگاه زاگرب 167 هزار مسافر ر در خود جا به جا نمود.

فرودگاه در دهه ی 80 میلادی اوج فعالیت های خود را بعد از دوران سازندگی این فرودگاه تجربه می نمود.
به این فرودگاه از مقصدهایی همچون: نیویورک، شیکاگو، تورنتو پرواز صورت می گرفت و یا حتی بالعکس از زاگرب به مقصد فرودگاه های بزرگ و مهم این شهرها پرواز صورت می گرفت.

در ادامه ی فعالیت های زاگرب ایرپورت، این فرودگاه به نام فرانیو توجمان، یکی از موفق ترین و محبوب ترین سیاستمداران کرواسیایی که عنوان اولین رئیس جمهور کرواسی را نیز داشت، نام گذاری شد.

این فرودگاه به یک کنسرسیوم تحت عنوان شرکت بین المللی فرودگاه زاگرب که موسوم به ZAIC است سپرده8 شد.

فرودگاه زاگرب تحت شرایطی 30 ساله که توسط دولت کرواسی تعیین شده است، مسئولیت حظ، اداره و نگهداری و همچنین توسعه ی این فرودگاه را بر عهده دارد.

از مواردی که دراین قرارداد ثبت شده است این است که تامین مالی منابع مختلف این فرودگاه، طراحی و ساخت و توسعه از جمله طرحی برای ساخت ترمینال مسافربری جدیدی که در ماه مارس سال 2017 تکمیل شد، همگی از طرف این شرکت باید انجام بگیرد. اپراتو فعلی فرودگاه نیز از طرف ZAIC در فرودگاه گمارده شده است.

باند قبلی فرودگاه در یک زمین 2500 متری و ترمینال قدیمی آن در زمینی هزار متر مربعی احداث شده بودند.

البته در طول سالیان سال به اندازه ی این ترمینال می افزودند. به طور مثال ترمینال در سال 1966، 5 هزار متر مربع و در سال 1974 نیز 3255 متر متر مربع بع اندازه ی قبلی آن افزوده شد و در مجموع حدود 9 هزار متر مربع مساحت پیدا کرد.

در سال 2008 میلادی یک ترمینال ویژه به مجموعه ی فرودگاهی زاگرب افزوده شد که امکانات فوق العاده زیاد نیز در خود داشت. تا سال 2010 فرودگاه به مقدار زیادی بزرگ شده بود.

در 18 دسامبر سال 2013، طرح ساخت ترمینالی جدید با هدف جایگزینی ترمینال جدید با ترمینال قدیمی در فرودگاه آغاز شد. در حال حاضر این فرودگاه ظرفیت جا به جایی بیش از 8 میلیون نفر مسافر را در خود دارد.

اطلاعات فرودگاه زاگرب:

  • نام فرودگاه زاگرب: Zagreb Airport.
  • کد یاتا: ZAG.
  • کد ایکائو: LDZA.
  • نوع فرودگاه: عمومی/ نظامی.
  • ارتفاع از سطح دریا: 108 متر.

فرودگاه زاگرب

ترمینال های فرودگاه زاگرب:
ترمینال جدید فرودگاه زاگرب که همانطور که گفتیم بزرگ ترین پروژه ی زیرساختی این فرودگاه است در سال 2017 بالاخره افتتاح شد.

این ترینال جدید 3 طبقه است و امکاناتی همچون: 8 پل هوایی، 9 ایستگاه امنیتی، 30 میز چک این و 23 جایگاه پاسپورت و پارکینگی با ظرفیت بیش از هزار ماشین آماده ی ارائه ی خدماتی به تمام مسافران این فرودگاه است.

این ترمینال ها همچنین دارای خدمات دیگری همچون: wifi، سالن استراحت، خدمات VIP، اتاق سیگار، اتاق نگه داری کودک، بخش پزشکی، نمازخانه، تبدیل ارز و دستگاه های خود پرداز نیز می باشد.

راه های دسترسی به فرودگاه زاگرب:

  • اگر می خواهید که از تاکسی برای رسیدن به مقصد خود از این فرودگاه استفاده نمایید می تواند به جلوی درب ترمینال مراجعه نمایید.
  • تاکسی های این فرودگاه، همانند همه جای دنیا بسیار گران است اما ارزش راحتی را برای مسافر دارد.
  • سرویس های اتوبوسی این فرودگاه به صورت منظم هر نیم ساعت وارد ترمینال های فرودگاه می شوند.
  • زمان سفر بین فرودگاه تا ایستگاه مرکزی اتوبوس 30 دقیقه است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>