اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه خرم آباد

معرفی فرودگاه خرم آباد:
یکی از فرودگاه های بین المللی و البته قدیمی کشورمان در جنوب کشور آشنا شوید، فرودگاه خرم آباد (Khorramabad Airport). شاید این فرودگاه یکی از فرودگاه هایی باشد که نامش با برخی از پدیده های تاریخی همچون جنگ متفقین گره خورده شده باشد.

همانطور که در سطر بالاتر نیز گفتیم، فرودگاه بین المللی خرم آباد شاید به عنوان یکی از قدیمی ترین فرودگاه های کشور ایران محسوب شود زیرا هیچ کس نمی تواند تاریخی که بر این فرودگاه حکمرانی کرده و از آن گذشته است را انکار نموده و از آن چشم پوشی نماید.

این فرودگاه از زمان جنگ متفقین فعالیت خود را به عنوان یک فرودگاه نظامی در خرم آباد آغاز نموده است. این فرودگاه در حال حاضر و از یک جایی به بعد به تمامی مسافرین و شرکت های هواپیمایی که از آن استفاده می نمایند، خدمات عمومی و مسافربری را ارائه می دهد.

در واقع این فرودگاه توسط سران و نیروهای ارتش متفقین در محلی که در روبروی محل استقرار نیروهای نظامی بدرآباد و در عین حال مقر مشترک نیروهای نظامی شوروی انگلیس و آمریکا بود، تنها جهت پرواز هواپیماهای ملخی قدیمی متعلق و مرتبط با آن ها طراحی گشت

اما از این مکان که در حال حاضر فرودگاه است تنها در این راه استفاده نشد بلکه از این باند پرواز خاکی پس از تمام شدن جنگ جهانی دوم و در پی آن خروج نیروهای متفقین از ایران و خرم آباد، برای جا به جایی نیروهای نظامی دیگر و دیگر افراد عادی و وسایلی که در این منطقه داشتند و می خواستند به مناطقی همچون تهران و بالعکس استفاده می شد.

بالاخره شرکت ملی نفت ایران با همکاری مخابرات استان لرستان به اتفاق هم زمین های اطراف فرودگاه را با هم خریداری نمودند و آن ها پس از خریداری این زمین ها این باند خاکی را بازسازی نمودند و تغییرات مختلفی را بر روی آن به وجود آوردند. به طور مثال حدود 1800 متر از باند را جهت استفاده ی هواپیماهای کوچک مخصوص محموله های پستی آسفالت شد و برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت.

در این فرودگاه یک اتاق کوچک نگهبانی به همراه یک ساختمان کوچک به عنوان استراحتگاهی مخصوص برای مسافران ساخته شد.

مدتی بعد زمین های اطراف فرودگاه خریداری و روستای میانگلال که در مسیر و اطراف باند فرودگاه خرم آباد قرار گرفته بود، جا به جا شد.

در نهایت در تاریخی مصادف با سال 1355 و با حضور جمعی از مسئولان مربوطه و بلند رتبه ی شرکت نفت و سازمان هواپیمایی ایران، مدیریت و حراست فرودگاه بین الملی خرم آباد از وزارت نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری تحویل داده شد. باند فرودگاه خرم آباد به عرض 30 متر و طول آن1800 متر بوده است.

طی مدیریت جدید برای کادر فرودگاه بین المللی خرم آباد 10 نفر کارمند جدید استخدام شدند. همچنین 2 دستگاه ماشین آتش نشانی جدید خریداری و در نهایت مقرر شد تا در صورت نیاز از ماشین های آتش نشانی ارتش یا شهرداری خرم آباد هم استفاده شود.

باندی که در فرودگاه از قبل موجود بود، مجددا آسفالت شد. همچنین 500 متر نیز به طول آن افزوده شد. در ادامه ی مجهز نمودن فرودگاه خرم آباد در خرداد سال 1355، یک دستگاه NDB و یک دستگاه رکوردر در این فرودگاه نصب شد.

اولین پرواز مسافربری رسمی که به این فرودگاه صورت گرفت یک پرواز 60 نفره با حضور جمعی از مسئولین سازمان هواپیمایی ایران بود و پس از آن در طی مراسمی این فرودگاه به صورت رسمی پس از تغییراتش افتتاح شد.

جالب است بدانید که مسافران این فرودگاه تحت نظارت مسئولین قرار داشتند. پس از انقلاب و مصادف با سال 1357، فرودگاه خرم آباد رشد و توسعه ی چشم گیری از نظر تعداد مسافرین داشت. اما این تغییرات و پیشرفت تنها مختص به مسافرین نبود زیرا، ساختمان اداری جدید این فرودگاه ساخته و احداث شد.

در سال 1386 یعنی 25 سال بعد، یک ساختمان اداری جدید در محوطه ی این فرودگاه ساخته و جایگزین ساختمان قبلی شد. ساختمان ترمینال مسافربری جدید فرودگاه نیز در سال 1362مورد بهره برداری قرار گرفت و پس از آن در دسترس مسافرین قرار گرفت.

البته با توجه به رشد و توسعه ی فرودگاه در سال 1380 ترمینال جدیدی در قسمت زمینی این فرودگاه در مساحتی بالغ بر 4300 متر مربع ساخته شد.

در ساخت این ترمینال این مسئله در نظر گرفته شد که حداقل فاصله نسبت به پارکینگ هواپیما بین ترمینال و پارکینگ باشد و در این صورت ترمینال جدید افتتاح شد.

ساختمان جدید عملیات فرودگاه نیز در سال 1375 و در موقعیتی مناسب نسبت به سطوح پروازی این فرودگاه احداث گشت.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در سال های اخیر روند توسعه ی فرودگاه خرم آباد نسبت به ایام گذشته بسیار سرعت گرفته است. به عنوان مثال می گوییم: نصب و راه اندازی سیستم کمک ناوبری از نوع دستگاه های VOR/DME در سال1369 راه اندازی شد و یا حتی راه اندازی سیستم ILS در سال 1385.

مورد بعدی عبارت است از بهره برداری از ساختمان های جدید دولتی مربوط به ارگان های دولتی و نظامی که در سال 1383 در این محوطه ساخته شدند.

در نهایت هم باید سایت NDB را به این لیست اضافه نماییم که باعث پیشرفت و توسعه ی فرودگاه خرم آباد شده است. محوطه ی داخلی فرودگاه بین المللی خرم آباد نیز امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران خود را دارا است.

این امکانات شامل: ایستگاه های مخصوص فرودگاه، فروشگاه های فروش سوغاتی، صندلی های مناسب، حمل و بسته بار و چمدان، … و دیگر امکانات و وسایل رفاهی می باشد.

یکی از ویژگی هایی که فرودگاه بین المللی خرم آباد دارد این است که این فرودگاه جزء زیباترین فرودگاه های کشور است و از زیبایی های بومی و بصری بسیاری برخوردار است.

بر طبق آمار رسمی منتشره از این فرودگاه، در سال 2016 میلادی تعداد 604 پرواز و فرود هواپیماهای مختلف از این فرودگاه صورت گرفته است. 43٬361 کیلوگرم بار و 209٬594 نفر مسافر نیز از طریق آن جا به جا نیز شده اند.

نشانی این فرودگاه استان لرستان، شهر خرم آباد، فرودگاه خرم آباد نیر می باشد. برای این که از این فرودگاه به مرکز شهر بروید می توانید از تاکسی های فرودگاه استفاده نمایید.

اطلاعات فرودگاه خرم آباد:

  • نام فرودگاه خرم آباد: Khorramabad Airport.
  • کد یاتا: KHD.
  • کد ایکائو: OICK.
  • نوع فرودگاه: همگانی.
  • ارتفاع از سطح دریا: 1153 متر.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>