اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انار

انتخاب زمین برای پرورش انار

در انتخاب زمین باید عواملی نظیر نوع خاک، بافت مناسب، عمق خاک، شیب زمین، روش کشت، فاصله کشت و جهت کشت مدنظر قرار گیرند. انار در خاکهای شنی رسی، دارای عمق و تهویه مناسب به خوبی رشد می کند. در زمینهای مسطح برای احداث باغ پرورش انار نیازی به جابه جایی خاک و تسطیح وجود ندارد ولی اگر زمین به صورت تپه ماهور و روش آبیاری نشتی باشد باید نهال ها را بر روی خطوط تراز با شیب حداکثر 2-1 درصد کشت نمود. دراین زمینها اگر روش آبیاری قطرهای باشد نیازی به جابه جایی خاک نمی باشد. استفاده از زیرشکن قبل از کاشت و در عمق 1 متری در یکنواختی باغات انار و پایایی درخت بسیار مفید و قابل توصیه می باشد.

نقشه باغ و جهت کشت

در پیاده نمودن نقشه باغ باید به، زیبایی باغ، یکنواختی کشت، امکان استفاده از ماشین آلات در باغ، نحوه مبارزه با علفهای هرز، تغذیه، آبیاری و کلیه مسائل داشت و برداشت توجه نمود:

  1. با توجه به موارد فوق بهترین فاصله کشت 3 × 4 متر یا 2/5 × 4 متر توصیه می گردد و جهت ردیفها درجهت شمالی و جنوبی انتخاب می گردد.
  2. در هنگام کاشت نهال باید دقت نمود تا قسمت یقه زیر خاک قرار نگیرد. درصورتیکه در ته چاله لایه خاک رس وجود داشته باشد، مقداری ماسه با خاک مخلوط کرده و در ته هر چاله نیز یک بیل کود حیوانی مخلوط می گردد.
  3. نهال ها با دقت در عمق مناسب گذاشته شده و با خاک معمولی اطراف آن پر می شود.
  4. بعد از کاشت بلافاصله آبیاری سنگینی انجام می گیرد تا ریشه ها به خوبی به خاک اطراف بچسبند به نحوی که هوای بین خاک و ریشه خارج گردد.
  5. سربرداری نهال انار پس از جوانه زدن نهال ها در شروع فصل رشد یعنی تقریباً یکماه پس از کاشت انجام می شود تا بتوان نهال های جوان و یکنواخت داشت. ضمناً آبیاری اول و دوم پس از کاشت از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای احداث نهالستان، حدود 40 تن در هکتار کود دامی به خاک آن اضافه می شود. در نیمه دوم اسفند ماه کرتهای کوچکی (20 - 10 مترمربع) در نظر گرفته و به عمق 50 - 30 سانتی متر شخم می زنیم و سپس آن را به صورت جوی و پشته به فاصله 50 سانتی متر در می آوریم و قلمه ها را به فاصله 10 سانتی متر طوری در خاک فرو می کنیم که 4 - 2 سانتی متر آن از خاک بیرون باشد. بلافاصله پس از کاشت، خزانه را آبیاری و از آن پس به فاصله هر 8 تا 10 روز یکبار آبیاری را تکرار می کنیم و در طول فصل رشد مرتباً علفهای هرز را از زمین بیرون می کشیم.

گود برداری و غرس نهال

در خاکهایی که شرایط مناسب برای پرورش انار ندارند، گودالی به طول و عرض 1 متر و عمق 1 متر ایجاد و بعد از برداشتن خاک چاله و ریختن خاک مرغوب و مقداری کود آلی (خاک برگ یا کود دامی) کاملاً پوسیده و کود فسفره، به کاشت نهال اقدام می کنند. در خاکهای مرغوب، چاله هایی به طول و عرض و عمق 0/6 متر ایجاد و نهال را در آن مستقر می کنیم. هر چه چاله کاشت درخت عمیق تر باشد پایایی درخت، نفوذ ریشه در عمق، مقاومت درخت در مقابل خشکی و کم آبی، باد شدید، استفاده هر چه بیشتر از مواد غذایی خاک و توسعه حجم ریشه مناسبتر است. بعد از حفر گودال و پس از مخلوط کردن مقداری کود دامی کاملاً پوسیده نهال کاشته شده و خاک اطراف نهال را لگدکوب می کنند تا ذرات خاک به حد ممکن به همدیگر چسبیده و ریشه را محکم نگهدارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>