اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه توئیت


پارچه توییت چه نوع پارچه ای است؟

توییت یک نوع بافت پشمی است که برای مقاومت در برابر آب و هوا طراحی شده است. به دلیل اینکه پارچه توییت از پشم طبیعی ساخته می شود، بنابراین هر محصول توییتی، ظاهری کمی متفاوت دارد که همین ویژگی باعث جذاب تر شدن این نوع پارچه ها گردیده است.

استفاده از پشم برخی از نژادهای گوسفند به شما این امکان را می دهد تا الگوی ظاهری لباس توییت را تا حد زیادی تغییر دهید. همچنین رنگرزی نخ به صورت دسته ای باعث خلق الگوهای شاخص برای پارچه توییت می شود که همه ما آنها را می شناسیم و دوستشان داریم.

از آنجا که پارچه توییت، زمخت و زبر است معمولاً برای تولید لباس های بیرون مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه توییت در ابتدا توسط اسکاتلندی ها اختراع شد و اکنون یکی از اجزای اصلی صنعت مد بین المللی به حساب می آید؛ بیشتر پشم هایی که برای تولید پارچه توییت از آنها استفاده می شود، در استرالیا به دست می آیند.

تاریخچه پارچه توییت

پارچه توییت به مدت صدها سال توسط چوپان های اسکاتلندی به صورت نسل در نسل مورد استفاده قرار گرفته است و پوششی برای محافظت از آنها در برابر بادهای شدید کوهستان های مرتفع اسکاتلند بوده است. در اوایل دهه 1800 میلادی، این پارچه زمخت مورد توجه طبقه اشراف انگلیسی قرار گرفت.

ثروتمندان بریتانیایی در طی چند دهه، لباس های پارچه توییت که طرح و زمینه آنها سفارشی بود را برای کل کارکنان خود تهیه می کردند. همان طور که انقلاب صنعتی باعث آسانتر شدن تولید پشم و در نتیجه ارزانتر شدن آن گردید، سبب وارد شدن پارچه توییت به میان توده مردم نیز شد. این پارچه هنوز هم برای تولید لباس های مخصوص بیرون مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاه لبه دار توییت

با وجود اینکه از پارچه توییت برای تولید کت پشمی، کت شکار و لباس نظامی نیز استفاده می شود، اما بیشترین کاربرد شاخص آن در طول تاریخ به ساخت یک کلاه منحصر به فرد که به نام کلاه لبه دار انگلیسی معروف است، مربوط می شود. این مدل از کلاه برای بازی چوگان، شکار روباه و کروکت (croquet) در فصل بهار به کار می رفت. البته تولید کلاه لبه دار انگلیسی همچنان ادامه دارد و هنوز هم بخش زیادی از تولید سالانه پارچه توییت در جهان صرف ساخت این نوع از کلاه می شود.

پارچه توییت امروزی

پارچه توییت مدرن بیشتر از آنکه بیانگر یک پارچه زمخت اسکاتلندی باشد، نوعی اشرافیت انگلیسی را منعکس می کند. فارغ از این مسئله، توانایی پارچه توییت در حفظ محیط زیست باعث شده تا جایگاهی مستحکم در عرصه مد بین المللی داشته باشد؛ امروزه هنوز هم لباس های تولید شده با پارچه توییت در مقادیر عظیمی در جهان تولید شده و به فروش می رسند.

با گذشت زمان و خلق اختراعات جدیدی مانند گورتکس = Gore-Tex و تولید الیاف کرکی پلی استری که باعث ارتقا تکنولوژی تولید لباس های بیرون شده اند، ضرورت استفاده از الیاف طبیعی برای تولید این لباس ها تا حد زیادی کم گردید.

بنابراین اکنون پارچه توییت بیشتر از اینکه یک کالای سودمند تلقی شود، نوعی کالا برای افراد خاص پسند یا یک محصول نوستالژیک به شمار می آید. به یاد داریم که زمانی پشم منبع انتخابی الیاف در جهان بود و الیاف تولید شده از طریق فرآورده های پتروشیمی جایگاه خاصی در دنیا نداشتند. شاید باز هم وارد دورانی شویم که پارچه های طبیعی مانند توییت دوباره به شکلی گسترده به سبد مصرفی ما بازگردند.

ویژگی های پارچه توییت

پارچه توییت، سه ویژگی اصلی دارد. این ویژگی ها باعث می شوند تا این پارچه همچنان خواستنی و محبوب باقی بماند. ویژگی های پارچه توییت عبارتند از:

مقاومت در برابر آب و هوا

پشم به صورت طبیعی دافع آب است و بافت ضخیم پارچه توییت، قطرات کوچک آب و باران را به شیوه ای مناسب دفع می کند.

پوشش

اشراف انگلیسی در اصل مجذوب همین ویژگی پوشش عالی پارچه توییت شدند که در محیط های ییلاقی و خارج شهری عالی عمل می کرد. حتی امروزه هم پارچه توییت به دلیل جذابیت طبیعی خودش همچنان محبوب باقی مانده است.

ضخامت و زمختی

این ویژگی ها باعث می شود تا پارچه توییت بسیار بادوام و عایق باشد، به همین دلیل استفاده از این پارچه برای تولید لباس های زمستانی و بیرونی از رواج زیادی برخوردار است.

ارزش بازار الیاف طبیعی مانند پشم

الیاف طبیعی برای تولید به هزینه زیادی نیاز دارند و همین ویژگی هم از نظر تاریخی منجر به رواج استفاده از پارچه های مصنوعی در سراسر جهان شده است. اما پارچه های الیاف طبیعی برخلاف الیاف مبتنی بر فرآورده های پتروشیمی معمولاً در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند. البته پنبه چون عمدتاً از سلولز تشکیل می شود تا حد زیادی قابل اشتعال است، اما موهای طبیعی حیوانات که به شکل نخ پشمی در می آیند، در برابر شعله به طرز شگفت انگیزی از مقاومت برخوردار هستند.

اگر لباس پشمی آتش بگیرد، به هیچ وجه ذوب نمی شود، بنابراین پوست شخص تاول نمی زند و لباس به پوست بدن وی نمی چسبد. در عوض به سادگی نیمسوز شده و می ریزد، ولی هیچگونه دود یا بخارات سمی از خود بر جای نمی گذارد. مقاوم بودن پشم در برابر آتش و پذیرش این حقیقت که پارچه پشمی یکی از پایدارترین پارچه های جهان است، نشان می دهد که چرا پارچه های پشمی مانند پارچه توییت همچنان محبوب هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>