اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه نئوپرن چیست؟


پارچه نئوپرن چه نوع پارچه ای است؟

نئوپرن که در اصل توسط شرکت آمریکایی دوپونت تولید شده، نام تجاری پلی کلروپرن (polychloroprene) است که به عنوان جایگزینی برای لاستیک به کار می رود. نئوپرن در بین سایر مواد کاملا در برابر نفوذ آب مقاوم است. این ویژگی سبب شده تا این ماده برای تولید لباس غواصی و دیگر لباس های طراحی شده برای مقاومت در برابر محیط های مرطوب و سرد ایده آل باشد.

تاریخچه نئوپرن

همانند بسیاری دیگر از نوآوری های تاریخی، لاستیک کلروپرن نیز به واسطه ضرورت و نیاز اختراع گردید. کمبود جهانی لاستیک در اولین دهه های قرن بیستم میلادی به نگرانی جدی غول های صنعتی در کشورهای غربی تبدیل شده بود و شرکت های آمریکایی مانند دوپونت به امید اینکه بتوانند جواب پرسش هایشان را بیابند نظاره گر دانشگاه های پیشرو در این زمینه بودند.

در سال 1930، استاد شیمی دانشگاه نوتردام به نام ژولیوس آرتور نیوولند (Julius Arthur Nieuwland) در کنفرانسی مورد توجه یکی از مدیران اجرایی شرکت دوپونت قرار گرفت. موضوع سخنرانی نیوولند در کنفرانس به ماده پلاستیکی به نام دی وینیل استیلن اختصاص داشت که خودش آن را اختراع کرده بود.شرکت دوپونت برای توسعه ترکیبی با تولید انبوه بر اساس دی وینیل استیلن، نیوولند را استخدام نمود که همکاری وی با دانشمندان برتر در حوزه پلاستیک، موفقیت آمیز بود. نئوپرن در سال 1930 میلادی وارد بازار گردید و برای همیشه در تاریخ باقی ماند.

نئوپرن به عنوان یک ماده جایگزین برای لاستیک در تلاش های متفقین در جنگ جهانی دوم، نقشی فوق العاده ایفا کرد. بلافاصله بسیاری از وسایل مانند تایرهای جیپ و لباس های غواصی که قبلا با لاستیک واقعی ساخته می شدند، تولید آنها با نئوپرن از سر گرفته شد. شاید بدون این اختراع شرکت دوپونت، جنگ بسیار متفاوت تر پیش می رفت.

نئوپرن امروزی

از سال 1930 تا به امروز، نئوپرن و شکل های عمومی پلی کلروپرن در کاربردهای خاصی از زندگی مصرف کنندگان و حوزه صنعتی مشاهده شده اند. این ماده چند کاربردی و مبتنی بر پتروشیمی، مزایای منحصر به فرد زیر را دارد:

نفوذ ناپذیری

نئوپرن یک سد جامد بین پوشنده و عناصر ایجاد می کند. هر چند این ویژگی به طور کامل قابلیت تنفس را از بین می برد، اما در برابر شرایط محیطی که شاید آزار دهنده یا مضر باشند، یک حالت عایق را فراهم می کند.

قابلیت کشش (الاستیسیته)

پارچه نئوپرن علی رغم فراهم کردن یک مانع عالی در برابر رطوبت، کاملا کششی نیز است. این خاصیت، نوعی ویژگی عالی به حساب می آید که راحتی را برای غواصان و موج سواران در لباس هایشان فراهم می آورد.

حفظ گرما

هر چند که نئوپرن و دیگر الیاف مبتنی بر پتروشیمی در برابر اندکی گرما ذوب می شوند، اما این پارچه مصنوعی خاص در برابر سرما یک عایق عالی محسوب می شود. موج سواران به لطف پلی کلروپرن می توانند در آب و هوایی مختلفی جابجا شوند.

شکل پذیری

بیشتر پارچه ها بافته می شوند، اما نئوپرن شکل می گیرد. بنابراین می توان آن را به صورت خاص به هر نوع اندازه و شکلی درآورد که این کار باعث صرفه جویی در کار طراحان مد می شود.

آخرین رویدادها در مورد نئوپرن

نئوپرن هنوز هم نشان تجاری شرکت دوپونت باقی مانده است و این نماد صنعت آمریکایی در صحنه جهانی همچنان به شدت فعال است. کوچ بخش عمده ای از تولید کنندگان شرکت دوپونت به سمت چین و دیگر کشورهای شرقی آسیایی باعث نشده تا کارخانه این شرکت در لس آنجلس، حجم بالاترین مرکز تولید پلی کلروپرن را در جهان از دست دهد.

لاستیک کلروپرن در سراسر جهان توسط صدها شرکت مختلف تولید می شود. هر چند که از نظر مولکولی باید همه پلی کلروپرن ها مانند هم باشند، اما تغییراتی در فرآیندهای تولید، نقشی در نتیجه نهایی ایفا می کند. در مورد این قضیه اطلاعات کاملی در دسترس نیست، اما این احتمال وجود دارد که نئوپرن خالص تولید شده توسط شرکت دوپونت، نتایج با کیفیت بالاتری را نسبت لاستیک کلروپرن knockoff ارائه دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>