اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه فلانل


پارچه فلانل چه نوع پارچه ای است؟

واژه فلانل (flannel) در اصل به هر نوع پارچه پنبه ای، پشمی یا مصنوعی که چند معیار اصلی زیر را برآورده کند، اشاره دارد:

  • نرمی: پارچه باید به شکل فوق العاده ای نرم باشد تا جزء پارچه های فلانل در نظر گرفته شود.
  • بافت: پارچه فلانل باید بافت برس خورده یا برس نخورده داشته باشد. هر دو نوع این بافت ها به یک اندازه شاخص هستند.
  • مواد اولیه: با وجود اینکه می توان از مواد اولیه مختلفی برای ساخت پارچه فلانل استفاده کرد، اما همه مواد برای ساخت این پارچه مناسب نیستند. مثلا ابریشم برای ساخت پارچه فلانلی که قرار است هم نرم و هم عایق باشد، بیش از حد ظریف و ریز است.

تاریخچه پارچه فلانل

اعتقاد بر این است که ولز خاستگاه واژه «فلانل» باشد، اما بر مبنای وجود یک واقعیت مطمئنیم که این اصطلاح در فرانسه در قالب واژه «flannelle» از اوایل قرن هفدهم میلادی استفاده می شده است. هر چند که پارچه فلانل در طول دوران روشنگری به صورت دوره ای در بین فرانسوی ها و دیگر اروپایی ها رواج پیدا کرد، اما گرایش به آن در جاهای دیگر کم شد و فقط استفاده از پارچه فلانل ولزی بیشتر گردید.

پارچه فلانل امروزی

امروزه انواع مختلف پارچه فلانل معمولاً براساس رابطه آنها با شهرها یا مناطق ولز شناخته می شوند. مثلا پارچه فلانل لانیدویز با پارچه فلانل نیوتاون بسیار تفاوت دارد. همچنین گونه های مختلف پارچه فلانل ولزی با سایر انواع پارچه های فلانل اروپایی از تفاوت قابل توجهی برخوردار هستند.

همان گونه که محبوبیت پارچه پیچازی (plaid) دوباره در دهه 1900 میلادی بیشتر شد، تقاضا برای پارچه فلانل نیز افزایش پیدا کرده است. با این وجود، مفهوم واژه «فلانل» در طی این سال ها از معنای اصلی ولزی خود بسیار فاصله گرفته است. امروزه پارچه هایی که با الیاف مصنوعی ساخته می شوند در همان دسته پوشاک سنتی فلانل ولزی که نسل هاست دست به دست می شوند، قرار می گیرند.

پارچه فلانل در مقابل پارچه پیچازی

در واقع پارچه فلانل همان پارچه پیچازی نیست. واژه پیچازی به الگوی خاصی اشاره دارد که می توان آن را در هر پارچه یا سطح داخلی باز تولید کرد، اما فلانل نوع خاصی از پارچه است که به دلیل نرمی خاصی که دارد، مشهور است. با وجود اینکه برخی از پیراهن های پیچازی و یا انواع دیگر پوشاک پیچازی ممکن است با پارچه فلانل تولید شوند، اما همه لباس های پیچازی از جنس پارچه فلانل نیستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>