اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه دمشقی


پارچه دمشقی چگونه تولید می شود؟

بافت پارچه دمشقی به شکل سنتی بسیار دشوار است. مثلا بافت یک پرده پارچه دمشقی با دستگاه های بافندگی سنتی معمولا ممکن است هفته ها طول بکشد. اما اختراع ماشین بافندگی ژاکارد کار را بسیار آسان کرده است و اکنون ماشین های بافندگی مکانیکی را می توان به شکل کامپیوتری برنامه ریزی کرد، در نتیجه فرآیند بافت پارچه دمشقی دیگر مثل گذشته سخت نیست.

بافندگی سنتی

به هر مجموعه از نخ های تار و پود یک پرکننده گفته می شود و یک تکه از پارچه دمشقی ممکن است متشکل از یک یا چند پرکننده باشد. برای بافت پارچه دمشقی ابتدا زمینه پارچه به شکل ساتن یا ساتین بافته می شود و برای بافت الگوهای پارچه، هر تار ممکن است از روی نه پرکننده عبور کند.

ماشین بافندگی ژاکارد کامپیوتری

شیوه مدرن بافت پارچه دمشقی از همان اصول اساسی ساخت سنتی این پارچه تبعیت می کند، اما اکنون بازوهای رباتیک به جای دست انسان کارهای محقر را انجام می دهند. ماشین های بافندگی ژاکارد کامپیوتری خودکار شغل هزاران بافنده را از بین برده اند، اما در عوض امکان دسترسی به پارچه های دمشقی زیبا که زمانی فقط در دسترس نخبگان جامعه بودند را برای همه ما فراهم نموده اند.

پارچه دمشقی چه کاربردی دارد؟

به جرات می توان گفت که هدف اولیه استفاده از پارچه های دمشقی به استفاده از آنها در دکوراسیون خانه مربوط می شود، اما این بافت شاخص تا حدودی در پوشاک و لوازم تزئینی هم مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا چند نمونه از رایج ترین کاربردهای پارچه دمشقی ذکر شده است:

پارچه دمشقی در تولید پوشاک

پارچه دمشقی معمولاً به دلیل نداشتن انعطاف پذیری و نرم نبودن برای لباس روزمره مناسب نیست. هر چند که ظهور پارچه های مصنوعی باعث شده تا امکان تولید پارچه های دمشقی ظریف تر و فرم پذیرتر مهیا شود، اما هنوز هم پارچه دمشقی بیشتر در لباس های مد، مانند لباس های شب، کاپشن ها و سایر لباس های نسبتاً شق و رق (به گونه ای طراحی می شوند تا بتوانند تا حدی در برابر آب و هوای نامساعد مقاومت کنند) مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه دمشقی در تولید لوازم تزئینی

از پارچه دمشقی معمولاً در ساخت اکسسوری هایی مثل شال گردن، کیف دستی و چمدان استفاده می شود. معمولاً در ساخت اکسسوری هایی که در نزدیکی پوست بدن به کار برده می شوند از پارچه های دمشقی ابریشمی استفاده می شود، اما برای ساخت چمدان و دیگر وسایل حاوی وظایف سنگین که معمولاً در طول روز مورد استفاده قرار می گیرند، از پارچه های دمشقی با الیاف مصنوعی استفاده می شود.

پارچه های دمشقی در دکوراسیون

از پرده ها گرفته تا لوازم داخلی خانه و قالیچه ها، در همه جای خانه می توان ردپای پارچه دمشقی را مشاهده نمود. رایج ترین مورد استفاده از پارچه های دمشقی استفاده از آنها در ساخت وسایل دکوری خانه است؛ اگر تا حالا روی یک نیمکت پارچه دمشقی ننشته اید، مطمئن باشید روزی حتماً این اتفاق برای شما خواهد افتاد. همچنین استفاده از پارچه دمشقی برای دوخت پرده بسیار رایج است و گاهی اوقات می توان از آن در تولید قالیچه های سبک نیز استفاده کرد.

شبه دمشقی (Pseudo-damask)

الگوهای پارچه دمشقی به حدی زیبا هستند که کالاهای غیر منسوج زیادی شبیه آنها ساخته می شوند، به گونه ای که شکلی کاملاً شبیه به پارچه دمشقی دارند. مثلا کاغذ دیواری از آن دسته کالاهایی است که علناً طرح های پارچه دمشقی را به سرقت برده و آن را به سطوح دیگر انتقال داده است؛ همچنین پیدا کردن چمدان، جا عینکی، کیف لپ تاپ، کاور گوشی تلفن همراه و سایر اکسسوری های پلاستیکی دیگر که دارای الگوهای دمشقی هستند نیز بسیار آسان است.

پارچه دمشقی در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

با توجه به مورد استفاده از پارچه، بزرگ ترین تولیدکننده پارچه دمشقی می تواند هر کدام از کشورهای زیر باشد:

بزرگ ترین تولید کننده ابریشم

همانند همیشه، هند بزرگ ترین تولید کننده ابریشم در جهان است. هر چند که چین نیز تا حدی صادر کننده ابریشم است، اما هند نمای باغ های توت قدیمی و کرم های ابریشم این کشور را به یغما برده است.

بزرگ ترین تولید کننده پشم

استرالیا با داشتن گوسفندهای زیاد که حتی جمعیت آنها از جمعیت مردم این کشور نیز بیشتر است، بزرگ ترین تولید کننده پشم در جهان است. بیشتر پارچه های پشمی و محصولات پشمی که در حال حاضر در جهان وجود دارند، از استرالیا نشات گرفته اند.

بزرگ ترین تولید کننده پنبه

هند در حال حاضر بزرگ ترین تولید کننده پنبه در جهان است. احتمالاً هند با توسعه اقتصاد خود و عقد قرارداد با چین همچنان بزرگ ترین تولید کننده پنبه در جهان باقی خواهد ماند.

بزرگ ترین تولید کننده پارچه های مصنوعی

چین بزرگ ترین تولید کننده محصولات پتروشیمی در جهان است، بنابراین منطقی است که بپذیریم این کشور کمونیستی، بزرگ ترین تولید کننده الیاف منسوج مصنوعی در جهان نیز باشد.

قیمت پارچه دمشقی به چه صورت است؟

قیمت پارچه دمشقی به موارد زیر بستگی دارد:

  • پارچه مورد استفاده: ابریشم گران تر از پنبه و پنبه نیز گران تر از پلی استر است. به طور کلی پارچه های طبیعی و ارگانیک گران تر هستند، اما اگر دوست دارید با ظاهر لباس خود دیگران را تحت تأثیر قرار دهید و بر محیط اطرافتان تأثیر بگذارید، ارزش این را دارد که بیشتر برای آن هزینه کنید.
  • تعداد پرکننده ها: معمولاً پارچه های دمشقی تک رنگ نسبت به پارچه های دمشقی که چندین پرکننده دارند و یا از چندین رنگ مختلف نخ تشکیل شده اند، ارزان تر هستند.
  • کیفیت بافت نهایی: برخی از افراد ناب گرا (افرادی که به ساختارهای سنتی احترام می گذارند) هنوز هم معتقدند که پارچه های دمشقی بافته شده با دست همیشه کیفیتی بالاتر از نمونه های بافته شده با ماشین خواهند داشت. پارچه های دمشقی سنتی ارزش مادی بالاتری دارند و هر چه مهارت و هنر بافنده آن بیشتر باشد، مشتریان حاضرند تا قیمت بیشتری برای یک توپ از آن پارچه پرداخت نمایند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>