اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه دنیم


چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه دنیم وجود دارد؟

با گذشت سال ها، انواع مختلفی از پارچه دنیم تولید شده است. در این بخش درباره برخی از رایج ترین آنها، اطلاعاتی آورده شده است:

دنیم خام (Raw denim)

این نوع از پارچه دنیم، شسته یا عمل آوری نمی شود. معمولا لباس های دوخته شده با پارچه دنیم خام، شش ماه تا یک سال بدون اینکه شسته شوند، پوشیده می شوند تا به شکل بدن شخص در بیایند. علاقه مندان به دنیم خام معمولاً برای از بین بردن میکروب ها و باکتری های لباس های جین خود، آنها را شبها در فریزر قرار می دهند.

دنیم سانفوریزه (Sanforized denim)

اکثر پارچه های دنیم، سانفوریزه می شوند. سانفوریزه یک فرآیند شستشو است که منجر به تولید نسل جدید پارچه های دنیم می شود. هر چند که شلوار جین سانفوریزه، نرم تر است، اما از ماندگاری کمتری برخوردار بوده و به اندازه شلوار جین دنیم، قابلیت شخصی سازی ندارد.

دنیم کشی (Stretch denim)

برای تولید این نوع از دنیم، پنبه با اسپندکس یا مواد مشابه آن مخلوط می شود. در نتیجه پارچه دنیم حاصله خاصیت کششی بیشتری نسبت به پارچه دنیم معمولی پیدا می کند، بنابراین معمولاً از آن برای تولید لباس های چسبان، مانند شلوارهای جین چسبان استفاده می گردد.

دنیم چروک (Crushed denim)

بافت این نوع از پارچه دنیم به گونه ای است که شبیه به مخمل به نظر می رسد. این پارچه از نظر ظاهری همیشه حالت چروک دارد و همین ویژگی آن را به گزینه ای جذاب برای تولید دامن ها و ژاکت ها تبدیل می کند.

دنیم حاشیه دار (Selvedge denim)

پارچه دنیم حاشیه دار در لبه های خود دارای حاشیه است و از این پارچه معمولاً برای تولید کاپشن استفاده می شود.

دنیم شسته شده با اسید (Acid wash denim)

این نوع از پارچه دنیم، ظاهری با نقوش لکه لکه (موجی) دارد. شستن پارچه دنیم خام در اسید غلیظ که توانایی خوردگی (از بین بردن) رنگ را دارد، این پارچه تهیه می شود.

پلی دنیم (Poly denim)

عبارت «پلی دنیم» در حالت کلی به محصولات دنیمی اشاره دارد که مواد اولیه آن ترکیبی از پنبه، پلی استر و تعدادی الیاف مصنوعی دیگر است. گاهی ممکن است همراه با پلی استر، مواد دیگری مانند لیوسل و نایلون نیز برای تولید محصولات دنیم به پنبه افزوده شوند. برخی از ناب گراها معتقدند که پارچه پلی دنیم، پارچه دنیم «واقعی» نیست.

پارچه دنیم چه تأثیری بر روی محیط زیست دارد؟

عوامل مختلفی ممکن است در روشی که تولید دنیم بر روی محیط زیست تأثیر می گذارد، دخیل باشند:

مواد اولیه استفاده شده

پنبه به عنوان یک نوع الیاف طبیعی می تواند یک ماده غیر آلاینده باشد. اما پنبه همانند سایر محصولات گیاهی دیگر معمولاً تحت تأثیر میانبرهایی قرار می گیرد که هدف آنها تولید محصول پنبه بیشتر با استفاده از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی است.

قسمت اعظم پارچه های جین موجود در بازار با سموم آلوده شده اند که می توانند به سلامتی انسان آسیب برسانند. از این گذشته، استفاده از کودهای شیمیایی و پتروشیمی در فرآیند کشت پنبه می تواند باعث سمی شدن اکوسیستم ها و عوارض جانبی بهداشتی در گیاهان، حیوانات و جوامع انسانی شود.

علاوه بر این، برخی از محصولات دنیم حاوی درصدهایی از پلی استر، نایلون یا سایر مواد منسوج مصنوعی هستند. تمامی منسوجات به غیر از پارچه های طبیعی از طریق مواد پتروشیمی یا سایر مواد مصنوعی تولید می شوند که این مواد سموم فوق العاده خطرناکی را در محیط زیست پخش می کنند.

این مواد سمی معمولاً باعث اختلال عملکرد هورمون ها یا ژنوتوکسیک ها می شوند که سبب آسیب ژنتیکی چند نسلی که مشابه جهش های ژنتیکی پس از قرار گرفتن در معرض تابش مواد هسته ای است، می گردند.

روش های تولید

مواد اولیه تولید دنیم پس از رسیدن به کارخانه ممکن است شستشو شده، عمل آوری شوند و یا در معرض هر نوع ماده شیمیایی دیگر قرار بگیرند. کارگران انسانی ممکن است در طی این فرآیندها در معرض سموم هوازی یا تراپوستی قرار بگیرند. در واقع قاعده کلی کار برون مرزی این است که بشر برای افزایش سود خود از کارخانجات تولیدی بزرگ به عنوان وسیله ای برای بهره کشی از انسان ها استفاده می کند.

تمرکز بر روی پایداری

برای اجتناب از تأثیرات زیست محیطی منفی که ناشی از نگهداری انسان در شرایط شبیه به برده داری است، لازم است تولیدکننده هایی که بر تجارت آزاد و پایداری تمرکز دارند، انتخاب شوند. تعداد فزاینده ای از تولیدکنندگان نساجی در سرتاسر جهان تلاش دارند تا هر چه بیشتر با جوامع و طبیعت خود را هماهنگ نمایند.

گواهینامه های موجود برای پارچه دنیم

سازمان های معدودی برای پارچه های دنیم، گواهینامه کیفیت صادر می کنند. با این وجود تنها تعداد کمی از آنها اعتبار جهانی دارند:

استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS)

چه الیاف پارچه از پنبه و چه از طریق پشم و ابریشم تولید شده باشد، باز هم GOTS در راستای رسالت خود که همانا اعتبار بخشی به محصولات نساجی طبیعی و ارگانیک است، قدم بر می دارد. آرم GOTS در سطح گسترده ای به عنوان نشانه ای از کیفیت شناخته می شود.

گواهینامه Supima

اگر پنبه در ایالات متحده و با استفاده از فرآیندهای ارگانیک کشت شود، ممکن است بتواند واجد شرایط دریافت گواهینامه پنبه Supima شود. این گروه برای صدور مجوز و پروانه بسیار گزینشی برخورد می کنند، اما محصولات دنیم پنبه ای Supima به دلیل جذابیت تخصصی خود در سراسر جهان بسیار معروف هستند.

Cradle to Cradle

این گروه اطمینان حاصل می کند که تولیدکنندگان منسوجات طبیعی از استانداردهای پایداری و ایمنی سختگیرانه تبعیت می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>