اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چرم وگان

در قرن های اخیر، پیشرفت های فناوری این امکان را به وجود آورده است تا طیف متنوعی از مواد مصنوعی که ظاهری مانند چرم دارند و مثل چرم به نظر می رسند، ساخته شوند. به طور کلی، در دسترس بودن پلاستیک های مبتنی بر نفت باعث ایجاد بیشترین نوآوری در این زمینه شده است.

پرستوف (Presstoff)

در اواخر دهه 1800 میلادی، چرم پرستوف به وجود آمد. چرم پرستوف یک چرم مصنوعی ساخته شده از خمیر (پالپ) درخت است که در آلمان توسعه داده شده است. عمل آوری این چرم به گونه ای است که ماده تشکیل دهنده آن به شکل لایه ای به هم چسبانده می شود و به طور کلی عملکردی شبیه به چرم خواهد داشت.

این ماده تحت خم شدن مکرر یا قرار گرفتن در معرض رطوبت کیفیت خود را از دست می داد. پرستوف بیشتر در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان عرضه چرم محدود شده بود، بنابراین این ماده در تولید بسیاری از محصولات مانند چمدان ها، روکش ها، کمربندها، تسمه ها و رویه ها، جایگزین چرم طبیعی گردیده بود.

ناوگهاید (Naugahyde)

چرم ناوگهاید در سال 1914 میلادی تولید شد. کارخانه آمریکایی روبر که این چرم را تولید کرد، یک شرکت مستقر در نوگتاک (Naugatuck)، ایالت کنتیکت بود. در واقع نام این ماده از این منطقه گرفته شده است. آنها در سال 1914، ناوگهاید را به عنوان اولین چرم مصنوعی مبتنی بر لاستیک تولید کردند. این ماده به عنوان یک جایگزین برای چرم به محبوبیت زیادی رسیده است. طی دهه های زیادی از این ماده برای تولید اثاثیه منزل یا کاربردهای تجاری استفاده گردیده است.

در یک کارزار تبلیغاتی هوشمندانه در دهه 1960 به طنز گفته شد که ناوگهاید از حیوان تخیلی به نام «ناوگا (Nauga)» به وجود آمده است. برای تولید چرم، پوست ناوگا چیده می شود. این در واقع کاری برای تبدیل این چرم به منبع دوستدار حیوانات است. با وجود اینکه این تنها یک رویکرد بازاریابی بود و ناوگهاید هم یک ماده مصنوعی مبتنی بر لاستیک است، اما این شرکت با این رویکرد توانست تاریخچه خود را به فرهنگ عامه مردم الحاق نماید.

فابری کوید (Fabrikoid)

شرکت دوپونت در 23 اکتبر سال 1915، حق ثبت اختراع فابری کوید را به نام خود ثبت کرد. فابری کوید «یک روش شکل دهی چرم مصنوعی و محصولات وابسته به آن است». همان گونه که در تقاضانامه ثبت اختراع این محصول بیان شده است، این اختراعی است که «مرتبط با فرآیند تولید پارچه های روکش دار است که به موجب آن یک چرم مصنوعی با کارآیی عالی و کیفیت بالا تولید می گردد…».ماده اصلی تشکیل دهنده لباس از ژل پیروکسیلین (pyroxylin jelly) تشکیل شده است که این ژل حاوی مواد زیر است:

  • نیتروسلولوز
  • بنزیل
  • اتیل استات
  • روغن کرچک
  • مواد رنگی

در 17 اوت سال 1920، این حق ثبت اختراع مورد تائید قرار گرفت. فابری کوید برای تولید طیف وسیعی از وسایل کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به لوازم داخلی اتومبیل، روکش متحرک سقف اتومبیل، چمدان، جلد برخی از کتاب ها، کالاهای چرمی کوچک و سایر لوازم جانبی اشاره کرد.

پلی وینیل کلرید (PVC)

والد سیمون، پژوهشگر شرکت بی اف گودریچ در سال 1926، ماده ای تولید کرد که به نام وینیل معروف گردید. پی وی سی ابتدا در سال 1872 توسط یک شیمیدان آلمانی به نام یوجن باومن تولید شد؛ هر چند که به گونه ای اصلاح نشده بود، تا برای تولید ماده ای مثل پارچه قابل استفاده باشد. این ماده پی وی سی جدید به سرعت برای تولید طیف وسیعی از وسایل کاربردی مورد استفاده قرار گرفت.

پس از جنگ جهانی دوم، به دلیل اینکه منابع محدود بودند و راه های جدید و ارزان برای تولید مواد اولیه اهمیت زیادی داشت، استفاده از پی وی سی رواج زیادی پیدا کرد. پی وی سی به شکل مستمر در دهه های 60 و 70 رشد کرد و حتی امروزه هم نوعی چرم مصنوعی فوق العاده محبوب به شمار می آیدکه برای تولید طیف وسیعی از کالاها به کار برده می شود.

کورفام (Corfam)

شرکت دوپونت در سال 1963 میلادی در نمایشگاه کفش شیکاگو (Chicago Shoe Show)، نوعی از چرم جایگزین «پورومیریک» به نام کورفام را معرفی کرد. هدف این بود که تا سال 1984 میلادی، کورفام حدود 24% از بازار کفش ایالات متحده را تسخیر کند. هر چند که کورفام، براق و ضد آب بود، اما قابلیت تنفس بالایی نداشت و به اندازه چرم واقعی، نرم و انعطاف پذیر نبود.

ارزان تر بودن و کارایی بالای چرم پی وی سی، آن را به محصولی جذاب تر تبدیل کرده بود. دوپونت در سال 1971، فروش کورفام را متوقف نمود. با وجود اینکه امیدها و اهداف آنها برای این محصول به صورت معقولی خوش بینانه بود، اما بازار واکنش مناسبی به آن نشان نداد. مدارک بایگانی c&en، نگاه دقیق تری به این ظهور و سقوط انداخته است.

گزینه های امروزی

راه حل های مبتنی بر فن آوری هر ساله گزینه های بیشتری را در زمینه های طراحی مواد و مراحل تولید ارائه می دهند. این لیست به سرعت در حال گسترش یافتن است. چند نمونه از مواد اولیه ای که در زمره چرم وگان قرار می گیرند از موادی مثل آناناس، گلابی و چوب تهیه می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>