اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چرم وگان

این بخش بر روی رایج ترین فرآیندهای تولید چرم وگان مبتنی بر پلاستیک متمرکز می گردد. چرم های وگان منحصر به فردی مثل چرم انگور یا چرم برگ، فرآیندهای تولید خاص خود را دارند. چرم وگان در چند مرحله ساده تولید می شود. هر چند که ممکن است براساس نوع خاص چرم مصنوعی تولید شده، فرآیند تولید تا حدی تغییر کند، اما فرآیند تولید در حالت کلی شامل مراحل زیر است.

1-مخلوط کردن

در این مرحله ترکیب پلاستیکی برای تولید چرم وگان مخلوط و آماده می شود. عناصر موجود در مخلوط مایع غلیظ با توجه به میزان استفاده از مواد اولیه ممکن است متفاوت باشند. مثلا ممکن است افزودنی هایی که چرم را در مقابل نور خورشید محافظت می کنند، به ترکیب افزوده شوند. همچنین عناصر بازدارنده شعله نیز می توانند در این مرحله به مخلوط اضافه گردند.

یکی دیگر از عناصر اصلی که در این مرحله به مخلوط افزوده می شود، مواد رنگی است. چرم وگان تقریباً در تمامی رنگ های قابل تصور تولید می گردد. رنگ ها در مقادیر مناسب به محفظه های اختلاط مکانیکی افزوده شده و رنگ ها با پلاستیک ها و افزودنی ها ترکیب می شود، در نتیجه یک ترکیب مایع غلیظ برای استفاده در مرحله بعدی تهیه می گردد.

در بعضی از موارد، رنگ به عنوان یک لایه اضافی در حین اکستروژن به ترکیب افزوده می شود. پلاستیک هایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، شامل پلی اورتان (PU) و پلی وینیل کلرید (PVC) (معمولا به آن وینیل گفته می شود) هستند.

2-اکستروژن

مایع چرم وگان پس از مخلوط شدن بر روی صفحه پشتی تخت، اکسترود می شود. فرآیند اکستروژن ممکن است به وسیله نیروی جاذبه و پاشش یا به وسیله دستگاه هایی که مواد را به صورت مساوی روی صفحه پشتی فشار می دهند، صورت بگیرد.

وجود صفحه پشتی ضروری است، زیرا ماده وگان برای خشک شدن و به هم پیوستن جهت تبدیل به شکل نهایی به جایی محکم نیاز دارد. صفحه پشتی معمولاً از کاغذ یا الیاف ساخته می شود. همچنین می توان آن را از یک توری ریز (نخی، پلاستیکی یا فلزی) نیز تهیه کرد. این توری باعث می گردد تا میزان چسبندگی مخلوط برای راحت تر چسبیده شدن به صفحه پشتی بیشتر شود. وقتی پلاستیک در یک لایه یکنواخت بر روی صفحه پشتی اکسترود می گردد، آماده خشک شدن خواهد بود.

انتخاب صفحه پشتی اغلب به هدف استفاده از محصول نهایی بستگی دارد. مثلا صحاف ها ممکن است از چرم پیوندی همراه با کاغذ یا پارچه زیر چاپی استفاده کنند. تولید کنندگان لوازم خانگی شاید از چرم وگان بر روی پوشش پلی استری استفاده نمایند. این پوشش برای ایجاد زیر ساختی انعطاف پذیر به کار می رود که می تواند به راحتی در اطراف مبلمان به شکل منحنی در بیاید.

می توان از گرما به عنوان یک اهرم کمکی در فرآیند خشک کردن استفاده کرد. این روش کنترل شده می تواند هم یکنواخت و هم سریع باشد. در صورتیکه به ضخامت زیادی برای چرم نهایی احتیاج باشد، می توان لایه های اضافی را بر روی لایه اول اکسترود نمود. بعد از اکسترود لایه های جدید باید دوباره آنها را گرم کرد و سپس دوباره اجازه داد تا سرد شوند.

3-نقش زنی، امباسینگ، چاپ

چرم وگان پس از رنگ آمیزی می تواند یک بافت سطحی اعمال شده داشته باشد. بنابراین می توان آن را به شکلی مورد استفاده قرار داد تا ظاهری شبیه به چرم طبیعی پیدا کند. همچنین می توان نقوش مختلفی را که از نظر بصری جذاب هستند، بر روی آن پیاده سازی کرد. اگر چه گاهی هدف از نقش زدن چرم وگان به شکل چرم طبیعی، پوشاندن نواقص سطحی آن است اما باز هم هدف غایی از نقش زدن، اضافه نمودن زیبایی بصری به چرم وگان است.

شکل سطحی چرم وگان عموماً ناشی از فرآیند اکستروژن است.بافت محصول نهایی به نوع کالایی که قرار است این چرم برای تولید آن مورد استفاده قرار بگیرد، بستگی دارد. چون چرم وگان یک ماده مصنوعی است، بنابراین می توان آن را به شکل بافت های شیک و کاربردی ارائه داد. همچنین می توان نقوش برجسته را نیز بر روی آن پیاده کرد.

علاوه بر این، می توان بر روی چرم وگان رنگ های سطحی را نیز چاپ نمود. این کار می تواند به آن جلوه ای «کلاسیک» یا قدیمی ببخشد. این چاپ می تواند یک آرم یا یک طرح و یا اینکه شامل هر نوع جنبه بصری و متنی دلخواه باشد. معمولاً سطح چرم دارای یک رویه نهایی است تا از چاپ، بافت و رنگ آن محافظت کند.

4-مرحله تکمیل نهایی

چرم وگان پس از نقش زنی/ امباسینگ، آماده پرداخت کردن است. این کار معمولاً به وسیله یک محافظ سطحی مصنوعی انجام می شود و می تواند ظاهری براق به چرم ببخشد. پرداخت سطحی سطح چرم می تواند باعث شکل گیری لایه ای جهت محافظت از مواد زیرینش شود. به طور کلی در پرداخت کردن چرم از پلیمرهای شفاف استفاده می گردد که در برابر آب، خراش و ساییدگی مقاوم هستند. همچنین در این مرحله می توان از اسانس هایی استفاده کرد که باعث می شوند تا چرم وگان بویی شبیه به بوی چرم طبیعی داشته باشد.

به دلیل اینکه لایه های زیرین و لایه محافظ چرم وگان ساخته دست بشر هستند، لذا می توان ویژگیهای کاربردی زیادی را به چرم وگان اضافه نمود. همچنین از آنجاییکه مواد مورد استفاده در فرآیند پرداخت و مواد اصلی چرم وگان از جنس پلاستیک هستند، بنابراین معمولاً در برابر نفوذ آب مقاوم و یا به اصطلاح ضد آب هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>