اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان



پارچه جوت


پارچه جوت چگونه تولید می گردد؟

تولید پارچه جوت برای قرن ها به صورت مشابه انجام گرفته است. در بیشتر حالت ها، الیاف رسیده جوت با دست برداشت می شدند و سپس برگ آنها جدا می گردید. الیاف جوت را می توان از طریق هم ساقه داخلی و هم پوست بیرونی ساقه به دست آورد. فرآیندی به نام پوساندن برای حذف مواد غیر الیافی از ساقه و پوست الیاف جوت مورد استفاده قرار می گیرد. پوساندن باعث می شود تا ساقه ها نرمتر شوند و امکان جداسازی ماده الیافی از ماده غیر قابل استفاده توسط دست را امکان پذیر می کند.

بعد از اینکه الیاف جوت پوسانده شدند، امکان جداسازی الیاف طویل و ابریشمی مانند آن فراهم می گردد و سپس آنها به رشته های بلند شانه زده می شوند. این الیاف شانه زده شده سپس به نخ ریسیده می گردند. هر چند که تکنیک هایی برای تولید نخ جوت با ماشین های اتوماتیک ارائه گردیده است، اما هنوز هم بیشتر جامعه تولید کننده جوت بر روی چرخ های دستی نخ ریسی برای این فرآیند تکیه می کنند.

وقتی الیاف جوت به نخ ریسیده شد، ممکن است برای خشک گردیدن، فراهم شدن مقاومت در برابر آب یا ایجاد مقاومت در برابر آتش، در معرض طیف وسیعی از فرآیندهای شیمیایی قرار گیرد. سپس ماسوره های نهایی الیاف جوت به کارخانه های تولید منسوج منتقل می گردند تا در آنجا به منسوجات پوشاک یا صنعتی بافته شوند.

در موردی که الیاف جوت به پوشاک تبدیل می شوند، تکنیک های مختلف نرم کردن برای ساخت پوشاکی که راحتی بیشتری را فراهم می کند، به کار گرفته می شود. بعضی از تولید کنندگان ممکن است برای کاهش زبری نخ جوت، آن را تحریک نمایند یا برای دستیابی به تأثیر مشابه از تکنیک های شیمیایی استفاده کنند. الیاف جوت استفاده شده برای فرآیندهای صنعتی را می توان در شرایط اصلی خودش بدون بهره گیری از تکنیک های نرم کردن مورد استفاده قرار داد.در کل فرآیند تولید پارچه جوت را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برداشت کردن: ساقه های جوت بالغ با دست برداشت می شوند.
  • برگ ریزی: سپس برگ های گیاه جوت از آن جدا می گردند.
  • پوساندن: فرآیندی به نام پوساندن برای حذف ماده غیر الیافی از ریشه و پوست ساقه جوت به کار می رود.
  • جداسازی و شانه زدن: بعد از اینکه الیاف جوت پوسانده شدند، جداسازی الیاف طویل و ابریشمی مانند آنها امکان پذیر می شود و می توان آنها را در رشته های بلند شانه زد.
  • نخ ریسی: این الیاف شانه زده شده را می توان به نخ ریسید.
  • مرحله تکمیل نهایی: این الیاف ممکن است برای خشک گردیدن، فراهم شدن مقاومت در برابر آب یا ایجاد مقاومت در برابر آتش، در معرض طیف وسیعی از فرآیندهای شیمیایی قرار گیرند.
  • بافتن: ماسوره های نهایی الیاف جوت به کارخانه های تولید منسوج منتقل می گردند تا در آنجا به منسوجات پوشاک یا صنعتی بافته شوند.

پارچه جوت چه کاربردی دارد؟

جوت به دلیل بافت زبری که دارد، معمولا برای تولید پوشاک مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این حال توسعه های اخیر در فرآوری جوت باعث شده است تا امکان استفاده از این منسوج ناخوشایند برای انواع خاصی از پوشاک فراهم شود. هر چند که هنوز به سختی می توان جوت استفاده شده را در لباس های زیر یا پوشاکی که تماس مستقیم با پوست دارند را پیدا نمود، اما سویشرت ها و ژاکت های سبک ساخته شده از جوت به سرعت در جهان در حال محبوب شدن هستند.

با این حال استفاده های مرسوم جوت هنوز هم محبوب ترین کاربردهای این الیاف باقی مانده است. مثلا جوت برای قرنها به عنوان یک ماده صنعتی زبر و ضخیم در دنیای غرب شناخته شده است. ساک های ساخته شده از این الیاف برای حمل سبزیجات، غذا و دیگر کالاها مورد استفاده قرار می گیرند و گونی های تولید شده از جوت به عنوان ماده عایق نیز به کار گرفته می شوند.

استفاده از جوت در کاربردهای کشاورزی نیز ادامه دارد. معمولا استفاده از پارچه جوت برای باز گرداندن مبداء اصلی آن به عنوان معیار محافظتی در برابر فرسایش مزارع جوت و برنج متداول است. وقتی درخت های نونهال پیونده زده می شوند، از این پارچه برای تولید پوشش محافظتی اطراف ریشه های نهال استفاده می گردد. چون جوت سریع تجزیه می شود، بنابراین نهال بدون مواجه شدن با هر گونه مقاومت قابل توجهی می تواند ریشه های خودش را از طریق کیسه های پارچه ای جوت به مرحله تکامل برساند.

الیاف اصلی ساخته شده از جوت در کاربردهای مختلف کف سازی نیز به کار می روند. پشت کاشی لینولئوم معمولا از جوت ساخته می شود و این الیاف ممکن است در برای تولید فرش، کفپوش یا دیگر انواع کف مورد استفاده قرار گیرد.

جوت به دلیل زبری و دوامی که دارد، معمولا برای ساخت وسایل خانگی محبوب است. مثلا این پارچه برای تولید رومبلی محبوب است و برای ساخت پرده و بوم نقاشی نیز به کار گرفته می شود. جالب اینجاست که جوت یکی از اجزاء اصلی لباس های مخصوص استتار کردن است. این پارچه سبب تولید شکل های پیشرفته ای از لباس استتار شده است که به افراد نظامی اجازه می دهد تا در محیط های پر از شاخ و برگ یا چمن برای مبارزه خود را پنهان نمایند.در مجموع کاربردهای پارچه جوت را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای تولید پوشاک: استفاده شده در سویشرت و ژاکت های سبک؛
  • برای کاربردهای صنعتی: استفاده شده در گونی؛
  • برای کاربردهای کشاورزی: استفاده شده در نهال؛
  • برای کاربردهای کف سازی: به کار رفته در پشت کاشی لینولئوم؛
  • برای کاربردهای وسایل خانگی: استفاده شده در پرده و بوم نقاشی.

پارچه جوت در چه کشورهایی تولید می شود؟

تولید پارچه جوت در جهان.عمده جوت جهان در کشورهای هند، بنگلادش و پاکستان تولید می گردد. مخصوصا 85 درصد از تولید جوت در رودخانه گنگ که در سراسر بنگلادش و منطقه بنگال هند گسترده شده است، انجام می گیرد. هر چند که چین به اندازه هند یا بنگلادش این محصول را تولید نمی کند، اما هنوز هم یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان جوت جهان است.

دیگر کشورهای آسیایی از جمله تایلند، برمه و بوتان نیز جزء تولید کنندگان این محصول به شمار می آیند. در کل بزرگ ترین بازار برای منسوجات به چین تعلق دارد و پارچه های جوت نیز از این قضیه مستثنی نیستند. سطح بزرگی از بازار جوت جهان هنوز در آسیا قرار دارد، اما کشورهایی مانند هند و بنگلادش، جوت را به ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر بازارهای سودآور سراسر جهان غرب و کشورهای در حال توسعه صادر می نمایند.

قیمت پارچه جوت به چه صورت است؟

پارچه جوت یکی از ارزان ترین منسوجات جهان است. هر چند که شکل های هنرمندانه جوت ممکن است بسیار گران باشند، اما بیشتر انواع این پارچه در حدود 1 دلار برای هر پوند قیمت دارند. این نرخ با قیمت پنبه قابل مقایسه است و به طور قابل توجهی از دیگر انواع پارچه های مصنوعی ارزان تر است.

یکی از روش های خرید ارزان قیمت پارچه جوت این است که مستقیما با تولید کننده در هند، بنگلادش یا دیگر کشورهای تولید کننده جوت وارد معامله شد. با استفاده از این رویکرد، اقتصاد محلی تحریک می شود و به تولید کنندگان حوزه صنعت نساجی این قدرت را می دهد تا بر شرایط تولید محصول زراعی استثمارگرانه غلبه کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>