اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پارچه جوت

اگرچه دو نوع عمده جوت وجود دارد، اما این دو شکل غالب از پارچه منسوج تنها انواع جوت موجود به حساب نمی آیند.

جوت سفید (White Jute)

جوت سفید (وایت جوت) دیگر در هیچ جای دنیا به اندازه گذشته محبوب نیست، اما سوابق تاریخی نشان می دهد که این پارچه به عنوان منسوج اصلی استفاده شده برای لباس مردم معمولی در ناحیه بنگال هند مورد استفاده قرار می گرفته است. همانطور که نام این نوع جوت نشان می دهد، جوت سفید نسبت به دیگر انواع این الیاف از رنگ روشن تری برخوردار است، اما دوام آن نسبتا پایین است.

جوت توسا (Tossa Jute)

جوت توسا نوع عمده جوت در تولیدات امروزی به شمار می آید. جوت توسا یک محصول زراعی سخت است و نسبت به جوت سفید سبب تولید الیاف بیشتری می گردد. از نظر رنگ، جوت توسا نسبت به سفید مایل خاکستری بیشتر قهوه ای رنگ است و الیاف آن مانند دیگر نوع جوت موجود، بلند و قوی هستند.

جوت مستا (Mesta Jute)

جوت مستا ترکیبی از جوت سفید و توسا است. هر چند که این نوع از جوت از نظر تاریخی محبوب نبوده است، اما موانع سیاسی در طول دوره پرآشوب استقلال هند منجر به برتری تولید این نوع از جوت گردید.

برش های جوت (Jute Cuttings)

برش های جوت، محصولات فرعی تولید جوت است. آنها زبرترین بخش های گیاه جوت هستند که از مرغوبیت پایینی برخوردار می باشند، اما هنوز هم می توان برای ساخت منسوجات اولیه از آنها استفاده نمود.

پارچه جوت چه تأثیری بر روی محیط زیست دارد؟

جوت در کل تأثیر مثبتی بر روی محیط زیست دارد. در حقیقت یکی از اندک الیاف طبیعی به شمار می آید که به جای تأثیر مخرب بر محیط زیست، مزایای مفید واقعی برای آن فراهم می آورد. هم برنج و هم جوت معمولا در نواحی یکسانی رشد می کنند، چون این محصولات زراعی به محیط های رشد مشابهی نیاز دارند. هر چند که برنج در زمان رشد باعث تهی کردن خاک می شود، اما تولید جوت در حقیقت تمام مواد مغذی را به خاک بر می گرداند و به حفظ رطوبت خاک کمک می کند.

بنابراین برنج و جوت، محصولات زراعی هم زیست هستند و رشد این دو محصول کشاورزی با هم، تأثیر زیست محیطی کاشت برنج را از بین می برد.با این حال همانند کاشت دیگر انواع الیاف زراعی، روش های صحیح و غلطی برای کاشت جوت نیز وجود دارد. اگر جوت با دنبال کردن شیوه های اصولی همانند تناوب کشت به صورت پایدار رشد نکند، می تواند به خاک محیط اطراف صدمه بزند.

هر چند که تولید جوت معمولا مستلزم استفاده از آفت کش ها و کودهای شیمیایی نیست، اما اگر تولید کنندگان این محصول زراعی از این مواد شیمیایی در فرآیند تولیداتشان استفاده کنند، تأثیر زیست محیطی جوت می تواند سریعا منفی شود.

تأثیر زیست محیطی جوت: پس از تولید

جوت همانند همه الیاف منسوج طبیعی، زیست تجزیه پذیر است. بنابراین مشارکتی در آلودگی محیط زیست ندارد. میکرو الیاف که به طور پیوسته سبب آلودگی منابع آب و اکوسیستم دیگر آبزیان می شوند، توسط جوت منتشر نمی شوند. همه روش های از بین بردن جوت مانند سوزاندن، تأثیر زیست محیطی منفی ایجاد می نمایند.

هر چند که الیاف مصنوعی در هنگام سوزانده شدن باعث وارد گردیدن مواد شیمیایی سمی به هوا می شوند یا وقتیکه در محل های دفن زباله دفع می گردند برای قرنها باقی می مانند، اما جوت و دیگر الیاف طبیعی بدون توجه به روش های درست یا غلط دفع کردن، به سرعت دوباره جذب اکوسیستم های محیط اطراف می گردند.

تولید جوت: نگرانی های بشر دوستانه

یکی از روش های عمده که می تواند سبب مضر شدن تولید جوت گردد به تأثیر آن بر روی اقتصادهای محلی مربوط می شود. بیشتر تولید کنندگان جوت در بنگلادش و دیگر نواحی، مستقل هستند؛ آنها به صورت محلی فعالیت می کنند و بیشتر تولیداتشان به جای صادرات به کشورهای خارجی در محیط اطراف فروخته می شود. با این حال کارخانه های تولید جوت به شرکت های عظیمی تعلق دارند که ممکن است ارزش تولید جوت جوامع محلی را بدون بازگشت هزینه جذب نمایند.

عدم بهره مندی از مزایای اقتصادی تولید جوت باعث می گردد تا تولید کنندگان این محصول زراعی از دنبال کردن شیوه های مناسب و پایدار با محیط زیست صرف نظر کنند و سیاست های کشت استثمارگونه ممکن است روش های تولید غیر پایدار و ناسازگار با محیط زیست را ترغیب نماید.

بنابراین بهترین روش این است که پارچه جوت تولید شده توسط شرکت های مستقلی که پروتکل های نظارتی سخت گیرانه در مورد تولید محصول ارگانیک را دنبال می کنند، خریداری شود. انجام ندادن این کار می تواند موجب دائمی شدن چرخه بهره برداری استثمارگونه از کارگران شود که جوامع کشاورزی روستایی را در بلند مدت از تولید اینگونه محصولات زراعی دلسرد می کند.

گواهینامه های موجود برای پارچه جوت

چون جوت یک الیاف مبتنی بر گیاه است، پس واجد شرایط دریافت گواهینامه های ارگانیک از سوی سازمان های ارائه دهنده گواهینامه ارگاینک دولتی مانند اداره کشاورزی ایالات متحده و انجمن گواهینامه ارگانیک اتحادیه اروپا خواهد بود. با این حال چون بیشتر جوت در خارج از ایالات متحده یا کشورهای اتحادیه اروپا رشد می کند، لذا این گواهینامه ها زیاد مرتبط نیستند.

از سویی دیگر، استاندارد جهانی منسوج ارگانیک (GOTS)، گواهینامه ارگاینک را برای الیاف منسوج تولید شده در سراسر جهان ارائه می دهد. همه الیاف جوت تا زمانیکه معیارهای سخت گیرانه خاص این سازمان را رعایت کنند، واجد شرایط دریافت گواهینامه GOTS خواهند بود.

علاوه بر این، سازمانی مانند SGS نیز خدمات صدور گواهینامه را برای الیاف جوت فراهم می کند. با این وجود برخلاف GOTS یا دیگر سازمان های ارائه دهنده گواهینامه ارگاینک، SGS نمی تواند الیاف جوت را به عنوان ارگانیک مورد تأیید قرار دهد. در عوض این سازمان، کیفیت کلی و سطح این محصول زراعی غالب را مورد تأیید قرار می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>