اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه لینن

چه تفاوتی بین انواع مختلف لینن وجود دارد؟

هر چند که همه انواع پارچه لینن از طریق الیاف کتان فرآوری شده و ریسیده به دست می آیند، اما چهار نوع عمده در تکنیک های بافتن وجود دارد که انواع مختلفی از پارچه لینن را حاصل می کنند:

لینن داماسک (Damask linen)

این نوع از لینن، پرنقش و ظریف است و برای تولید محصول نهایی که مشابه با گلدوزی است از طریق ماشین بافندگی ژاکارد به وجود می آید. لینن داماسک برای کاربردهای روزانه طراحی نمی شود و بیشتر برای وسایل تزئینی کاربرد دارد.

لینن ساده بافت (Plain-woven linen)

لینن بافت ساده معمولا برای تولید حوله های ظرفشویی، حوله های پنبه ای و حوله های دست مورد استفاده قرار می گیرد. چون این نوع لینن نسبتا به صورت شل بافته می شود، لذا دوام بالایی دارد و از کاهش قابل توجه دوام رنج نمی برد.

لینن شل بافت (Loosely-woven linen)

لینن شل بافت دارای قابلیت جذب بالایی است، اما کم دوام ترین نوع پارچه لینن محسوب می شود. معمولا برای تولید پوشاک هایی با قابلیت استفاده مجدد و نوار بهداشتی از آن استفاده می شود.

لینن پوششی (Sheeting linen)

پوشاک لینن به دلیل نداشتن بافت، سطح نرم و بافت ریز لینن پوششی معمولا از طریق آن ساخته می شود. این نوع از لینن معمولا تراکم نخ بالاتری نسبت به دیگر شکل های پارچه لینن دارد.

پارچه لینن چه تأثیری بر روی محیط زیست دارد؟

نگرانی زیست محیطی اصلی در مورد تولید لینن به آزاد شدن مواد شیمیایی استفاده شده در فرآیند خیساندن به اکوسیستم اطراف مربوط می شود. معمولا برای جداسازی الیاف کتان از بخش درونی چوبی ساقه های کتان از مواد قلیایی یا اسید اکسالیک (oxalic acid) استفاده می گردد. هر چند که پوساندن شیمیایی کتان بدون شک باعث سریعتر و کارآمدتر شدن فرآیند تولید می شود، اما هم مواد قلیایی و هم اسید اکسالیک در غلظت های نسبتا پایین هم سمی هستند.

بنابراین پوساندن ساقه های کتان در آب به دلیل مسائل زیست محیطی ترجیح داده می شود. اگر بخواهیم این محصول به عنوان ارگانیک مورد تأیید قرار گیرد، معمولا به پوساندن الیاف کتان در آب نیاز خواهیم داشت. با این حال چون کتان یک نوع الیاف گران به حساب می آید، لذا پوساندن در آب اجزای سازنده این محصول مانع از افزایش هزینه می شود و باعث می گردد تا کتان ارگانیک برای بیشتر مصرف کنندگان با هزینه کمتری در دسترس باشد.

علاوه بر نگرانی های کلی در مورد آزاد شدن مواد شیمیایی سمی به محیط زیست، مشکلاتی در زمینه استفاده از زمین برای تولید کتان نیز وجود دارد. مخصوصا بیشتر فرآیندهای کاشت استفاده شده برای رشد کتان موجب فروسایش خاک می شوند که می توانند عاملی برای فرسایش خاک و گسترش زمین های کشاورزی به مناطق بیابانی اطراف باشند.

علاوه بر این، بیشتر تولیدات نساجی در سراسر جهان از طریق روش های غیر انسانی تولید می گردد. عمده کارگران صنعت نساجی اساسا نوعی برده هستند که مجبورند تا شرایط کاری ناگواری را برای به دست آوردن یک دستمزد ناعادلانه تحمل نمایند. در نتیجه توانایی کارگران حوزه تولید لینن برای مشارکت در اقتصاد محلی به شدت کاهش پیدا می کند.

با این حال در کل لینن یکی از کم تأثیرترین منسوجات مخرب محیط زیست شناخته می شود. برخلاف منسوجات مصنوعی، پارچه هایی مانند لینن، زیست تجزیه پذیر هستند، یعنی مولکول های سازنده آنها به جای چند قرن بعد از گذشت چند سال دوباره در محیط زیست اطراف تجزیه می گردند. الیاف طبیعی در بحران آلودگی میکرو الیاف در هیدروسفر مشارکتی ندارند و تهدیدی برای زندگی انسان و آبزیان به شمار نمی آیند.

اگر لینن مطابق با نظارت مناسب زمین کاشته شود، از نظر زیست محیطی مخرب نیست. با این وجود، اکثر تولید کنندگان لینن برای مواجه با نیاز جهانی تولیدات لینن بدون متحمل شدن هزینه های زیاد، استفاده از روش های ارزان که ممکن است باعث تخریب محیط زیست شود را انتخاب می نمایند.

گواهینامه های موجود برای پارچه لینن

گواهینامه های متنوعی برای پارچه لینن وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که الیاف لینن با روش های پایدار و مسئولیت پذیر تولید می گردند. مثلا لینن واجد شرایط دریافت گواهینامه ارگانیک هم از سوی اداره کشاورزی ایالات متحده و هم از طرف برنامه گواهینامه ارگانیک اتحادیه اروپا است. تا زمانیکه تولید کننده، استانداردهایی که برای کشاورزی ارگانیک از سوی این سازمان ها وضع شده است را رعایت نماید، این گواهینامه ها معتبر خواهند بود.

با این حال بسیاری از مصرف کنندگان به گواهینامه های تأیید شده توسط استاندارد جهانی منسوج ارگانیک (GOTS) بیشتر اعتماد می کنند. این سازمان غیر دولتی (NGO) به خصوص بر روی تولیدات نساجی متمرکز می شود، یعنی قوانین سخت گیرانه تری را در مورد منسوجات ارگانیک به ویژه بر روی مشخصات تولید نساجی وضع می نماید.

یکی دیگر از سازمان های مستقل که ایمنی لینن را برای استفاده در کاربردهای متنوع مصرفی تأیید می کند، OEKO-TEX است. با این حال OEKO-TEX برخلاف GOTS، گواهینامه ارگاینک ارائه نمی دهد، به جای آن صرفا تأیید می کند که مواد غیر سمی در تولیدات لینن مورد نظر برای مصرف کننده نهایی وجود ندارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>