اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشتی بزرگ باری "اورگیون" که از سه شنبه هفته پیش به گل نشسته و کانال سوئز را بسته بود بالاخره امروز از جایش حرکت کرد و به گفته مسئولان کانال کاملا شناور شده است.

به این ترتیب امید به تردد نفتکش ها و کشتی های باری که چند روزیست در این کانال متوقف مانده اند، زنده شد.

مسدود شدن این کانال نه تنها مایه نگرانی صنعت کشتیرانی شده، بلکه با مختل کردن حمل دریایی بسیاری از کسب و کارها و صنایع را متاثر کرده است.

کشتی "اورگیون" که یک شرکت حمل و نقل تایوانی آن را اداره می کند یکی از بزرگ ترین کشتی های باری جهان است؛ 400 متر طول دارد و وزن آن به 200 هزار تن می رسد.

کشتی اورگیون

تا  روز یکشنبه 29 مارس/ 8 فروردین، 369 کشتی به دلیل مسدود شدن کانال 193 کیلومتری سوئز، در دو طرف این آبراه متوقف مانده بودند.

در دو روز گذشته، 14 یدک کش تلاش کردند این کشتی بزرگ باری را با وجود جزر شدید جابجا کنند و بالاخره توانستند آن را 30 درجه منحرف کنند تا اینکه امروز این کشتی شناور شد.

برآورد میزان خسارات اقتصادی

البته ارزیابی دقیق ضرر اقتصادی بسته شدن کانال سوئز تا زمانی که کامل باز نشود و تجارت دوباره به جریان نیفتد میسر نیست.

حدود 12 درصد تجارت جهانی از جمله یک میلیون بشکه نفت و حدود 8 درصد گاز مایع جهان هر روز از این کانال عبور می کند.

مدیریت کانال سوئز می گوید مسدود شدن این آبراه روزانه 14 تا 15 میلیون دلار از درآمدش را کاسته است.

ریچارد مید سردبیر مجله "لویدز لیست" که مطالب مرتبط با کشتیرانی را منتشر می کند به بی بی سی گفت حدود 450 کشتی در انتظار عبور از این کانال هستند و کشتی های کوچک هم اکنون شروع به حرکت در آن کرده اند.

به برآورد موسسه اعتبارسنجی "مودی"، پیش از شروع همه گیری کرونا، درآمد مصر از کشتی های عبوری از کانال سوئز دو درصد تولید ناخالص داخلی اش بود.

یافته های نشریه "لویدز لیست" نشان می دهد مسدود شدن این کانال، حمل روزانه محموله هایی به ارزش نزدیک به 10 میلیارد دلار را متوقف کرد؛ به عبارتی در هر ساعت 3/3 میلیون تن کالا به ارزش 400 میلیون دلار امکان جابه جایی نداشته است. این رقم برای هر دقیقه 6/7 میلیون دلار است.

به گفته شرکت بیمه آلیانتس آلمان مسدود شدن کانال سوئز هفته ای بین 6 تا 10 میلیارد دلار به تجارت جهانی خسارت می زند و رشد آن را دو دهم تا چهار دهم درصد کاهش می دهد.

به اینها البته باید هزینه های جانبی تحمیل شده را هم اضافه کرد؛ بعضی شرکت های واسطه که در زمینه کشتیرانی فعالیت دارند می گویند اجاره بعضی کشتی های باری برای حمل کالا "به یا از" آسیا و خاورمیانه با افزایش 47 درصدی به 2/2 میلیون دلار رسیده است.

بعضی کشتی ها به دلیل بسته بودن این آبراه مسیر خود را تغییر دادند که مدت سفرشان را به طور متوسط 8 روز افزایش داد.

بسته شدن کانال سوئز فقط صنعت کشتیرانی و اقتصاد مصر را تحت تأثیر قرار نداده است و کسب و کارها، فروشگاه های مواد غذایی، پوشاک و تولیدکنندگان صنعتی هم از آن متاثر شده اند.

پیشتر نگرانی هایی وجود داشت که با بسته ماندن این کانال، بعضی شرکت ها مجبور شوند بیشتر کالا سفارش دهند و به جای راه دریایی از طریق هوایی آنها را جابجا کنند که هزینه هایشان را تا سه برابر افزایش می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>