اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه سیمپاتکس


پارچه سیمپاتکس چگونه تولید می شود؟

سیمپاتکس ترکیبی از پلی استر و پلی اتر است. هر دو ماده از طریق سوخت های فسیلی نظیر زغال سنگ و نفت استخراج می شوند. جزء سازنده سوخت فسیلی برای تولید پلی استر، اتیلن است که یکی از مشتقات نفت خام محسوب می گردد. برای شکل دهی به مونومر از طریق پلی استر، اتیلن گلیکول در حضور یک کاتالیست با دی متیل ترفتالات واکنش برقرار می کند. سپس این مونومر بار دیگر در دمای بالاتر برای ایجاد پلیمر مذاب شده پلی استر با دی متیل ترفتالات واکنش نشان می دهد.

این ماده ذوب شده سپس از طریق محفظه به صورت نوارهای بزرگ و نازک اکسترود می گردد. وقتی این ماده خنک شد، به صورت شکننده در می آید و سازندگان پلی استر با شکستن این ماده به تکه های کوچک به ادامه فرآیند تولید اقدام می کنند. این تکه های کوچک سپس ذوب می گردند و از طریق یک اسپینرت (وسیله ای شبیه به دوش حمام است که سوراخ های ریز زیادی دارد) اکسترود می شوند. سازندگان با توجه به شکل دلخواهی که برای تولید الیاف نهایی در نظر دارند، مدل اسپینرت حاوی سوراخ ها را انتخاب خواهند کرد.

وقتی الیاف پلی استر اکسترود گردید، نرم و کش دار است، یعنی می توان آن را تا هفت برابر اندازه اصلی خودش کش داد. وقتی این فرآیند کششی که دراوینگ (drawing) نام دارد، کامل شد، الیاف نهایی بر روی ماسوره ها جهت آماده کردن برای بافتن پارچه پیچیده می گردند. فرآیند تولید پلی اتر شبیه به پلی استر است. این دو ماده از نظر خواص کمی با هم تفاوت دارند، اما در بیشتر معیارها شبیه هم هستند.در مجموع فرآیند تولید پارچه سیمپاتکس را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • شکل دهی به مونومر: برای شکل دهی به مونومر پلی استر، اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات در حضور یک کاتالیست واکنش نشان می دهد.
  • ایجاد شدن پلیمر ذوب شده پلی استر: مونومر شکل داده شده بار دیگر در دمای بالا با دی متیل ترفتالات واکنش برقرار می کند تا پلیمر ذوب شده پلی استر را به وجود آورد.
  • اکسترود کردن پلیمر ذوب شده: این ماده ذوب شده سپس از طریق محفظه به صورت نوارهای نازک و بزرگ اکسترود می گردد.
  • شکستن: وقتی این ماده خنک شد، سازندگان پلی استر برای ادامه فرآیند تولید، این ماده را به تکه های کوچک می شکنند.
  • اکسترود کردن تکه ها: این تکه ها سپس ذوب می گردند و از طریق دستگاهی شبیه به دوش حمام که سوراخ های زیاد دارد (به نام اسپینرت)، اکسترود می شوند.
  • دراوینگ: وقتی الیاف پلی استر اکسترود شدند، نرم و کشدار هستند، یعنی می توان آنها را تا هفت برابر اندازه اصلی خودشان کش داد.
  • پیچیدن: الیاف به دست آمده برای آماده شدن جهت بافتن پارچه بر روی ماسوره ها پیچیده می گردند.
  • بافتن: اکنون الیاف برای بافته شدن آماده هستند.

پارچه سیمپاتکس چه کاربردی دارد؟

استفاده اصلی از پارچه سیمپاتکس به لباس مخصوص بیرون مربوط می شود. علاقمندان به فضای باز برای ضد آب بودن و قابلیت تنفس لباس ها و کفش های خودشان ارزش بسیار زیادی قائل هستند و قابلیت های سیمپاتکس در این خصوص به آنها محصولی را ارائه می دهد که همزمان در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و بخارهای عرق را نیز عبور می دهد.

مثلا این ماده ممکن است به عنوان آستر در ژاکت زمستانی به کار رود. این آستر به خشک بودن بدن فرد کمک خواهد کرد و اجازه می دهد تا عرق از طریق غشای آن عبور کند. در بعضی موارد، نوع سیمپاتکس استفاده شده در لباس زمستانی ممکن است برای افزایش راحتی در شرایط سرد، بخشی از گرمای آزاد شده بدن در فرد را بازتاب نماید.

سازندگان کفش نیز ممکن است در تولید کفش های مخصوص پیاده روی از سیمپاتکس استفاده نمایند. بسیاری از کوهنوردان و افراد علاقمند به پیاده روی دوست دارند تا در مناطق مرطوب به گردش بپردازند، اما رطوبت موجود در کفش های پیاده روی می تواند سریعا این سفر را به پایان برساند. پا در هنگام فعالیت های فیزیکی، عرق زیادی را آزاد می کند و ماده ای مانند سیمپاتکس ضمن جلوگیری از رسوخ کردن گل و لای، باران و دیگر منابع رطوبت اجازه می دهد تا عرق به هوای اطراف وارد گردد.

در نهایت سیمپاتکس ممکن است در پوشاک سبک وزن برای دونده های ماراتن مورد استفاده قرار گیرد. چون این پارچه تنفس پذیر است، در حین بخار کردن عرق از طریق غشا، به پایین نگه داشتن دمای بدن نیز کمک می نماید. همچنین این پارچه در برابر طوفان های ناگهانی یا دیگر منابع غیر منتظره رطوبت از دوندگان محافظت می کند.

پارچه سیمپاتکس در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه سیمپاتکس در جهان (بزرگ ترین تولید کننده: آلمان، اولین کشور سازنده: آلمان). همه پارچه سیمپاتکس جهان توسط شرکت SympaTex Technologies GmbH تولید می گردد که دفتر آن در آلمان واقع است. هر چند که این شرکت در بیش از 20 کشور جهان نمایندگی دارد، اما عنوان نمی کند که در کدام یک از این کشورها به تولید پارچه عملکردی ضد آب می پردازد. این احتمال وجود دارد که حداقل بخشی از فرآیند تولید در آلمان انجام گیرد و بقیه مراحل ساخت پارچه در کشورهایی مانند چین و هند که هزینه کمتری برای تولیدات در آن صرف می شود، تولید گردد.

هزینه پارچه سیمپاتکس به چه صورت است؟

شرکت SympaTex Technologies، قیمت پارچه های شاخص خود را فاش نمی کند. این احتمال وجود دارد که هزینه کلی این نوع از پارچه ها به مقادیری بستگی داشته باشد که این شرکت آلمانی به تولید کنندگان سراسر دنیا می فروشد. برای مصرف کننده نهایی، پارچه سیمپاتکس از نظر قیمتی تفاوت چندانی با دیگر محصولات رقابتی ندارد.

در بیشتر حالت ها، این ماده فقط برای تولید آستر در محصولات نساجی مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین مشارکت چندانی در اجزای کلی پوشاک ندارد. هر چند که پوشاک، کفش و دیگر محصولات حاوی موادی نظیر سیمپاتکس و گورتکس معمولا هزینه نسبتا بیشتری دارند، اما این قیمت افزایش یافته عمدتا به دلیل عواملی همچون طراحی پوشاک و هزینه های توزیع به وجود می آید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>