اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پنبه


پارچه پنبه ای چه نوع پارچه ای است؟

پارچه پنبه یکی از متداول ترین انواع استفاده شده پارچه ها در جهان است. این منسوج از نظر شیمیایی ارگانیک است، یعنی هیچگونه اجزای مصنوعی در آن وجود ندارد. پارچه پنبه ای از طریق الیاف اطراف دانه های گیاه پنبه به دست می آید که به محض بالغ شدن دانه ها به شکل کرکی گرد پدیدار می گردند.

اولین شواهد برای استفاده از الیاف پنبه در منسوجات به مکان هایی نظیر مهرگره (Mehrgarh) و راکیگاری (Rakhigarhi) در هند بر می گردد که مربوط به حدود 5000 سال قبل از میلاد می شوند. تمدن دره سند (Indus Valley Civilization) که از حدود 1300 تا 3300 سال قبل از میلاد مسیح در شبه قاره هند گسترده شده بود، به دلیل کشت پنبه توانست به شکوفایی برسد، چون پنبه برای مردم این فرهنگ توانسته بود منابع لازم برای تولید لباس و دیگر منسوجات را فراهم نماید.

این احتمال نیز وجود دارد که مردم آمریکا از حدود 5500 سال قبل از میلاد برای منسوجات از پنبه استفاده کرده باشند، اما مشخص است که کشت پنبه از حدود حداقل 4200 سال قبل از میلاد در سراسر آمریکای میانه گسترده شده باشد. هر چند که چینی های باستان برای تولید منسوجات بیشتر از ابریشم به جای پنبه استفاده می کردند، اما برداشت پنبه در چین در دوره دودمان هان محبوب شده بود که تاریخ آن به 206 سال قبل از میلاد تا 220 سال بعد از میلاد بر می گردد.

هر چند که برداشت پنبه هم در کشورهای عربی و هم در ایران گسترده شده بود، اما گیاه این منسوج تا اواخر قرون وسطی راه خود را به اروپا پیدا نکرد. قبل از این زمان اروپایی ها اعتقاد داشتند که پنبه بر روی درختانی اسرار آمیز در هند رشد می کند و بعضی از محققین حتی در این بازه زمانی عنوان کرده بودند که این منسوج نوعی از پشم است که توسط گوسفند بر روی درختان رشد می کند.

با این حال، تسخیر شبه جزیره ایبری (Iberian Peninsula) توسط اسلام باعث معرفی تولید پنبه به اروپایی ها شد و کشورهای اروپایی سریعا به تولید کنندگان و صادر کنندگان اصلی پنبه همراه با مصر و هند تبدیل شدند. از همان روزهای ابتدایی برداشت پنبه، این پارچه به خاطر قابلیت تنفس عالی و سبکیش بسیار مورد توجه قرار گرفت. پارچه پنبه ای به طرز عجیبی نرم است، اما ویژگی های حفظ گرمایی که دارد باعث شده است تا چیزی مثل ترکیب ابریشم و پشم باشد.

اگرچه پنبه از ابریشم دوام بیشتری دارد، اما نسبت به پشم کمتر عمر می کند. این پارچه نسبتا مستعد پرزدهی، شکافته شدن و پارگی نیز است. با این وجود، پنبه هنوز یکی از محبوب ترین پارچه های جهان باقی مانده است که بسیار زیاد تولید می گردد. این منسوج نسبتا استحکام کششی بالایی دارد و رنگ آن به طور طبیعی سفید یا زرد روشن است.

آب بسیار زیادی توسط پنبه جذب می شود، اما این آب سریعا خشک می گردد که باعث می شود تا این گیاه جذب رطوبت بالایی داشته باشد.مصرف کنندگان می توانند پنبه را در حرارت بالا نیز بشورند و این پارچه بر روی بدن ظاهر خوبی پیدا می کند. با این وجود پارچه پنبه ای تا حدودی مستعد چروک شدن است و هنگام شسته شدن اگر در معرض پیش به عمل آوری قرار نگیرد، کوچک خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>