اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پنبه


پارچه پنبه ای چگونه تولید می شود؟

تولید کنندگان پارچه پنبه این منسوج را از طریق پوشش های محافظتی الیاف که دانه های پنبه را محصور کرده است و boll (غلاف پنبه) نام دارد، به دست می آورند. هر چند که دانه های پنبه خودشان بسیار کوچک هستند، اما غلاف های پنبه ای که آنها را پوشانده اند، می توانند تا انتهای انگشت شست یک انسان بزرگ باشند.

تولید کنندگان برای تولید پارچه پنبه ای ابتدا باید دانه پنبه را از غلافش جدا کنند. در گذشته این مرحله توسط دست انجام می شد، اما در سال 1794 یک کارآفرین آمریکایی به نام ایلای ویتنی (Eli Whitney) موفق به اختراع ماشین پنبه پاک کنی شد. این ماشین نوعی وسیله مکانیکی است که فرآیند جداسازی پنبه را بسیار سریع انجام می دهد.

این روزها شکل های خودکار ماشین پنبه پاک کنی موجود است که فرآیند را حتی آسانتر از کارگران انسانی به مرحله عمل در می آورند. ماشین ها می توانند غلاف های پنبه را از مزارع کشاورزی برداشت نمایند و دیگر دستگاه ها سپس دانه ها را از غلاف های پنبه جدا کنند.

وقتی دانه های پنبه در فصل بهار کاشته شدند، تولید پنبه نیز شروع می گردد. در بیشتر حالت ها، دستگاه های اتوماتیک به طور همزمان به کاشتن 10 یا تعداد بیشتری ردیف دانه پنبه اقدام می کنند. دانه ها تقریبا بعد از هفت روز پدیدار می گردند و غلاف های پنبه رسیده بین 55 تا 80 روز بعد ظاهر می شوند.

قبل از برداشت کردن ماشینی پنبه، از کارگران انسانی در اصل برای از بین بردن برگ های گیاهان پنبه استفاده می شد. اما اکنون تنها یک دستگاه می تواند مقدار پنبه ای که 50 نفر می چینند را برداشت کند. اینگونه ماشین ها توانایی حذف مقدار زیادی آلاینده را از الیاف پنبه دارند و می توانند آنها را به شکل عدل ها نیز در آورند.

ماشین های پنبه پاک کنی خودکار که کارآیی بالایی دارند، می توانند تا 60 عدل پنبه ای خام با وزن 500 پوند در هر فاصله زمانی یک ساعته را فرآوری نمایند. این ماشین های پنبه پاک کنی می توانند دانه ها را از عدل های پنبه جدا کنند و هرگونه کثیفی یا آشغالی را از پنبه حذف نمایند.

پس از اینکه پنبه به حدی تمیز گردید که شامل الیاف پنبه ای خالص بدون هیچگونه دانه یا آشغالی شد، به کارخانه تولید منسوج منتقل می گردد. در این کارخانه، پنبه خالص تحت عملیات کاردینگ قرار می گیرد. این عملیات فرآیندی است که الیاف پنبه را به شکل رشته های بلند در می آورد. سپس این رشته ها برای تبدیل به نخ ریسیده می شوند.

در این مرحله، ماده اصلی استفاده شده در پارچه های پنبه ای کامل می گردد. این نخ پنبه ممکن است سپس در معرض تعدادی فرآوری های شیمیایی قرار گیرد و شاید رنگ آمیزی نیز شود. در ادامه این نخ به انواع مشخصی از ماده منسوج مانند ملافه، تی شرت یا شلوارهای جین بافته می گردد.در مجموع می توان مراحل ساخت پارچه پنبه را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • برگ ریزی (defoliation): فرآیند حذف کردن برگ ها از گیاهان پنبه است.
  • برداشت کردن ماشینی: پنبه توسط یک دستگاه برداشت می شود. این دستگاه حجم زیادی از آلاینده ها را از الیاف پنبه حذف می کند و آنها را به شکل عدل در می آورد.
  • جداسازی: ماشین پنبه پاک کنی وظیفه دارد تا الیاف پنبه را از غلاف جدا نماید و کثیفی یا آشغال را حذف کند.
  • حمل کردن: پنبه به کارخانه تولید نساجی منتقل می گردد.
  • کاردینگ: فرآیند شکل دادن الیاف پنبه به رشته های بلند است.
  • نخ ریسی نمودن: الیاف برای تبدیل شدن به نخ، ریسیده می شوند.
  • رنگ آمیزی کردن: این نخ پنبه ممکن است سپس در معرض به عمل آوری های شیمیایی مختلفی قرار گیرد و شاید در این مرحله رنگ آمیزی شود.
  • بافتن: در ادامه این نخ به انواع مشخصی از ماده منسوج مانند ملافه، تی شرت یا شلوارهای جین بافته می گردد.

پارچه پنبه چه کاربردی دارد؟

نزدیک به 75 درصد از محصولات پوشاک جهان حداقل حاوی مقدار اندکی پنبه است. پنبه گسترده ترین الیاف منسوج استفاده شده در جهان است و تولید کنندگان می توانند این پارچه را به تعداد بی شماری از انواع مختلف محصولات تبدیل نمایند. مثلا بیشتر تی شرت ها شامل حداقل مقداری پنبه هستند و در حقیقت شلوارهای جین صد در صد از طریق پنبه تولید می گردند. این پارچه برای تولید رخت حمام، پادری حمام و حوله به کار می رود و ساخت ملافه، پتو و لحاف از آن نیز متداول است. تولید کنندگان ممکن است حتی برای تولید پرده، تزئینات دیواری و سایر انواع دکوراسیون منزل نیز از پنبه استفاده نمایند.

چون پنبه قابلیت تنفس و قدرت جذب بالایی دارد، معمولا برای تولید لباس های آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد. نرمی پنبه باعث شده است تا گزینه خوبی برای لباس های رسمی و تجاری باشد. خاصیت ریخت (حالتیکه موجب خوش قوارگی و زیبایی ظاهر پارچه می شود) پارچه پنبه ای سبب شده است تا به عنوان یک پارچه ایده آل برای لباس های مجلسی بانوان شناخته گردد.

تولید کنندگان برای ساخت وسایل پزشکی نیز از پنبه استفاده می نمایند و این پارچه برای تولید طناب های صنعتی و سایبان نیز کاربرد دارد. در مجموع پنبه می تواند برای تولید هر نوع منسوج جهت استفاده های مصرفی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.در کل کاربردهای پارچه پنبه را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای تولید لباس: استفاده شده در ساخت تی شرت، جین های آبی رنگ، لباس آب و هوای گرم، لباس های رسمی و تجاری، و لباس های مجلسی زنانه
  • برای وسایل و لباس های مخصوص حمام: استفاده شده برای تولید رخت حمام، پادری حمام و حوله
  • برای تولید منسوجات مخصوص خواب: استفاده شده جهت تولید ملافه، پتو و لحاف
  • برای کاربردهای پزشکی.

پارچه پنبه در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه پنبه در جهان (بزرگ ترین تولید کننده: هند، دومین کشور تولید کننده برتر در جهان: ایالات متحده).
هند و چین اغلب به عنوان بزرگ ترین تولید کنندگان پنبه در جهان شناخته می شوند. براساس اعلام Satista، هند با تولید کردن 6205 هزار تن پنبه در بین سال های 2017 و 2018 از رقیب شرقی آسیایی خود پیشی گرفته است.

در این بازه زمانی، چین در حدود 5987 هزار تن الیاف پنبه را تولید نموده است. ایالات متحده آمریکا با تولید کردن 4555 هزار تن پنبه دیگر تولید کننده بزرگ پنبه جهان به شمار می آید. هر چند که این سه کشور جزء تولید کنندگان اصلی و عمده پنبه جهان به حساب می آیند، اما کشورهای دیگری نظیر برزیل، پاکستان و استرالیا همواره بیش از 1 میلیون تن الیاف پنبه را در هر سال تولید می کنند.

قیمت پارچه پنبه به چه صورت است؟

براساس اعلام IndexMundi، قیمت پنبه خام برای هر پوند در حدود 75/0 دلار است. با این حال، این قیمت ها در معرض تغییرات قرار دارد. قیمت های پنبه وقتی به نخ تبدیل می شوند، به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند و قیمت آن دوباره در صورت تبدیل شدن این الیاف به محصول نهایی بیشتر می گردد.پنبه به نسبت یکی از ارزان ترین الیاف منسوج در جهان به شمار می آید که این مسئله به افزایش محبوبیت آن کمک کرده است.

با این حال ارزان ترین پنبه، پنبه ای نیست که به صورت پایدار تولید نگردد، اما بهترین شکل های پنبه، قیمت بسیار بیشتری دارند. مثلا شکل های پنبه استیپل فوق بلند نسبت به پنبه استیپل کوتاه معمولی از هزینه بسیار بیشتری برخوردار است. از نمونه های پنبه استیپل فوق بلند می توان به پنبه مصری و پنبه پیما اشاره کرد. این نوع از پنبه برای تولید هزینه بیشتری روی دست تولید کنندگان می گذارد و آنها به این خاطر هزینه بیشتری در سطح مصرف کننده دریافت می نمایند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>