اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پنبه

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه پنبه وجود دارد؟

چهار گونه مختلف از پنبه وجود دارد که برای تولید پارچه پنبه مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، چندین زیرگونه از پارچه پنبه موجود است که از طریق این گونه های گیاه تولید می گردد.

انواع مختلف گیاه پنبه

گوسیپیوم هیرسوتوم (Gossypium hirsutum)

این نوع از پنبه به عنوان گسترده ترین شکل تولید شده این محصول نساجی شناخته می شود. 90 درصد از تولید پنبه جهان متعلق به این گیاه پنبه است. گوسیپیوم هیرسوتوم بومی آمریکای میانه و کشورهای حوزه دریای کارائیب است.

تجار با گذشت سال ها این نوع از پنبه را به هر موقعیتی از سراسر جهان صادر نموده اند و این نوع از پنبه در هر نوع اقلیمی رشد می کند. گوسیپیوم هیرسوتوم، الیاف پنبه استیپل کوتاه (SS) دارد که باعث می شود تا کیفیت بالایی نسبت به انواع دیگر الیاف این منسوج نداشته باشد.

گوسیپیوم باربادنس (Gossypium barbadense)

گوسیپیوم باربادنس گونه ای از پنبه استیپل فوق بلند (ELS) است. این گونه از الیاف پنبه ای بلندتری تشکیل شده است که منسوجات نرم تر و لوکس تری را تولید می نماید. این نوع از پنبه، 8 درصد از تولید پنبه جهان را به خود اختصاص داده است و نسبت به گوسیپیوم هیرسوتوم به طور قابل توجهی گرانتر است. این گونه از پنبه بومی آمریکای جنوبی است و به مناطق مختلفی از سراسر جهان صادر شده است. مثلا پنبه پیما نوعی از گوسیپیوم باربادنس محسوب می شود و تولید کنندگان این نوع از پنبه را در چین، هند و دیگر کشورهای خارجی کشت می کنند.

گوسیپیوم آربوریوم (Gossypium arboretum)

هر چند که بیشتر انواع پنبه بر روی بوته های کوچک رشد می کنند، اما گوسیپیوم آربوریوم بر روی بوته های بزرگی که تقریبا می توان آنها را به اندازه درخت در نظر گرفت، پرورش داده می شوند. این نوع از پنبه، 2 درصد تولید جهانی پنبه را به خود اختصاص داده است.

گوسیپیوم هرباسیوم (Gossypium herbaceum)

این نوع از پنبه به عنوان پنبه لووان (Levant cotton) نیز شناخته می شود. گوسیپیوم هرباسیوم بومی آفریقا و کشورهای عربی است و در کمتر از 2 درصد از کشت پنبه جهانی مشارکت دارد.

انواع مختلف پارچه پنبه

پنبه استیپل کوتاه (Short-staple cotton)

پنبه استیپل (الیاف) کوتاه (SS) نوعی پنبه است که الیافی به بلندی 125/1 اینچ دارد. اگرچه این نوع از پنبه برای هر نوعی کاربردی عالی است، اما نرمی آن به اندازه انواع دیگر پنبه نیست.

پنبه استیپل بلند (Long-staple cotton)

پنبه استیپل بلند (LS) نوعی پنبه به شمار می آید که از الیافی به طول 125/1 و 25/1 اینچ تشکیل شده است. این نوع از پنبه گاهی اوقات نسبت به پنبه SS لوکس تر است.

پنبه استیپل فوق بلند (Extra-long-staple cotton)

پنبه استیپل فوق بلند (ELS) نوعی پنبه به شمار می آید که الیافش بیشتر از 125/1 اینچ طول دارد. پنبه ELS، لوکس ترین و نرم ترین نوع پنبه موجود محسوب می گردد.

پنبه مصری (Egyptian cotton)

پنبه مصری عبارتی است که به شکل های خاصی از پنبه LS یا ELS اشاره دارد. مثلا پنبه Giza 45، بیش از 45 میلیمتر (77/1 اینچ) طول دارد که باعث می شود تا یکی از طویل ترین و لوکس ترین گونه های پنبه به حساب آید.

پنبه پیما (Pima cotton)

پنبه پیما نوعی پنبه ELS به شمار می آید که از طریق همکاری بین دولت ایالات متحده و بومیان قبیله پیما در اوایل قرن بیستم به وجود آمده است. این نوع از پنبه به عنوان یکی از بادوام ترین گونه های پنبه در نظر گرفته می شود.

پنبه سوپیما (Supima cotton)

پنبه سوپیما نوعی پنبه پیما است که اجازه و موافقت انجمن سوپیمای آمریکا (ASA) را دریافت نموده است. برای در نظر گرفتن یک پنبه به عنوان سوپیما، باید پنبه پیما تنها در ایالات متحده با روش های کشت ارگانیک پرورش داده شود.

پارچه پنبه چه تأثیری بر روی محیط زیست دارد؟

تولید پنبه ذاتا بر روی محیط زیست تأثیر منفی ندارد. چون این نوع از منسوج یک الیاف طبیعی است، لذا زیست تجزیه پذیر می باشد و باعث آلودگی منابع آبی نمی شود. با این حال، شیوه هایی که تولید کنندگان برای تولید پنبه استفاده می کنند ممکن است باعث ضرر به محیط زیست شود. کشت پنبه به مقادیر زیادی آب نیاز دارد و تولید کردن این منسوج ممکن است سبب تغییر کاربری زمین نیز شود.

چون بیشتر تولید کنندگان پنبه بر روی کشت بیشترین مقدار الیاف ممکن در کمترین هزینه متمرکز می شوند، لذا به درستی از زمین مورد استفاده برای کشت پنبه مراقبت نمی کنند. در نتیجه کشت پنبه اغلب خاک منطقه ای که پنبه در آن رشد می کند را از بین می برد. بیشتر تولید کنندگان پنبه سراسر جهان برای رشد محصولات زراعی خودشان به استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی مانند آفت کش ها و کودهای شیمیایی روی می آورند. این مواد شیمیایی مضر وارد آب محیط اطراف می شوند، خاک را سمی می کنند و در نهایت در غلظت های خطرناکی از محصولات نهایی وجود خواهند داشت.

در بیشتر موارد، کشت پنبه نوعی روش استثماری است که شرکت های بین المللی از مردم فقیر و بی سواد کشورهای جهان سوم برای تولید این الیاف سوء استفاده می کنند. این شیوه به جوامع آسیب می زند و یک چرخه از فقر را به وجود می آورد. در نتیجه امید به زندگی کاهش پیدا می کند و چندین نسل متوالی به بردگی کشیده می شوند.

با این وجود، کشت پنبه از طریق شیوه های ارگانیک امکان پذیر است. فرآیندهای کشت ارگانیک شامل هیچگونه آفت کش های سمی یا کودهای شیمیایی مضر نیست، در نتیجه تأثیر زیست محیطی تولید این الیاف نساجی کاهش پیدا می کند. برای تأیید شدن پنبه به عنوان یک محصول ارگانیک، تولید کنندگان این محصول باید در جوامعی که در آن فعالیت می کنند، پایداری را ارتقاء ببخشند. کارگرانی که مسئول تولید پنبه ارگانیک هستند باید عادلانه دستمزد بگیرند و تخریب زیست محیطی این محصول باید تا حد ممکن کاهش پیدا کند. انواع خاصی از پنبه، مانند پنبه سوپیما فقط در شکل های ارگانیک موجود هستند.

گواهینامه های موجود برای پارچه پنبه

گواهینامه های متعددی برای تولید کنندگان پنبه موجود است. مثلا سازمان های استاندارد ارگانیک اتحادیه اروپا یا وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) می توانند پنبه را به عنوان ارگانیک تأیید نمایند. بعضی از سازمان های مستقل نیز گواهینامه های ارگانیک بودن پنبه را برای تولید کنندگان ارائه می دهند. از مهم ترین این سازمان ها می توان به استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) اشاره کرد.

این سازمان به صورت ویژه بر روی دسترسی ایمن و پایدار به پارچه های ارگانیک از سوی مصرف کنندگان متمرکز می شود. شرکت دیگری به نام OEKO TEK نیز منسوجات ارگانیک را تأیید می کند. علاوه بر این، کل پنبه سوپیما ارگانیک است و سازمانی به نام انجمن سوپیمای آمریکا (ASA) باید پنبه پیما را برای در نظر گرفته شدن به عنوان سوپیما تأیید کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>