اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه شمبری

شمبری چه نوع پارچه ای است؟

شمبری (chambray) یک نوع پارچه طبیعی است که از طریق لینن یا پنبه تولید می شود. این نوع از پارچه برای صدها سال تولید گردیده است و گونه های پارچه شمبری، کمبریک یا باتیست نیز نام دارند. این نوع از پارچه هم ریز و هم متراکم بوده و در بسیاری از حالت ها به دنیم شباهت دارد. با این حال از الگوی بافت متفاوتی برای تولید شمبری استفاده می شود و در نتیجه این نوع از پارچه نسبت به دنیم بسیار سبک وزن تر بوده و قابلیت تنفس بیشتری دارد.

کلمه شمبری در واقع تکامل یافته واژه کمبریک است که برای قرن ها جهت اشاره به انواع مختلف پارچه ها مورد استفاده قرار گرفته است. کمبریک در واقع در منطقه ای نزدیک به کمبره در فرانسه تولید شده است و نام آن از کلمه kameryk در زبان فلامان گرفته شده است.از کلمه کمبریک حداقل از سال 1530 میلادی استفاده شده است و مترادف فرانسوی آن یعنی واژه باتیست در حدود سال 1590 میلادی پدیدار گشته است. بعضی از سوابق نشان می دهد که این پارچه در حدود سال 1300 بعد از میلاد مسیح توسط یک بافنده به نام Baptiste اختراع گردیده است.

کلمات کمبریک و باتیست در اصل به نوع سفید رنگ پارچه لینن یا کتان اشاره دارند. با این حال کمبریک در سراسر تاریخش با ابریشم تولید شده است و با گذشت زمان بیشتر انواع لباس کمبریک مبتنی بر پنبه شده اند. در میانه دهه 1700 میلادی، واردات پارچه های فرانسوی به انگلستان غیر قانونی شد. این موضوع سبب گردید تا بریتانیایی ها برای خطاب قرار دادن انواع پارچه های پنبه ای هندی از واژه های کمبریک یا باتیست استفاده نمایند.

با گذشت زمان واژه های کمبریک و شمبری با وجود اشاره به پارچه های مختلف، مترادف هم شدند. اولین استفاده از واژه شمبری در انگلستان به میانه قرن نوزدهم میلادی بر می گردد و با گذشت زمان استفاده از کلمه کمبریک به فراموشی سپرده شد. هر نوع از پارچه ای که در اصل براساس سبک منطقه کمبره توسعه پیدا کند، شمبری خوانده می شود.

با این وجود در صنعت نساجی مدرن، شمبری فقط برای توصیف پارچه های پنبه ای که با الگوی خاصی از بافت و تنیدن تولید می شوند، به کار می رود. بعضی از مصرف کنندگان ممکن است از شمبری به عنوان جایگزین دنیم استفاده نمایند و این پارچه در گونه های مختلف منسوجات خانگی محبوب است. چون در انگلستان از کلمه کمبریک در تصنیف قدیمی Scarborough Fair استفاده شده است، به همین دلیل این واژه در فرهنگ عامه مشهور است و سبب گردیده است که به عنوان پارچه به شمبری علاقه زیادی نشان داده شود.

پارچه شمبری چه کاربردی دارد؟

شمبری برای صدها سال به عنوان پارچه لباس لوکس و مخصوص جشن مورد استفاده قرار گرفته است. در دوره قرون وسطی یا رنسانس، بیشتر مصرف کنندگان به پوشیدن لباس زبر برای کار تمایل داشتند و آنها لباس تولید شده از شمبری را برای مراسمات مذهبی یا لباس مخصوص جشنواره ها بر تن می کردند.

شمبری برای لباس کاهنان و افراد درگیر با کلیسا از محبوبیت خاصی برخوردار بود و در بعضی از موارد، این پارچه همانند ابریشم به عنوان یک منسوج لوکس در نظر گرفته می شد. ابریشم از شمبری نرمتر است، اما دوام کمتری نیز دارد.مردم در دوران رنسانس اروپا به رنگ آمیزی پارچه های شمبری به رنگ های روشن تمایل داشتند. اگرچه این پارچه اغلب به عنوان جایگزینی برای دنیم در عصر حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، اما در گذشته دیدن شمبری رنگ شده به رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی، سبز و آبی روشن معمول بود.

در حال حاضر بیشتر از شمبری به عنوان جایگزینی برای دنیم استفاده می شود. مثلا این پارچه معمولا برای تولید شلوار، شلوارک، ژاکت های روشن و کفش های پارچه ای مورد استفاده قرار می گیرد و همانند بیشتر جین ها اغلب به رنگ آبی رنگ می شود.شمبری علاوه بر کاربرد در تولید پوشاک، برای تولید تعدادی از منسوجات خانگی نیز به کار می رود.

مثلا این پارچه ممکن است برای پارچه روی مبل ها و صندلی ها مورد استفاده قرار گیرد و برای پارچه ملافه های خواب نیز محبوب است. شمبری هر چند که نرم است و قابلیت تنفس خوبی دارد، اما آن را می توان در تراکم های بالای نخ نیز بافت که این موضوع آن را به یک ماده ایده آل برای تولید ملافه تبدیل می نماید.در کل کاربردهای پارچه شمبری را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای تولید لباس های مخصوص جشن و جشنواره
  • برای تولید لباس کاهنان کلیسا
  • به عنوان جایگزینی برای دنیم: استفاده شده در شلوار، شلوارک، ژاکت های روشن و کفش های پارچه ای
  • به عنوان منسوجات خانگی: استفاده شده به عنوان پارچه روی مبل ها و صندلی ها و تولید ملافه خواب.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>