اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه شمبری


پارچه شمبری چگونه تولید می شود؟

فرآیند تولید پارچه شمبری به نوع ماده ای که برای تولید این پارچه به کار میرود، وابسته است. با توجه به نوع شمبری، این پارچه ممکن است از طریق لینن، پنبه یا ابریشم تولید شود. با این حال این نوع از پارچه در عصر مدرن دیگر از لینن ساخته نمی شود و شمبری ابریشمی نیز از مد افتاده است. بنابراین ما در مورد فرآیند تولیدی که معمولا برای تولید نخ پنبه ای استفاده می شود، بحث خواهیم کرد.

تولید پنبه با برداشت کردن الیافی که دانه های پنبه را احاطه نموده است، شروع می شود. انواع مختلفی از گیاهان پنبه ای توسط دسته های الیاف سفید رنگ احاطه شده اند و این دانه ها و الیاف اغلب با هم دیگر توسط دستگاهی به نام ماشین پنبه پاک کنی (cotton gin) یا یکی دیگر از تکنولوژی های پیشرفته زمان حاضر برداشت می شوند. در ادامه دانه ها از یکدیگر جدا می گردند و در عدل های مستطیلی شکل متراکم می شوند. سپس این عدل ها به کارخانه تولید منتقل می گردند، در آنجا باز می شوند و محتوایشان در ماشین های مخلوط خالی می گردد.

الیاف پنبه ای مخلوط شده سپس کارد (فرآیند ایجاد الیاف جدید به رشته های طناب مانند) می شوند. کاردینگ معمولا با دستگاه های اتوماتیک انجام می گیرد، اما این مرحله را می توان به صورت دستی نیز کامل نمود. این الیاف کارد شده سپس شانه زده می شوند و بر روی ماسورها بارگیری می گردند. در نهایت الیاف از طریق دستگاه نخ ریسی صنعتی یا دستی به نخ ریسیده می شوند. در این مرحله نخ برای بافته شدن به پارچه شمبری آماده است.

اگرچه فرآیند تولید استفاده شده برای ساخت نخ پنبه ای برای هر نوع از پنبه یکنواخت است، اما توجه به این نکته مهم است که کیفیت پارچه شمبری با توجه به نوع پنبه مورد استفاده تغییر می کند. بیشتر انواع پنبه الیاف کوتاه دارند که باعث می شود تا هر لیف پنبه ای منحصر به فرد نسبتا کوتاه باشد.

با این وجود، گونه های پنبه نظیر پنبه مصری، پیما و سوپیما، الیاف بلندتری دارند و وقتی به نخ ریسیده می شوند، موجب تولید لباس های بسیار نرمتر و قویتر می گردند. بخش عمده ای از پارچه شمبری توسط پنبه حاوی الیاف کوتاه تولید می شود، اما شمبری تولید شده با پنبه الیاف بلند برتر است.

اگرچه پارچه شمبری با دنیم شباهت های بسیاری دارد، اما برای تولید این نوع از منسوج از طریق نخ پنبه ای، از سبک های متفاوت بافتن استفاده می گردد. وقتی لباس بافته می شود، دو رشته از نخ که معمولا تار و پود نامیده می شوند، بر روی همدیگر بافته می گردند تا ماهیت نهایی پارچه را تعیین کنند. برای تولید پارچه شمبری، رشته های تار و پود بر روی یکدیگر در یک الگوی متناوب قرار می گیرند، اما در تولید دنیم، رشته تار قبل از اینکه زیر سومین پود قرار گیرد، بر روی رشته های دو پود منتقل می شود.

در نتیجه جانب درونی لایه دنیم از جانب خارجی آن کم رنگ تر می شود. در حالی که در پارچه شمبری هر دو جانب پارچه دارای رنگ یکسانی هستند. رشته پود در دنیم معمولا از رشته تار سفید تر یا کم رنگ تر است. این موضوع سبب می شود تا پارچه نهایی از رنگ رشته تار کم رنگ تر شود، بنابراین استفاده از رشته تار تیره تر ممکن است در نهایت منجر به تولید پارچه بسیار کم رنگ تر شود.در مجموع می توان فرآیند تولید پارچه شمبری را به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برداشت کردن الیاف پنبه: تولید پنبه با برداشت کردن الیافی که دانه پنبه را احاطه نموده اند، آغاز می شود. این کار به صورت دستی یا توسط ماشین پنبه پاک کنی انجام می گیرد.
  • جداسازی دانه ها از الیاف: در ادامه دانه ها از الیاف جدا می شوند و این الیاف در عدل های بزرگ مستطیلی شکل متراکم می گردند.
  • باز کردن عدل ها: این عدل ها سپس به کارخانه تولید منتقل می شوند، در آنجا باز می گردند و محتوایشان در ماشین های مخلوط خالی می گردد.
  • کاردینگ: الیاف پنبه ای مخلوط شده کارد می شوند که کاردینگ فرآیندی برای تبدیل الیاف خام به رشته های طناب مانند است.
  • شانه زدن: این الیاف کارد شده سپس شانه زده می شوند و بر روی ماسوره ها بارگیری می گردند.
  • مرحله تکمیل نهایی: در نهایت الیاف توسط ماشین نخ ریسی صنعتی یا دستی به نخ ریسیده می شوند. در این زمان نخ برای بافته شدن به پارچه شمبری آماده است.
  • بافتن: برای تولید پارچه شمبری، تار و پود بر روی یکدیگر در یک الگوی متناوب قرار می گیرند.

پارچه شمبری در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه شمبری در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: چین، اولین کشور تولید کننده: فرانسه).پارچه شمبری در اصل در فرانسه تولید شده است و تولید این نوع از پارچه به سرعت در انگلستان گسترش یافته است. با این حال شمبری حقیقی و واقعی تولید شده در فرانسه هنوز هم بیشتر از پارچه های مشابه در انگلستان مورد ستایش قرار می گیرد. حتی وقتی منسوجات هندی جایگزین شمبری فرانسوی شد، این پارچه در صورتیکه در فرانسه تولید می شد، بیشتر مورد تقاضا و معتبر بود.

با ظهور عصر صنعتی، تولید پارچه شمبری تا حد زیادی به ایالات متحده منتقل شد. این کشور تا دهه 1980 میلادی، پیشگام جهانی در تولید این منسوج بود و پس از این دهه، چین بیشتر و بیشتر به عنوان یک تولید کننده منسوج خود نمایی کرد. چین برترین تولید کننده پنبه در جهان است و بیش از 100 هزار مزرعه تولید این محصول زراعی در این کشور تولید می شود. تعدادی از کارخانه های نساجی در چین که در زمینه فرآوری پنبه تخصص دارند، تقریبا متناسب با پنبه خام موجود، تولیدات دارند و بسیاری از کارخانه ها به بافت های سنتی پنبه، تولید شمبری و دنیم را نیز اضافه کرده اند.

انتظار می رود که چین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان پارچه شمبری برای آینده باقی بماند، اما کشورهای دیگری نظیر هند و پاکستان هر سال به میزان تولید پنبه خودشان اضافه می کنند که این مسئله رقابت سختی را با شرکت های چینی به وجود خواهد آورد. علاوه بر این، تولید منسوجات در ایالات متحده در حال بازگشت به روال سابق خودش است و مقدار زیادی شمبری هر سال در این کشور غربی تولید می گردد.

قیمت پارچه شمبری به چه صورت است؟

پارچه شمبری در کل خیلی گران نیست. هزینه این نوع از پارچه به ماده ای که برای تولید آن استفاده می شود، بستگی دارد. مثلا اگر پنبه برای تولید شمبری مورد استفاده قرار گیرد، هزینه آن نسبتا کم خواهد بود، اما اگر این پارچه از طریق ابریشم ساخته شود، می توان آن را بسیار گران دانست. توجه به این نکته ضروری است که پارچه شمبری تولید شده از طریق نخ منسوج ارگانیک در کل از پارچه ای که با تکنیک های برداشت و فرآوری مرسوم تولید می شود، گرانتر است.

خرده فروشان در بعضی از موارد ممکن است به دلیل الگوی بافت منحصر به فرد و تراکم نخ بالا، برای شمبری هزینه بیشتری را پرداخت نمایند. انواع خاصی از پارچه های شمبری را می توان تولید نمود به گونه ای که تراکم نخ آن بالای 500 باشد. این موضوع نشان می دهد که این پارچه از هزاران الیاف متراکم نازک می تواند ساخته شود. هر چند که هزینه زیادی برای فرآوری و بافت این پارچه صرف نمی شود، اما خرده فروشان ممکن است هزینه پارچه شمبری را به دلیل تجملات درک شده آن بالا ببرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>