اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پلی تترافلوئورواتیلن

تولید کردن ePTFE

باب گور براساس کارهای اولیه انجام گرفته با پدرش، ایده PTEF کششی را مطرح نمود. او قبل از اینکه این تکنولوژی جدید را برای اولین بار کشف نماید، ساعت های زیادی را صرف تلاش برای تعیین کردن چگونگی کشش این پلیمر کرد. باب با حرارت دادن PTEF در دمای بالا و کشیدن آرام آن در هر انتها کار خودش را آغاز نمود. با این حال این میله ها همواره می شکستند.

باب در اوج کلافگی در نهایت تلاش کرد تا میله PTEF را تا حد ممکن سریع بکشد، او بعد از اینکه میله را حرارت داد، توانست این کار را با موفقیت انجام دهد. او به طور باور نکردنی متوجه شد که میله تا 10 برابر اندازه معمول خودش گسترده می شود.همه ePTFE ساخته شده امروزی، صرف نظر از اینکه محصول شرکت گور و همکاران باشد یا توسط شرکت های مختلف دیگری تولید گردیده باشد، از طریق یک روش به ظاهر ساده ساخته می شوند.

با حرارت دادن و کشیدن سریع PTFE، این ماده خواص منحصر به فرد دیگری پیدا می کند که ویژگی های عملکردی کاملا متفاوتی را نسبت به حالت سابق PTFE ارائه می دهد. در بیشتر حالت ها، این ماده با فرهای صنعتی و ماشین های کشیدگی ساخته می شود.قبل از اینکه محصولات PTFE و ePTFE فروخته شوند، باید الزامات استاندارد کنترل کیفیت خاصی را برآورده کنند.

مثلا PTFE تعلیقی برای پارامترهای ویسکوزیته و گرانش مورد آزمایش قرار می گیرد و اگر سازندگان PTFE بخواهند محصولاتشان را به عنوان تفلون به بازار عرضه کنند، باید استانداردهای خاصی که توسط شرکت دوپونت وضع شده است را رعایت نمایند، چون تفلون علامت تجاری این شرکت محسوب می شود.در مجموع مراحل تولید پارچه PTFE را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • ایجاد کردن تترافلوئورواتیلن (TEF): فلوریت، اسید هیدروفلوئوریک و کلروفرم در دماهای بالای از طریق فرآیندی به نام پیرولیز ترکیب می شوند.
  • تبدیل کردن به شکل مایع: ماده ایجاد شده در حالت گازی قرار دارد و تحت فشار بالا در دماهای پایین می توان آن را به حالت مایع در آورد.
  • ایجاد کردن PTFE از طریق TEF: فرآیند تولید استفاده شده برای تولید PTFE عبارتند از: پلیمریزاسیون سوسپانسیونی و پلیمریزاسیون تعلیقی.
  • پر کردن محفظه: محفظه واکنش با آب خالص و یک ماده شیمیایی آغازگر پر می شود.
  • پلیمریزه کردن PTFE مایع: وقتی PTFE مایع در تماس با آغازگر قرار می گیرد، شروع به پلیمریزه شدن می کند و دانه های جامد شکل می گیرد که بر روی سطح آب باقی می ماند.
  • خالی شدن تدریجی آب: وقتی حجم مشخصی از PTFE حاصل شد، فرآیند متوقف می گردد و آب به تدریج از محفظه واکنش خالی می شود.
  • پودر کردن دانه ها: دانه های PTFE حاصل شده سپس خشک می گردند و با آسیاب پودر می شوند.
  • خشک کردن دانه ها: دانه های به دست آمده در یک فر خشک می گردند.
  • شکل دادن PTFE: برای تبدیل نمودن PTFE به یک شکل خاص، آن را در دمای بالای 680 درجه فارنهایت (360 درجه سلسیوس) در یک فر حرارت می دهند که در این نقطه سازگاری ژل مانند را به خود می گیرد.

پارچه PTFE چه کاربردی دارد؟

پارچه PTFE در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. نزدیک به 50 درصد از جهان در حوزه کامپیوتر به کار می رود، چون این ماده استحکام دی الکتریکی بالایی دارد. چون استفاده اولیه PTFE در مأموریت های آپولو بود، ناسا از این ماده در مأموریت های مختلف فضایی سرنشین دار و بدون سرنشین استفاده کرده است و این ماده جهت ایجاد حالت عایق برای سیم ها در اقلیم های فوق العاده سرد مانند جنوبگان (Antarctica) به کار رفته است.

چون این ماده ضریب اصطکاک پایینی دارد، برای تولید یاتاقان ها، بوش ها، دنده ها (چرخ دنده ها)، درز بندها و واشرها به کار می رود و معمولا در تولید کامپوزیت های الیاف کربنی در صنعت فضایی مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت PTFE در برابر اشعه فرابنفش باعث محبوبیت آن در کاربردهای فضای بیرون شده است و معمولا این ماده برای پوشش فضاهای بیرون سازه های انعطاف پذیر معماری به کار برده می شود. مثلا سقف ورزشگاه مترودوم مینیاپولیس برای ایجاد سازه ای مقاوم در برابر اشعه فرابنفش با پوششی از PTFE احاطه شده است که تمیز کردن آن هم آسان تر است.

این ماده در دیگر کاربردهای متنوع صنعتی و علمی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما مصرف کنندگان بیشتر با این پلیمر در تابه های نچسب در تماس هستند. اگرچه تفلون نشان تجاری شرکت دوپونت محسوب می شود، اما طیف گسترده ای از شرکت های دیگر، پوشش های مشابهی را تولید نموده اند و بیشتر وسایل آشپزی موجود در بازار برای راحتی استفاده و تمیز کردن آنها، پوشش های تفلونی دارند. تفلون و مواد مشابه برای کمک به کاهش اصطکاک در کاربردهای گسترده تری مانند ماوس های مخصوص بازی و پرینترهای سه بعدی نیز به کار می روند.

در حالت GORE-TEX و مواد مشابه، ePTFE در طیف گسترده تری از انواع مختلف پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان یک قانون کلی، اگر پوشاک، کفش یا لوازم تزئینی مخصوص بیرون به عنوان ضد آب لیست شده باشند، بیشتر احتمال دارد که این محصول لایه ای از GORE-TEX یا الیاف ePTFE مشابه داشته باشد. منسوجی مانند GORE-TEX در ژاکت های اسکی و دیگر انواع پوشاک مخصوص بیرون نسبت به دیگر منسوجات مقاوم در برابر آب عملکرد بسیار بهتری دارد و این ماده حتی در بسیاری از انواع کفش های پیاده روی نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا پاهای علاقمندان به فضای باز را در هنگام پیاده روی های طولانی، تمیز و خشک نگه دارد.

در بسیاری از کاربردهای پزشکی نیز از ePTFE استفاده می شود. مثلا این پارچه به عنوان فیلتراسیون غشایی در دارو رسانی، جمع آوری ادرار و کاربردهای جراحی لاپاراسکوپیک به کار می رود و جهت ایجاد پوشش برای برای دستگاه های پزشکی درون عروق (نوعی دستگاه هستند که وارد رگ ها و شریان ها می شوند) نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از ePTFE ممکن است برای پوشش ایمپلمنت های پزشکی نیز استفاده گردد که این پوشش ها برای نصب دائمی جهت محافظت از این دستگاه ها در برابر شکستگی به دلیل تماس با مایعات بدن طراحی شده اند.

به دلیل مقاومت در برابر دماهای بالا، PTFE اغلب به عنوان پوشش و لباسی که توسط نیروهای امدادی مانند آتش نشانان پوشیده می شود، به کار می رود. لباس آتش نشان ممکن است جهت بهبود مقاومت در برابر حرارت و قابلیت تنفس پذیری شامل لایه های ePTFE باشد. علاوه بر این، PTFE و ePTFE در لباس پوشیده شده توسط اعضای نظامی و سازمان های شبه نظامی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده حتی جهت تولید وسایل مصرفی مانند تارهای گیتار نیز کاربرد دارد.در کل کاربردهای پارچه PTFE را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای کاربردهای صنعت کامپیوتر: استفاده شده در ماوس های مخصوص بازی
  • برای کاربردهای صنعت هوافضا: استفاده شده در تولید یاتاقان، بوش، چرخ دنده، درزبند و واشر
  • برای کاربردهای مخصوص فضای باز: استفاده شده در لباس های بیرونی
  • برای وسایل آشپزی: استفاده شده در تابه های نچسب
  • برای پوشاک: استفاده شده در کفش ها و لوازم تزئینی ضد آب
  • برای کاربردهای پزشکی: استفاده شده به عنوان فیلتراسیون غشایی در دارو رسانی، جمع آوری ادرار و کاربردهای جراحی لاپاراسکوپیک
  • برای لباس آتش نشان
  • برای وسایل مصرفی: استفاده شده در تارهای گیتار

پارچه PTFE در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه PTFE در جهان.چین بزرگ ترین تولید کننده PTFE است. این کشور آسیایی در سال 2016، ماده PTFE را به ارزش 154 میلیون دلار صادر نموده است و ایالات متحده رقیب اصلی چین در زمینه تولید این ماده محسوب می شود، چون این کشور در همان سال 118 میلیون دلار PTFE تولید نموده است. بعد از ایالات متحده آمریکا و چین، آلمان، هلند، ایتالیا و ژاپن دیگر صادر کنندگان بزرگ PTFE هستند.

علیرغم تولید این ماده در مقیاس بزرگ، ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان PTFE به حساب می آید. این کشور در سال 2016، 158 میلیون دلار PTFE وارد نموده است و پس از این کشور، آلمان با 99 میلیون دلار و ایتالیا با 84 میلیون دلار واردات این ماده در رتبه های بعد بزرگ ترین وارد کنندگان این محصول هستند. اگرچه شرکت دوپونت مالکیت تجاری تفلون را حفظ نموده است، اما به تولید کنندگان دیگر اجازه داده است تا زمانیکه دستور العمل های خاص تولید را رعایت نمایند، این ماده را تولید کنند.

قیمت پارچه PTFE به چه صورت است؟

هر چند که قیمت نوسانات PTFE پایدار است، اما هزینه میانگین این محصول تقریبا 8800 الی 16000 میلیون دلار برای هر تن است. قیمت PTFE با توجه به نوع کشور تغییر می کند، مثلا صادر کردن PTFE به کشورهایی نظیر چین و آلمان عموما تا حدودی هزینه بیشتری از صادر کردن این محصول به ایالات متحده یا هند دارد.

برای مصرف کننده نهایی، انواع PTFE استفاده شده در پوشاک، مانند GORE-TEX هزینه بیشتری نسبت به دیگر انواع لباس بارانی ندارد. با این حال برند GORE-TEX در سراسر جهان شناخته شده است، بنابراین لباس هایی که حاوی این ماده باشند، ممکن است در بازار هزینه بیشتری داشته باشند. مثلا ژاکت GORE-TEX برای مردان، قیمتی در حدود 70 الی 200 دلار دارد.

چون ePTFE در تولید لباس به کار نمی رود، لذا معمولا مصرف کنندگان از این ماده هیچگونه استفاده نمی کنند، بنابراین قیمت این ماده معمولا به بازار مصرفی مرتبط نیست. وسایل آشپزی که شامل PTFE هستند و تحت عنوان تفلون یا دیگر نام های تجاری برند شده اند، شاید نسبت به دیگر وسایل آشپزی هزینه بیشتری داشته باشند، اما این اختلاف قیمت معمولا خیلی چشمگیر نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>