اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پلی تترافلوئورواتیلن


چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه PTFE وجود دارد؟

در شکل کلی، PTFE یک ماده سخت است که نمی تواند به مواد انعطاف پذیر مانند پارچه تبدیل شود. با این حال این ماده می تواند به انواع دیگر مواد جهت تولید یک ماده شبه پارچه اضافه شود و انواع مختلفی از پارچه را می توان با ePTFE تولید نمود تا از طریق این پلیمر خطی حالت کشیدگی پیدا کنند.

فایبرگلاس PTFE (PTFE Fiberglass)

ورقه های انعطاف پذیر فایبرگلاس را می توان با PTFE پوشش داد تا دوام و مقاومت آنها در برابر آب و هوا افزایش پیدا کند. در بیشتر حالت ها، فایبرگلاس های انعطاف پذیر پوشش داده شده با PTFE در فضاهای بیرون مورد استفاده قرار می گیرند.

این پوشش باعث می شود تا فایبرگلاس برای سقف های نفوذ ناپذیر شبیه خیمه که در استادیوم ها و مراکز تجاری در سراسر دنیا وجود دارند، مناسب باشد. فایرگلاس PTFE دوام زیادی ندارد و قبل از اینکه جایگزین شود، حدود 30 سال می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

لباس های پوشش داده با PTFE

هر چند که PTFE معمولی برای تولید لباس کاربردی ندارد، اما از آن برای تولید لباس های پوششی از طریق دیگر مواد استفاده می شود. وقتی پوشاک با PTFE پوشش داده می شود، اصطکاکش کاهش پیدا می کند که باعث می گردد تا تمیز کردن آنها آسانتر باشد. علاوه بر این، این پوشش سبب ایجاد مقاومت پوشاک در برابر پارگی نیز می شود و به عنوان یک بازدارنده شعله نیز عمل می کند. بنابراین PTEF معمولا برای پوشش انواع خاصی از لباس ها مانند یونیفرم ها و لباس های تشریفاتی به کار می رود.

ePTFE

در بعضی از حالت ها، پارچه ePTFE ممکن است در کاربردهای معماری فضای بیرون به جای فایبرگلاس پوشش داده شده با PTFE مورد استفاده قرار گیرد؛ چون ePTFE خالص همه مزایای فایبرگلاس PTFE را دارد، اما نسبت به دیگر انواع مواد منعطف پذیر معماری فضای بیرون دوام بیشتری دارد. یکی از مزایای قابل توجه این ماده معماری، انتقال نور آن است. براساس یافته های شرکت Birdair مشخص شده است که ePTFE نسبت به PVC منجر به انتقال نور بیش از 40 درصد می شود.

این ماده همچنین ممکن است در تولید پوشاک نیز به کار رود. اگرچه این ماده معمولا به عنوان GORE-TEX برند گذاری می شود، اما وقتی توسط سازندگان مستقل تولید می گردد، معمولا جهت سادگی به عنوان ePTFE یا نام تجاری دیگری برند می شود. فرقی نمی کند که ePTFE تحت چه نامی مورد خطاب قرار گیرد، چون در هر صورت مزایای دفع کنندگی آب و تنفس پذیری آن مشابه است.

GORE-TEX

این ماده به عنوان نام تجاری شرکت دبیلو ال گور به ثبت رسیده است و معمولترین نوع ePTFE استفاده شده در لباس های مصرفی به شمار می آید. هر چند که GORE-TEX ممکن است در کاربردهای نظامی و صنعتی نیز به کار رود، اما معمولا به عنوان آستر دفع کننده آب در ژاکت های بارانی، ژاکت های اسکی، دستکش ها، چکمه ها، شلوارهای اسکی و طیف گسترده تری از دیگر کاربردهای پوشاک که به افزایش جریان هوا و بالا رفتن تخلخل نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه PTFE چه تأثیری بر روی محیط زیست دارد؟

تولید PTFE از طریق محصولات فرعی سمی زیادی حاصل می شود. مثلا در تولید این ماده، هیدروفلوئوریک اسید (hydrofluoric acid) آزاد می گردد که این محصول فرعی به شدت سمی است. اگر هیدروفلوئوریک اسید در تماس با بافت های انسانی یا حیوانی قرار گیرد، به بافت ها آسیب جدی میزند و اگر به صورت درست دفع نشود، به محیط زیست خسارت وارد می کند.

تولید PTFE، کربن دی اکسید را نیز به اتمسفر وارد می نماید که این ماده به عنوان یک گاز گلخانه ای شناخته می شود. حضور این ماده شیمیایی در صورتیکه محل تولید دارای تهویه درستی نباشد، ممکن است کارگران را در معرض مشکلات جدی قرار دهد و آسیب های بدنی ناشی از مجاورت با این ماده بسیار گسترده است.

به همین دلیل یک بیماری خاص برای اشاره به علائم در معرض قرار گرفتن در برابر هیدروفلوئوریک اسید و کربن دی اکسید در کارخانه های تولید PTFE به نام تب بخار پلیمری نام گذاری گردیده است.بعضی از مواد زائد تولید شده در فرآیند تولید PTFE ممکن است دوباره مورد استفاده قرار گیرند، اما چون این مواد اکنون به صورت گسترده در دسترس هستند، لذا انگیزه ای برای کارخانه ها جهت بازیابی مجدد این محصولات زائد برای تبدیل به محصولات جدید وجود ندارد.

تحقیقات گسترده ای برای تعیین تأثیرات تولید PTFE بر روی محیط زیست انجام گرفته است و موسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا (NIH)، نتایج را در یک پرونده جامع در مورد سمیت جمع آوری نموده اند. تولید PTFE شامل آزاد کردن هیدروفلوروکربن ها (hydrofluorocarbons) نیز هست؛ اگرچه این ماده همانند کلروفلوروکربن ها موجب تخریب لایه اوزون نمی شود، اما وقتی وارد محیط زیست می گردد، تأثیرات سمی دیگری دارد.

علاوه بر این، تجزیه گرمایی PTFE یک ماده به نام تری فلوئورواستیک (trifluoroacetate) را آزاد می کند که برای انسان ها و حیوانات به شدت سمی است. این ماده در منابع آب محیط های شهری جمع می شود و حتی مشخص شده است که بر روی رشد ماده ریشه گیاهان نیز تأثیر منفی دارد.

بهترین روش موجود برای دفع PTFE و مواد مرتبط، دفع کردن آنها در محل های دفن زباله است، چون سوزاندن این ماده باعث آزاد شدن هیدروژن کلرید و دیگر مواد سمی به اتمسفر می گردد. با این حال اگر محل های دفن زباله برای پیشگیری از شستشوی خاک اطراف به خوبی طراحی نشده باشد، تری فلوئورواستیک و دیگر مواد می توانند محیط زیست اطراف منطقه طراحی شده برای دفع زباله را با آلودگی مواجه نمایند.

پارچه PTFE موجب فرو نشستن آلوده کننده های سمی به محیط می شود (چون این ماده زیست تجزیه پذیر نیست)، یعنی به دلیل فرآیندهای طبیعی تجزیه نمی شود. بنابراین پوشاک تولید شده از طریق ePTFE یا GORE-TEX برای هزاران سال بعد از تاریخ تولید در محیط زیست باقی خواهند ماند.

گواهینامه های موجود برای پارچه PTFE

از آنجاکه PTFE و ePTFE اجزای ترکیبی کاملا مصنوعی دارند که از طریق مواد کاملا جدید تولید شده اند، لذا نمی توان گواهینامه ارگانیک یا قابل بازیافت برای آنها صادر کرد. با این حال، آنها واجد شرایط دریافت انواع مختلفی از گواهینامه ها از سوی سازمان هایی مانند سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) هستند. مثلا الیاف خوب PTFE و ePTFE می توانند گواهینامه ایزو 9001 را دریافت نمایند.

اگر این الیاف برای وسایل پزشکی مورد استفاده قرار گیرند، شایسته دریافت گواهینامه ایزو 13485 (ISO 13485) نیز هستند. علاوه بر این، این مواد اگر استانداردهای خاص محیط زیستی را رعایت نمایند، ممکن است گواهینامه ایزو 14001 (ISO 14001) نیز برای آنها صادر شود. اگر الزامات خاص ایمنی محل کار توسط PTFE و ePTFE رعایت شود، گواهینامه OHSAS 18001 به آنها تعلق می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>