اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه چیفون


چیفون چه نوع پارچه ای است؟

چیفون عبارتی است که برای اشاره به دسته گسترده ای از انواع مختلف پارچه که کیفیت های مشابهی با هم دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از پارچه، ظریف و نازک است که باعث می شود تا وزنی سبک و ظاهری نیمه شفاف همراه با بافتی ساده داشته باشد.

این نوع از پارچه در اصل از طریق ابریشم تولید می شود، بنابراین گران بوده و وقتی در میانه دهه نوزدهم میلادی وارد بازار گردید، در میان زنان متمول اروپایی و آمریکایی به شدت محبوب شد. کلمه چیفون (chiffon) یک واژه فرانسوی است که معنای تحت اللفظی آن به پارچه یا لباس اشاره دارد، اما این کلمه با هر نوعی از پارچه ظریف و جلوه گر که در یک سبک خاص بافته می شود، مترادف است.

پارچه چیفون برای اولین بار در فرانسه تولید شد، اما تولید این ماده با ظهور ماشین های بخار در عصر صنعتی در سراسر جهان گسترش یافت. تا اولین دهه های قرن نوزدهم، چیفون ابریشمی نسبتا زیاد در ایالات متحده تولید می شد و تولید کنندگان این پارچه در آمریکا علاقمند بودند تا ابریشم را با دیگر مواد برای تولید چیفون جایگزین نمایند.

اولین چیفون بدون ابریشم برای استفاده مصرف کننده در سال 1938 در دسترس قرار گرفت. این نوع چیفون از نایلون ساخته شده بود که در آن زمان به عنوان یک پارچه واقعا شگفت انگیز به سرعت جایگزین هر نوع از منسوج ارگانیک می شد. با این حال، مشکلات جدی نایلون به عنوان یک منسوج چیفون به سرعت پدیدار گردید و برای مدتی دوباره بیشتر چیفون از طریق ابریشم تولید شد.

با این وجود در سال 1958، نسخه پلی استری چیفون توسعه پیدا کرد و بیشتر چیفون امروزی از طریق این ماده کاملا مصنوعی تولید می شود. پلی استر به عنوان یک منسوج چیفون در بسیاری از حالت ها شبیه ابریشم است، اما در حقیقت نرمی یا خاصیت ابریشمی همانند این منسوج ارگانیک را ندارد.

اگرچه بیشتر چیفون امروزی هنوز از طریق پلی استر تولید می گردد، اما تولید کنندگان این ماده نازک و جذاب در تلاش هستند تا از ریون برای تولید چیفون استفاده نمایند. در بعضی از حالت ها، پنبه نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، اما این ماده حساس به پرزدار شدن و نسبتا نازک همانند بسیاری دیگر از مواد مصنوعی و نیمه مصنوعی برای چیفون مناسب نیست. چیفون تا حدی هنوز از ابریشم ساخته می گردد، اما چیفون ابریشمی اکنون به عنوان یک منسوج لوکس شناخته می شود و فقط در بعضی از لباس های چیفونی نسبتا گران وجود دارد.

چیفون به جای اینکه برای تولید شدنش از طریق یک ماده مشخص متمایز گردد، بیشتر به دلیل روش منحصر به فردی که برای تولید آن استفاده می شود، برجسته گردیده است. روش بافتنی که برای تولید چیفون استفاده می شود، پیچش متناوب S و Z نام دارد و این نام از شکل هایی که نخ در هنگام استفاده برای تولید این پارچه به خود می گیرد، گرفته شده است.

نخ تولید شده در شکل های S در درون نخ حاوی شکل های Z بافته می شود که پارچه کمی جمع شده را تولید می نماید. این حالت باعث تسهیل شدن الاستیسیته بیشتر و تولید گردیدن ظاهری بافت دار می شود. این روش بافتن به چیفون نوعی حس نسبتا خشن نیز ارائه می دهد.

چیفون ابریشمی در اصل به عنوان نشانه ای از موقعیت اجتماعی بافته می شود، اما اکنون که این پارچه را می توان با منسوجات نسبتا ارزان تولید نمود، دیگر این مزیت را ارائه نمی دهد. در عوض این ماده نسبتا گسترده تر شده است که در هر چیزی از کمان و روبان گرفته تا لباس عروس مورد استفاده قرار می گیرد. مردم در سراسر جهان چیفون را می پوشند و محبوبیت پایدار آن همچنان ادامه دارد.

ذکر این نکته نیز الزامی است که پارچه چیفون موجود، جدا از پراکندگی چیفون ابریشمی نشات گرفته در فرانسه پدیدار گشته است. مثلا نوع خاصی از مردم بومی کشورهای اتیوپی و اریتره به مدت هزاران سال از ابریشم برای تولید لباس های شبیه به چیفون استفاده می کردند. این لباس ها معمولا شکلی از پیراهن های بلند دارند و اغلب رنگ روشنی به خود می گیرند.

علاوه بر این، چیفون در هند نیز برای قرن های زیادی تولید شده است و معمولا از آن برای تولید ساری (لباس سنتی زنان هندی) استفاده می گردد. چیفون ابریشمی در هند مانند فرانسه و سایر کشورهای غربی به نمادی از موقعیت اجتماعی تبدیل گردیده است و این خط جریان از آن زمان بیشتر تقویت شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>