اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پشم موهر

پشم موهر چگونه تولید می شود؟

تولید پشم موهر در سال های اخیر به شدت تکامل پیدا کرده است. این احتمال وجود دارد که این نوع از پشم توسط افراد بومی تبت تولید شده باشد و سوابق نشان می دهد که این نوع از پشم در ترکیه به مدت هزاران سال ساخته شده است. با این حال وقتی موهر در اوایل قرن نوزدهم میلادی در انگلستان به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد، فرآیند تولید این پارچه به صورت صنعتی در آمد و گسترده شد.

در اوج دوران امپراطوری بریتانیا، موهر بسیار مورد تقاضا بود، به همین دلیل تولید این نوع از پشم به آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزلند نیز کشیده شد. تعداد کمی از بزهای آنگورا به ایالات متحده نیز ارسال شدند و این نوع از پارچه هنوز هم در مقادیر محدودی در آمریکا تولید می گردد.

فرآیند تولید کردن موهر با چیدن موهای بز آنگورا شروع می شود. موهای این بزها به سرعت رشد می کند، یعنی آنها برای چیده شدن موهای سرشان در دو بار در سال آماده هستند. فرآیند چیده شدن پشم با قیچی های بزرگ انجام می گیرد و بزها در هنگام این فرآیند باید کاملا بی حرکت باشند تا از صدمه دیدن آنها جلوگیری شود.

بعضی از انجمن های مدافع حقوق حیوانات مانند PETA عنوان کرده اند که روش های استفاده شده در طول فرآیند چیدن پشم های بز آنگورا غیر انسانی است. اگرچه اینگونه روش ها در میان کشاورزان متفاوت است، اما بعضی از کارکنان مزارع پرورش آنگورا در آفریقای جنوبی به خشن رفتار کردن با بزهایشان مشهور گردیده اند و آنها را با آسیب های جدی بدنی مواجه نموده اند. برای به دست آوردن پشم موهر لازم نیست که بزهای آنگورا در معرض اینگونه رفتارها قرار گیرند، اما بعضی از کشاورزان برای صرفه جویی در هزینه ها به این کارها اقدام می کنند.

وقتی موهر از بزهای آنگورا چیده شد، باید برای حذف هرگونه ناخالصی به دقت مورد شستشو قرار گیرد. از آنجا که موهای این نوع از بز از نظر طولی یکنواخت است، لذا به راحتی کارد می شود. کارد فرآیندی است که تکه های بزرگ این پشم را به رشته ها تبدیل می نماید. این رشته ها سپس به نخ ریسیده می شوند و در بیشتر حالت ها، از دستگاه های خودکار یا نخ ریس های پدالی برای تولید این نخ های پیچیده شده استفاده می گردد.

بعد از فرآیند شستشوی نهایی، نخ موهر برای بافته شدن به لباس آماده می شود. در بیشتر حالت ها، این نخ به تولید کننده منسوج فروخته می شود تا این فرآیند نهایی توسط این شخص انجام گیرد، اما بعضی از پرورش دهندگان بز آنگورا، خودشان محصولات منسوج نهایی را تولید می نمایند.در مجموع فرآیند تولید پارچه موهر به صورت زیر است:

  • چیدن پشم بز آنگورا: فرآیند چیدن پشم با قیچی بزرگ انجام می شود و بزها برای اینکه در طول فرآیند آسیبی نبینند، بایستی به طور کامل بی حرکت بمانند.
  • شستن: وقتی پشم از بزهای آنگورا چیده شد، بایستی با دقت شسته شوند تا هر گونه ناخالصی آنها حذف گردد.
  • کاردینگ: دسته های بزرگ پشم در این مرحله به رشته تبدیل می شوند.
  • نخ ریسی: این رشته ها سپس به نخ ریسیده می شوند و در بیشتر حالت ها، از دستگاه های خودکار یا نخ ریس های پدالی برای تولید این نخ های پیچیده شده استفاده می گردد.
  • عملیات تکمیلی نهایی: نخ موهر پس از اینکه شسته شد، برای بافته شدن به لباس آماده است.

پشم موهر چه کاربردی دارد؟

موهر به دلیل ویژگی های منحصر به فردش برای طیف متنوعی از کاربردهای مصرفی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این پارچه معمولا در تعداد مختلفی از انواع پوشاک به کار برده می شود و در طیف متنوعی از اثاثیه منزل و دیگر منسوجات عمومی نیز حضور دارد.پشم موهر برخلاف انواع دیگر پشم یک پارچه بسیار محبوب برای ژاکت ها، کت ها، کلاه ها و دیگر شکل های لباس زمستانی عایق محسوب می گردد. این منسوج برای تولید جوراب، روسری و کت و شلوار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع خاصی از کت و شلوار را فقط از طریق پشم موهر می توان تولید نمود؛ کت و شلوار دو رنگی در سال 1960 میلادی در بریتانیا به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و محبوبیت این پوشاک در میان موسیقی دان ها در آمریکا و سراسر جهان به سرعت گسترده شد. به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که موهر دارد، کت و شلوارهای دو رنگی در صورتیکه از زوایای گوناگون یا نورهای مختلف به آنها نگاه شود، رنگ های مختلفی را نشان می دهند.

فراتر از دنیای پوشاک مصرفی، موهر برای تولید نخ های صنعتی، کلاه گیس های عروسک و تزئینات دیواری نیز به کار می رود. در دهه 1970 میلادی، موهر به محبوبیت کمی به عنوان ماده تولید کننده فرش دست یافت؛ این ماده ضخیم و ابریشمی مانند هنوز نیز برای تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد، اما این نوع از فرش ها اکنون از محبوبیت خیلی کمی برخوردار هستند.در کل کاربردهای پشم موهر را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای پوشاک: استفاده شده در ژاکت، کت، کلاه و دیگر شکل های لباس مخصوص زمستان
  • برای لوازم منزل: استفاده شده در نخ های صنعتی، تزئینات دیواری و کلاه گیس های عروسک
  • برای منسوجات: جهت تولید فرش و قالیچه.

پشم موهر در چه کشورهایی تولید می گردد؟

تولید پشم موهر در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: آفریقای جنوبی، اولین کشور سازنده: ترکیه).تقریبا نیمی از پارچه موهر جهان در آفریقای جنوبی تولید می شود که این موضوع این کشور را به بزرگ ترین تولید کننده این منسوج مبدل نموده است. مقادیر قابل توجهی از این پشم در تگزاس نیز تولید می شود و شرکت های چینی در سال های اخیر برای سبقت گرفتن از آفریقای جنوبی و ایالات متحده در زمینه تولید پشم موهر تلاش فراوانی کرده اند.

حتی اگر بخش عظیمی از موهر جهان محصول آفریقای جنوبی باشد، باز هم بیشتر این پشم به صورت خام یا نیمه فرآوری شده به دیگر کشورهای اروپایی یا آسیایی برای تبدیل به محصولات نهایی منسوج صادر می گردد. با این وجود، تولید کلی پشم موهر رو به کاهش است.

تولید این نوع از پشم در سال 1990 میلادی به بالاترین میزان خود رسید، اما از آنجا که سازمان هایی مانند PETA شروع به دادن آگاهی در مورد روش های غیر اخلاقی استفاده شده در زمینه برداشت این نوع از پشم کردند، مصرف کنندگان از ترس پیامدهای اجتماعی یا سهیم بودن در مشکل، استفاده از این پارچه را رها نمودند. در اوایل دهه 1990 میلادی، حدود 25000 تن پارچه موهر در هر سال تولید می گردید، اما تا سال 2009، این رقم به حدود 5000 تن در هر سال کاهش یافت.

هر چند که امکان دستیابی به پشم موهر به صورت پایدار و بدون آسیب دیدن به حیوانات امکان پذیر است، اما برندهای متنوعی مانند اچ اند ام (H&M)، گپ (Gap) و لاکوست (Lacoste) با خودداری کردن از عرضه محصولات تولید شده توسط پارچه موهر، تلاش کرده اند تا تعهد خودشان را به حقوق حیوانات به مصرف کنندگان شان نشان دهند.

این تصور که پشم موهر یک پارچه غیر اخلاقی است، باعث شده است تا میزان فروش این الیاف به شدت کاهش پیدا کند، اما بعید به نظر می رسد که این موضوع باعث شود تا کل این صنعت به نابودی کشیده گردد. در حالت ایده آل، محبوبیت کاهش یافته این پارچه باعث خواهد گردید تا بیشتر برای تولید وسایل و لباس های نفیس به کار برده شود. این موضوع سبب خواهد گردید تا تولید کنندگان اخلاقی این منسوج باعث از دور خارج کردن تولید کنندگان غیر اخلاقی از این تجارت شوند.

قیمت پشم موهر به چه صورت است؟

موهر یکی از گرانترین انواع پشم محسوب می شود. در کنار پشم کشمیری و آلپاکای سوری، این نوع از پشم بز بیشترین قیمت را در بازار به خود اختصاص داده است، اما هزینه این نوع از پارچه تقریبا ثابت است، چون عرضه و تقاضای پشم موهر تقریبا در همان نرخ کاهش یافته است. براساس اظهارات یک تولید کننده پشم موهر در پنسیلوانیا، این نوع از پشم می تواند حدود 10 دلار برای هر پوند قیمت داشته باشد. این در حالیست که پشم گوسفند برای هر پوند در حدود 40/0 دلار به فروش می رسد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>