اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پشمی ویرجین

پارچه پشمی ویرجین چگونه تولید می شود؟

فرآیند تولید پشم ویرجین با روندی به نام پشم چینی آغاز می شود. بیشتر انواع گوسفند به حداقل یکبار چیدن پشم در سال نیازمند هستند و پرورش دهندگان گوسفند براساس غنا و نرمی پوشش های دام هایشان می توانند زمان چیده شدن آنها را حدس بزنند. در بعضی از موارد، پشم گوسفند ممکن است هنوز به صورت دستی و از طریق قیچی های بزرگ چیده شود.

با این حال امروزه استفاده از قیچی های الکتریکی که کارایی بسیار بیشتری دارند، رایج تر است. برخلاف برخی دیگر از دام های حاوی پشم، گوسفند معمولا در برابر فرآیند پشم چینی مقاومت نمی کند. تا زمانیکه گوسفند در موقعیت مناسب قرار گیرد و توسط حرکت های ناگهانی وحشت زده نشود، می توان بدون هیچگونه آسیب یا صدمه ای به دام به فرآیند پشم چینی پرداخت.

پشم بعد از اینکه چیده شد، تقریبا کثیف است، بنابراین معمولا قبل از اینکه به رشته های بلندی از الیاف کارد شود، شسته یا شانه زده می شود. این الیاف کارد شده سپس به نخ ریسیده می گردند و ممکن است از تکنیک های متنوعی در فرآیند نخ ریسی استفاده شود. در بعضی از حالت ها، دستگاه های نخ ریسی دستی ممکن است برای تولید نخ پشم مورد استفاده قرار گیرد، اما کامل کردن این فرآیند با دستگاه های اتوماتیک بسیار معمول تر است.

وقتی نخ پشم تولید شد، دوباره شسته می شود و سپس بر روی ماسورهای بزرگ بارگیری می گردد. در بعضی از حالت ها ممکن است این پشم در همان کارخانه ای که به نخ ریسیده شده است، رنگ آمیزی گردد، اما این فرآیند ممکن است وقتی پشم به کارخانه تولید نساجی منتقل می شود، انجام گیرد. در این کارخانه، تولید کننده پوشاک یا وسایل خانگی پشمی ممکن است قبل از بافته شدن پشم به پارچه از تعدادی افزودنی برای پشم استفاده نماید.

در مقابل فرآیند تولید کردن پشم بازیافت شده با دسته بندی و تمیز کردن منسوجات پشمی موجود آغاز می گردد. این منسوجات سپس تکه تکه می شوند و این الیاف تکه تکه شده برای تبدیل شدن دوباره به نخ ریسیده می گردند. در بعضی از حالت ها، رنگ منسوجات اصلی ممکن است حفظ شود یا می توان نخ پشمی بازیافت شده را دوباره رنگ کرد. فرآیند تکه تکه کردن پشم باعث می شود تا پشم بازیافت شده در بازار مصرفی از کشش و مطلوبیت کمتری برخوردار باشد.

فرآیند تولید کردن پشم ویرجین از بره ها با فرآیند استفاده شده برای تولید پشم جدید از گوسفند بالغ تفاوتی ندارد. با این حال، نخ حاصل نسبت به نخ تولید شده از طریق الیاف استخراج گردیده از طریق گوسفند بالغ بسیار نرم تر است و می توان آن را به پوشاک نازک تر ریسید، چون دوام خود را در ضخامت های نازک تر نخ از دست می دهد.در مجموع می توان 5 مرحله را برای تولید پشم ویرجین متصور شد:

  • چیدن پشم گوسفند: پشم گوسفند ممکن است توسط دست با قیچی های بزرگ یا با استفاده از قیچی های الکتریکی چیده شود.
  • شستن: وقتی همه موهای گوسفند چیده شد، برای حذف ناخالصی باید شسته یا شانه زده شود.
  • کاردینگ: کاردینگ فرآیند جداسازی الیاف مویی به رشته ها است.
  • نخ ریسی کردن: بعد از اینکه پشم کارد شد، برای ریسیده شدن به نخ آماده می گردد.
  • عملیات تکمیلی نهایی: نخ ریسیده شده برای مهیا شدن جهت تبدیل به منسوجات یکبار دیگر شسته می شود.

پارچه پشمی ویرجین چه کاربردی دارد؟

پشم به مدت حداقل 8000 هزار سال برای تولید پوشاک و دیگر منسوجات مورد استفاده قرار گرفته است. گوسفند در حدود 10 هزار سال پیش ابتدا اهلی شده است، اما هیچ نشانه ای از منسوجات بافتنی تا حدود 6 هزار سال قبل از میلاد وجود ندارد. این پارچه از حدود 1500 سال قبل از میلاد در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت و پشم هنوز هم در بسیاری از روش ها، به روشی که هزاران سال پیش به کار می رفت، شباهت دارد.

منسوج حاصل شده از طریق نخ ریسی الیاف مویی تولید شده توسط گوسفند به دلیل دوام بالا، حفظ گرما و مقاومت در برابر انتقال حرارت به شدت مورد ستایش قرار می گیرد. بنابراین این پارچه در میان مردمی که در اقلیم های سرد زندگی می کنند، بسیار محبوب است، چون مانع از خروج گرما و وارد شدن سرما به بدن افراد می شود و گرمای بدن را حفظ می نماید. پشم می تواند آب را نزدیک به یک سوم از وزن خودش جذب کند. این ماده در برابر مشتعل شدن به شدت مقاوم است و وقتی سوزانده می شود، هیچگونه ماده شیمیایی سمی را تولید نمی کند.

پشم علیرغم مقاومت در برابر انتقال حرارت، ذاتا تنفس پذیر است. این پارچه نسبتا قابلیت کشش دارد که این موضوع سبب می شود تا برای تعداد مختلفی از انواع منسوجات مناسب باشد. بعضی از مردم قدیمی پرورش دهنده گوسفند تقریبا همه منسوجات خودشان را از طریق پشم تولید می کردند.

در حقیقت می توان هر چیزی مثل لباس، پرده، خیمه و پارچه قنداق را از طریق این پارچه تولید نمود. با این حال در زمان مدرن، مصرف کنندگان به طیف گسترده تری از منسوجات مختلف دسترسی دارند و کاملا درک شده است که انواع خاصی از منسوجات برای کاربردهای خاص با پشم بهتر ساخته می شوند.

یکی از کاربردهای پشم که هنوز هم به طور گسترده از آن استفاده می شود به لباس زمستانی مربوط است. مثلا یافتن جوراب و ژاکتی که از طریق این ماده تولید شده است، رایج است و پشم معمولا برای تولید کلاه های کشباف و بافتنی مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از مصرف کنندگان به دلیل قابلیت های عالی پشم در برابر نفوذ رطوبت و تنفس پذیری حتی ترجیح می دهند که از حالت های نزدیک به کشباف پشم برای لباس زیر نیز استفاده نمایند.

از پشم می توان برای تولید ماده ای به نام نمد نیز استفاده کرد و این پارچه تعدادی استفاده در کاربردهای هم مصرفی و هم صنعتی دارد. مثلا نمد برای خط چکش های استفاده شده در پیانو به کار برده می شود و این ماده ممکن است برای تولید شکل های متنوعی از پوشاک مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، پشم به طور گسترده در تولید فرش و مبلمان به کار می رود.

برخلاف بیشتر نوع های فرش، فرش پشمی به صورت تمیز سوخته می شود و خطر آتش سوزی کمتری دارد. فرش ها و قالیچه های پشمی به راحتی تمیز می شوند و این پارچه معمولا برای تولید وسایل منزل، نظیر صندلی و مبل نیز مورد استفاده قرار می گیرند.در کل کاربردهای پارچه پشمی ویرجین را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

برای لباس های زمستانی: استفاده شده در تولید جوراب، ژاکت، کلاه های کشباف و بافتنی برای تولید فرش، قالیچه و مبلمان.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>