اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پارچه پشم آلپاکا

پشم آلپاکا چگونه تولید می شود؟

فرآیند تولید پشم آلپاکا با برش زدن موهای یک آلپاکا شروع می شود. در بیشتر حالت ها، کشاورزان صاحب چندین آلپاکا هستند و خودشان از آنها مراقبت می کنند. آنها ممکن است فرآیند پشم زنی را به تناوب انجام دهند تا هر یک از حیوانات برای چیدن شدن پشم هایشان در زمان های مختلف آماده شوند یا ممکن است پشم حیوانات را همه با هم در یک زمان مشخص بزنند.

وقتی موهای یک آلپاکا به سطح مشخصی از طول رسید برای پشم زنی آماده می شود، اما در زمینه مقدار بهینه پشم برای چیده شدن در میان پرورش دهندگان آلپاکا اختلاف نظر وجود دارد. علاوه بر این، زمان ایده آل برای برش زدن پشم میان آلپاکاهای هواکایا و سوری متفاوت است. پشم تولید شده از طریق یک آلپاکا معمولا با قیچی برش زده می شود و این فرآیند برای جلوگیری از صدمه دیدن به دام با دست انجام می گیرد.

چون آلپاکا برای چیده شدن موهایش به شدت مقاومت می کند، معمولا این کار 2 یا 3 نفری انجام می گیرد. در بیشتر حالت ها، کل پوشش دام در یک نمد بزرگ کنده می شود؛ پرورش دهندگان آلپاکا، پشم دام هایشان را در نزدیکی پوست برش می زنند و معمولا تقریبا بیشتر بدن دام را اصلاح می کنند.وقتی پشم خام حاصل گردید، آن را کارد می کنند (فرآیند شانه زنی الیاف پشم منحصر به فرد در یک جهت یکنواخت، کارد نام دارد). وقتی مرحله کارد زنی به پایان رسید، پشم برای ریسیده شدن به نخ آماده است.

پشم آلپاکا با استفاده از روش های بومی که هنوز هم در پرو و دیگر کشورها رایج است، به نخ ریسیده می گردد. این وسیله ظاهری شبیه به فرفره چرخان دارد و از گرانش برای ترکیب کردن الیاف پشمی چند گانه کارد شده به تک الیاف ضخیم تر استفاده می نماید. با این حال در دیگر کاربردها ممکن است از فناوری های پیچیده تر ریسندگی استفاده شود.

مثلا از چرخ پدالی معمولا برای ریسیدن این پارچه استفاده می گردد و در بعضی از حالت ها، پشم آلپاکای کارد شده حتی ممکن است در کارخانه نیز ریسیده گردد. با این وجود تولید این پارچه در پرو تقریبا به طور کامل توسط افراد بومی به وسیله دست انجام می گیرد.وقتی پشم به نخ تبدیل شد، جهت حذف ناخالصی ها شسته می شود. مردم بومی پرو از گونه های مختلف گیاهان وحشی برای تولید مواد غیر سمی و آسان برای شستشو استفاده می کنند و برخلاف فرآیند استفاده شده برای تولید پشم گوسفند، این نوع از پشم پس از ریسیده شدن شسته می گردد.

در دیگر کشورها یا در وضعیت های بیشتر صنعتی، مواد شستشوی غیر سمی ممکن است برای تمیز کردن پشم قبل از بافته شدن یا کشباف گردیدن مورد استفاده قرار گیرند. وقتی پشم شسته شد و از طریق هوا خشک گردید، برای تبدیل شدن به محصولات نهایی منسوج آماده می شود.در حالت کلی فرآیند تولید پشم آلپاکا را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • چیدن موهای آلپاکا: موهای آلپاکا معمولا با قیچی چیده می شود و این فرآیند برای جلوگیری از صدمه دیدن به دام با دست انجام می گیرد.
  • کاردینگ: وقتی پشم خام حاصل شد، فرآیند شانه زدن الیاف منحصر به فرد پشم در یک جهت یکنواخت در فرآیندی به نام کاردینگ شروع می شود.
  • نخ ریسی کردن: وقتی الیاف کارد شد، پشم با استفاده از پوشکا برای ریسیدن به نخ آماده می گردد. پوشکا از گرانش برای ترکیب کردن الیاف پشمی چندگانه کارد شده به تک الیاف ضخیم تر استفاده می کند.
  • شستن: زمانیکه الیاف به نخ تبدیل شد، برای حذف ناخالصی ها شسته می شود.
  • مرحله تکمیل نهایی: پس از شستن و خشک کردن پشم از طریق هوا، می توان آن را به محصول نهایی منسوج تبدیل کرد.

پشم آلپاکا چه کاربردی دارد؟

پشم آلپاکا همانند دیگر انواع پشم معمولا در کاربردهایی که به حفظ گرما نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا این نوع از پشم برای تولید ژاکت به کار برده می شود و ماده محبوبی برای تولید دستکش های مختلف و حصیر نیز به شمار می آید. علاوه بر این، از این نوع از پشم در کاربردهای مرسوم پشم مانند جوراب، پیراهن و شلوار نیز استفاده می شود. با این حال، نوع پشم تولید شده توسط آلپاکا می تواند نخ بسیار ریزی را به وجود آورد. این موضوع نشان می دهد که می توان از پشم در طیف متنوعی از کاربردها که استفاده از پشم گوسفند امکان پذیر نیست از آنها استفاده نمود.

مثلا تولید پیراهن های سبک وزن از این نوع پشم امکان پذیر است و تولید کنندگان منسوج می توانند کت های ورزشی را از طریق این ماده تولید نمایند. اگرچه پرده های پشمی می توانند از نوع خاصی الیاف پشمی ساخته شوند، اما نوع پشم ساخته شده از طریق آلپاکا را می توان به شکل ملافه یا دیگر انواع وسایل مناسب خواب نیز در آورد.

علاوه بر این، بعضی از تولید کنندگان از این نوع پشم برای ساخت فرش نیز استفاده می کنند و ممکن است این پارچه به شکل عروسک و دیگر انواع اسباب بازی نیز در آید. به دلیل ترکیبی از قابلیت تنفس و حفظ گرما، پشم آلپاکا نسبت به دیگر شکل های الیاف دام در طیف متنوع تری از لباس های ورزشی به کار برده می شود. وقتی جوراب های مخصوص کوهنوردی و دیگر لباس های بیرونی از این نوع پشم ساخته شوند، سبک وزن تر و راحت تر خواهند بود.در کل کاربردهای پشم آلپاکا را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • برای تولید ژاکت، حصیر و انواع مختلف دستکش
  • برای بافتن جوراب، پیراهن و شلوار
  • برای ساخت ملافه های خواب و فرش
  • برای تولید لباس های ورزشی
  • برای تولید لباس های مخصوص بیرون.

پشم آلپاکا در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه پشمی آلپاکا در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: پرو، اولین منطقه سازنده: کشورهای مختلف آمریکای جنوبی).بزرگ ترین تولید کننده الیاف آلپاکای جهان، پرو است. این کشور محل زندگی 87 درصد از جمعیت آلپاکای جهان است و 90 درصد از تولیدات پشم آلپاکا محصول همین کشور می باشد. به خصوص شهر آرکیپا (Arequipa)، مسئول تولید 99 درصد از الیاف آلپاکای کشور پرو محسوب می شود و تولید آلپاکا در این کشور همچنان در حال رشد است.

پرو تا سال 2017، محل زندگی حدود 8/3 میلیون دام حاوی پشم بود و جمعیت آلپاکا در مناطقی همچون آرکیپا، پونو (Puno) و کوزکو (Cusco) در حال افزایش است.کشورهای بولیوی و شیلی از رقیبان اصلی پرو برای تولید این ماده به شدت ارزشمند به شمار می آیند. اگرچه آلپاکا توسط کشاورزان سایر کشورها نیز پرورش داده می شود،

اما میزان تولیدات آنها بسیار کم است و عموما این کشاورزان کالاهای خودشان را به دیگر کشورها صادر نمی کنند. پرو در هر سال در حدود 4500 تن الیاف آلپاکا صادر می کند و تولید کنندگان این ماده در پرو بین ماه های ژانویه و نوامبر سال 2017، 3/68 میلیون دلار درآمد داشته اند. با این تفاسیر به نظر می رسد که پرو در سال های آینده نیز صادر کننده اصلی الیاف آلپاکا باقی بماند.

قیمت پشم آلپاکا به صورت است؟

پشم آلپاکا از نظر قیمت بسیار متنوع است. اگرچه این الیاف در صورت داشتن کیفیت بالا می توانند بین 2 تا 4 دلار برای هر اونس به فروش برسند، اما میانگین کلی قیمت الیاف آلپاکا در حدود 50/0 تا 75/0 دلار برای هر اونس است. ضخامت پشم آلپاکا می تواند بر قیمت کلی تأثیر بگذارد. وقتی پشم آلپاکا قطر کوچک تری دارد، بیشتر مورد تقاضا قرار می گیرد و قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

پشم آلپاکای ضخیم تر، ارزان است و چون پشم تولید شده توسط آلپاکاهای پیرتر عموما ضخیم است، لذا پشم حاصل شده از دام های جوانتر معمولا گرانتر می باشد. از آنجا که رنگ پشم آلپاکا با توجه به نوع نژاد فرق می کند، بنابراین رنگ های مطلوب تولید شده توسط نژادهای خاص هزینه بیشتری دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>