اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه لاکرا

پارچه لاکرا چه نوع پارچه ای است؟

لاکرا (Lycra) نام برند تجاری الاستین است که یک پارچه مصنوعی بسیار الاستیک محسوب می شود. علیرغم داشتن نام های مختلفی مانند لاکرا، اسپندکس و الاستین، همه این مواد یکسان هستند و این پارچه ها را می توان 5 تا 8 برابر اندازه معمولشان کش داد.

این پارچه در اصل توسط شرکت دوپونت در دهه 1950 میلادی کشف گردید، اما اگر پلی اورتان اختراع شده توسط کارخانه IG Farben در سال 1930 میلادی در آلمان نازی نبود، این پارچه هرگز به وجود نمی آید. پلی اورتان اکنون ماده اصلی برای تعداد زیادی از پلاستیک های مختلف به شمار می آید و از روش های سنتز شیمیایی یکسانی برای تولید لاکرا و دیگر پلاستیک های مبتنی بر پلی اورتان استفاده می شود.

پارچه لاکرا همانند دیگر مواد پلی اورتان، پلیمر است، یعنی از زنجیره های طویلی از مونومر که با نوع خاصی از اسید متصل هستند، تشکیل شده اند. برخلاف دیگر انواع پارچه های مصنوعی، لاکرا در برابر حرارت مقاوم است و به سرعت مشخص گردید که می توان آن را به عنوان یک افزودنی عالی به پارچه های مصنوعی حساس به گرما، مانند پلی استر و نایلون اضافه نمود.

پلی اورتان در اصل به عنوان جایگزین لاستیک توسط کارخانه IG Farben توسعه داده شد و به محض سنتز این ماده مشخص شد که توانایی آن در برابر جذب حرارت و انرژی جنبشی قابل توجه است. امروزه معمولا از پلی اورتان در شکل های مختلفی از عایق بندی استفاده می شود. بسیاری از متخصصین و دانشمندان کلیدی کارخانه IG Farben پس از جنگ جهانی دوم به ایالات متحده کوچ کردند و بخشی از این دانشمندان به کار برای شرکت دوپونت مشغول گردیدند.

این همکاری بین دانشمندان آلمانی و صنایع عظیم دوپونت منجر به کشف تعداد زیادی نوآوری مفید شد که لاکرا یکی از این نوآوری ها به حساب می آید. لاکرا به خصوص تأثیر طولانی مدتی بر روی اقتصاد جهانی و شیوه زندگی مصرف کنندگان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه داشته است. لاکرا و پارچه های مشابه هنوز در سراسر جهان به شدت محبوب هستند و حتی اگر این نوع از پارچه بعد از تولید، تأثیر منفی بر روی محیط زیست داشته باشد، بعید به نظر می رسد که در سال های آینده از میزان محبوبیت آن کاسته شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>