اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه لاکرا

پارچه لاکرا در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه لاکرا در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: چین، اولین کشور سازنده: ایالات متحده).لاکرا نام تجاری شرکت دوپونت است و فقط توسط این شرکت بین المللی تولید می شود. کارخانه های شرکت دوپونت در بیش از 90 کشور وجود دارند، یعنی این پارچه می تواند در مناطقی زیادی از جهان ساخته شود. اما در کل صنعت بین المللی اسپندکس در چند دهه اخیر به سمت جهان شرق متمایل شده است، به گونه ای که چین به عنوان قدرت برتر تولید این ماده در جهان تبدیل گردیده است.

دوپونت تعداد زیادی کارخانه در چین دارد و تعداد زیادی شرکت دیگر نیز در این کشور، اسپندکس را تولید می نمایند. به نظر می رسد که آینده تولید پارچه لاکرا در جهان روشن و شفاف باشد. گزارش ReportBuyer در سال 2018 نشان می دهد که این پارچه حداقل تا سال 2023 به تولید بیشتر خود ادامه خواهد داد و همه این نشانه ها حاکی از این است که این رونق تولید بیش از تاریخ پیش بینی شده ادامه خواهد داشت.

قیمت پارچه لاکرا به چه صورت است؟

لاکرا و پارچه های مشابه به دلیل ویژگی های الاستیسیته منحصر به فردشان می توانند قیمت های نسبتا بالایی در بازار بین المللی داشته باشند. تولید کنندگان منسوج به خاطر خواص کششی فوق العاده پارچه های الاستین تمایل دارند تا هزینه بیشتری را برای آن بپردازند و فرآیندهای نسبتا جزئی استفاده شده برای تولید این پارچه ها نیز مزیت بر علت شده است تا قیمت ها روند صعودی داشته باشد.

اگرچه نوسانات بازار هنوز بر روی قیمت پارچه لاکرا تأثیر می گذارد، اما خواص جدید و منحصر به فرد الاستین موجب افزایش چشمگیر هزینه های این منسوج نسبت به دیگر پارچه های مصنوعی مانند پلی استر و نایلون شده است. از آنجا که این پارچه در مقادیر کمی در بیشتر کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد، لذا قیمت نسبتا بالای لاکرا عموما در سطح مصرف کننده احساس نخواهد شد. با این حال، لاکرای بیشتر در پوشاک موجب افزایش هزینه های آن خواهد شد، مثلا در لباس های مخصوص رقص و دوچرخه سواری که با درصدهای بیشتری از این پارچه تولید می شوند، معمولا قیمت تمام شده آنها بالاتر خواهد بود.

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه لاکرا وجود دارد؟

به غیر از فرآیندهای تولید مختلفی که می تواند موجب تولید این پارچه شود، تفاوت قابل ملاحظه ای بین لاکرا، الاستین و اسپندکس وجود ندارد. با این حال دانستن بیشتر در مورد هر یک از این اصطلاحات مهم خواهد بود:

  • لاکرا: به عنوان نشان تجاری شرکت دوپونت ثبت شده است. برند لاکرا یکی از قابل اطمینان ترین و با کیفیت ترین شکل های پارچه الاستین در بازار است. با این حال الاستین که تحت عنوان لاکرا برند گذاری شده است را می توان گاهی اوقات گرانتر از دیگر انواع اسپندکس یافت.
  • الاستین: اصطلاح الاستین معمولا در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد و هر زبان قاره اروپا از یک نسخه کمی جزئی تر از این واژه استفاده می نماید. الاستین به عنوان تکنیکی ترین و صحیح ترین اصطلاحی شناخته می شود که برای توصیف این پارچه کوپلیمر پلی اتر- پلی اوره (polyether-polyurea) به کار می رود.
  • اسپندکس: علیرغم تصور غلطی که در مورد اسپندکس وجود دارد، این نام نشان تجاری هیچ شرکتی نیست. این نام را در اصل شرکت دوپونت برای توصیف پارچه پلی اورتان در هنگام فرآیندهای توسعه مورد استفاده قرار داده است. کلمه اسپندکس (Spandex) به هم ریخته واژه اکسپندس (expands) است. این نام ساده و جذاب باعث شده است تا به اصطلاح برتری برای اشاره به محصولات الاستین در ایالات متحده و جاهای دیگر تبدیل گردد.

پارچه الاستین چه تأثیری بر محیط زیست دارد؟

تولید لاکرا ذاتا به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند. در حقیقت تولید پارچه های الاستین به مقادیر بالایی از انرژی و استفاده از گونه های مختلفی از مواد شیمیایی سمی نیاز دارد، اما مواد خام تشکیل دهنده لاکرا، برخلاف نایلون از منابع تجدید ناپذیری مانند نفت خام استخراج نمی شوند. در عوض این مواد تشکیل دهنده کاملا از طریق تنظیمات آزمایشگاهی به وجود می آیند و شرکت دوپونت یکی از پیشگامان فرآیندهای تولید الاستین پایدار و ایمن در جهان محسوب می گردد.

از این واقعیت نمی توان چشم پوشی کرد که تولید لاکرا با مواد شیمیایی سرطانزا سر و کار دارد، اما تحقیقات علمی نشان داده است که کارگران کارخانه تولید الاستین در سوئد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشته اند. این موضوع نشان می دهد که مکان های تولید این ماده بسیار هم خطرناک نیست. با این حال هیچ مطالعه دیگری برای بررسی تأثیر تولید الاستین بر روی کارگران در دیگر کشورها انجام نشده است.

همانطور که اشاره شد، پلی اورتان شامل ایزوسیانات است که این ماده جزء ترکیبات شیمیایی سرطانزا به شمار می آید که می تواند مشکلات تنفسی شدیدی در کودکان و بزرگسالان به وجود آورد. اگرچه اسپندکس ممکن است شامل این مواد شیمیایی خطرناک باشد، اما حضور ایزوسیانات در این پارچه تأیید نگردیده است. هر چند که فرآیند تولید لاکرا برای محیط زیست چندان بد نیست، اما این پارچه پس از اینکه به مصرف کنندگان فروخته شد، به شدت به سلامت محیط زیست آسیب وارد می کند.

تحقیقات نشان داده است که 60 درصد از ضایعات موجود در منابع آبی، الیاف پارچه های زیست تجزیه ناپذیر بوده اند و لاکرا زیست تجزیه پذیر نیست. حتی اگر پوشاک حاوی این پارچه به شکلی صحیح و مسئولانه دفع گردد، باز هم مصرف کنندگان با شستن لباس حاوی لاکرا موجب آلودگی می شوند؛ با هر بار شستن اینگونه لباس ها، الیاف الاستین از لباس جدا می گردند و تأمین آب را آلوده می نمایند. ممکن است هزاران یا میلیون ها سال برای تجزیه همه پارچه های لاکرای جهان طول بکشد. در این زمان، حجم های زیادی از ضایعات و آشغال های ناشی از منسوجات و دیگر پلاستیک ها در بسیاری از اقیانوس های جهان افزایش پیدا خواهد کرد.

گواهینامه های موجود برای پارچه لاکرا

لاکرا و دیگر پارچه های مشابه تحت شرایط خاصی ممکن است موفق به دریافت گواهینامه استاندارد جهانی بازیافت (GRS) شوند. تا به امروز شرکت دوپونت اقدامی برای کسب این گواهینامه برای برند لاکرای خودش نکرده است، اما دسته دیگری از شرکت های سراسر جهان فقط با استفاده از مواد بازیافتی موفق گردیده اند تا محصولات اسپندکس را تولید نمایند. با این حال توجه به این مسئله مهم است که اسپندکس بازیافتی همانند اسپندکس جدید برای محیط زیست مضر خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>