اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه ارگانزا

پارچه ارگانزا چه نوع پارچه ای است؟

ارگانزا (organza) نوعی پارچه سبک وزن است که بافت ساده دارد. این نوع از پارچه بسیار ظریف است، معنی با تراکم بسیار پایین بافته می شود؛ این پارچه به دلیل نوع بافتش یک پارچه شفاف و تا اندازه ای شل و ول است. به دلیل شفافیت و قابلیت تنفس زیاد پارچه ارگانزا، معمولا از آن برای تولید لباسهایی استفاده می شود که انواع ضخیم تر لباس ها را می پوشانند و گاهی اوقات هم برای تولید انواع متنوع منسوجات خانگی از آن استفاده می گردد.

در گذشته پارچه ارگانزا منحصرا از ابریشم ساخته می شد. با این وجود ظهور پارچه های کاملا مصنوعی مانند پلی استر و نایلون، تولید این پارچه را از مواد پایه دیگر نیز امکان پذیر کرده است. به دلیل ماهیت فوق العاده ظریف پارچه ارگانزا، نمی توان آن را با ماشین لباسشویی شست. در عوض شستشوی این نوع پارچه با دست ضروری است و بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند که پارچه ارگانزا را به صورت خشک تمیز کنند.

ارگانزا پارچه ای است که بافت ساده دارد. نخهای تار و پود آن که دو رشته متضاد هستند در فرآیند بافندگی پارچه به هم بافته می شوند. نخهای تار و پود در این پارچه به اندازه هم هستند. در این پارچه تعداد پودها در هر اینچ برابر با تعداد تارها در هر اینچ است. از آنجا که پارچه ارگانزا بسیار سبک است، کیفیت آن به جای اینکه براساس تراکم نخ سنجیده شود، بر مبنای سوراخ در هر اینچ (HPI) محاسبه می گردد. برای به دست آوردن این اندازه گیری، تعداد سوراخ ها در هر اینچ مربع پارچه شمرده می شود. هر چه شاخص (HPI) بالاتر باشد، کیفیت پارچه ارگانزا بهتر است.

اصطلاح ارگانزا از کلمه «organzine» گرفته شده است، این کلمه در عصر حاضر به هر نوع رشته ابریشمی که با روش نخ ریسی پیچشی ساده تولید می شود، اشاره دارد. ارگانزا مانند اکثر پوشاک های ابریشمی از مناطق پیرامون جاده ابریشم (یک شبکه باستانی از مسیرهای تجاری است که از چین تا اروپا امتداد یافته است) سرچشمه گرفته است.

با این حال هر دو اصطلاح «organzine» و «organza» از هیچ نوع گویش چینی مشتق نشده اند، در عوض این کلمات از کلمه «Urgang» استخراج گردیده اند که نام شهری در منطقه ترکستان بوده است. این منطقه یکی از محبوب ترین بازارهای ابریشم دوران باستان بوده است.

در دوران قرون وسطی، غربیها کلمه «Urgang» را با تغییرات منطقه ای مختلف با اصطلاح «organza» تطبیق دادند. اصطلاح «organzine» به این منظور به کار می رفت تا به روش ریسندگی خاصی که در تولید نخ های مورد استفاده در این پارچه ها مورد استفاده قرار می گرفت، اشاره کند.

در غرب قرنهاست که برای دوخت لباس عروسی، لباس شب و سایر لباسهایی که برای تولید آنها به پارچه سبک و نیمه شفاف نیاز است، از پارچه ارگانزا استفاده می گردد. از آنجا که پارچه ارگانزا بسیار سبک و نازک است، لذا احتمال پاره شدن آن بسیار زیاد است. از آویزان کردن منسوجات تولید شده از پارچه ارگانزا بر روی حلقه ها خودداری کنید و حتما در هنگام بسته بندی آن را در میان پوششی محافظتی مانند پارچه موسلین قرار دهید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>