اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه ارگانزا

پارچه ارگانزا چگونه تولید می شود؟

فرآیند تولید پارچه ارگانزا بستگی به نوع ماده اولیه ای دارد که این پارچه از طریق آن تولید می شود. مثلا اگر این پارچه از پلی استر ساخته شود، از ترکیب کردن اجزای کاملا غیر ارگانیک در آزمایشگاه تولید می گردد. فرآیند تولید پلی استر شامل پالایش روغن های نفتی برای تبدیل به نخ نساجی است. در طی این فرآیند از ماشین آلات و مواد شیمیایی کاملا متفاوتی استفاده می شود.

اما تولید ابریشم فرآیندی کاملا ارگانیک است که در آن از هیچگونه ماده شیمیایی مصنوعی استفاده نمی شود. این ماده از کرم های ابریشمی حاصل می شود که پیله های ابریشم را به صورت طبیعی تولید می کنند. سپس این پیله ها در آب داغ جوشانده و یا غوطه ور می شوند، در مرحله بعد این پیله ها را «می چرخانند» یا از هم باز می کنند تا آنها را به رشته های الیاف تبدیل نمایند.

با این حال فرآیند تولید پارچه ارگانزا پس از مرحله ایی که تولید نخ نساجی به پایان می رسد، تقریبا یکنواخت است. به هر حال در تولید پارچه ارگانزا چه از الیاف ابریشم طبیعی و چه از الیاف مصنوعی استفاده گردد، تاباندن دو رشته الیاف به هم در جهت های مخالف، قدم بعدی برای تولید این پارچه محسوب می شود. وقتی این الیاف در کنار همدیگر قرار می گیرند، به دلیل نیروهای جنبشی مخالف به طور طبیعی بیشتر به یکدیگر می چسبند.

قبل از اینکه نخ حاصل ریسیده شده و به پارچه تبدیل شود، این نخ ها دفتین زده شده و با اسید فرآوری می شوند، این کار باعث افزایش سفتی پارچه می گردد. این سفتی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده برای تمایز ارگانزا از سایر پوشاک های ابریشمی است. البته ممکن است فرآیند فرآوری با اسید برای الیاف پلی استر یا نایلون که به خودی خود سفت هستند، لازم نباشد.

برای اینکه یک پارچه ابریشمی یا مصنوعی در زمره پارچه ارگانزا قرار گیرد، باید به روش خاصی بافته شود. عواملی مانند ظاهر درز، سفتی درز و میزان چروکیدگی درز باید به دقت با هم تلفیق شوند، این موضوع بدان معنی است که هنوز هم بیشتر پارچه های ارگانزا با دست بافته می شوند. در حالی که امکان بافت این پارچه با دستگاه هم ممکن است، اما پارچه بافته شده با دستگاه کیفیت پایین تری دارد.در کل فرآیند تولید پارچه ارگانزا را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • تولید کردن ماده: فرآیند تولید استفاده شده برای تولید پارچه ارگانزا با توجه به نوع ماده سازنده این پارچه تغییر می کند.
  • تاباندن: در تولید پارچه ارگانزا چه از الیاف ابریشم طبیعی و چه از الیاف مصنوعی استفاده گردد، تاباندن دو رشته الیاف به هم در جهت های مخالف، قدم بعدی برای تولید این پارچه محسوب می شود.
  • شانه زدن: برای اینکه سختی الیاف افزایش یابد، آنها شانه زده می شوند و با اسید فرآوری می گردند.
  • نخ ریسی کردن: الیاف حاصل برای تبدیل به پارچه ریسیده می شوند.
  • بافتن: برای اینکه نوعی از پارچه ابریشمی یا مصنوعی به عنوان ارگانزا در نظر گرفته شوند، باید عواملی مانند ظاهر درز، سفتی درز و میزان چروکیدگی درز به دقت با هم تلفیق شوند.

پارچه ارگانزا چه کاربردی دارد؟

یکی از رایج ترین کاربردهای پارچه ارگانزا در غرب، استفاده از آن در دوخت لباس عروسی است. این نوع از لباس ها اغلب دارای چین های متعدد و قسمت های پف کرده هستند که باید با پارچه های ظریف کار شوند و پارچه ارگانزا بهترین انتخاب برای این قسمت هاست. در اکثر موارد، پارچه ارگانزا برای استفاده در دوخت لباس عروسی به رنگ سفید روشن رنگ آمیزی می شود، اما ممکن است با رنگهای دیگری هم رنگ شود.

همچنین این پارچه برای دوخت لباسهای شب هم مورد استفاده قرار می گیرد که اتفاقا این نوع از لباس دارای موجهای زیاد و چین خوردگی های پیچیده است. یک نوع از لباس شب که استفاده از پارچه ارگانزا در دوخت آن به طور ویژه از محبوبیت خاصی برخوردار است، « overlay » نام دارد که نوعی شال است که روی پیراهن های زنانه یا لباس های دیگر قرار می گیرد. این نوع از شال ها معمولا دارای طرح های پیچیده و رنگ های روشن هستند.

ممکن است از پارچه ارگانزا برای دوخت لباسهای نمایش هم استفاده شود. معمولا این پارچه در دوخت زیردامنی و به خصوص لباسهای رقصنده ها مانند لباس توتوس نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر استفاده از پارچه ارگانزا در دوخت لباس می توان از این پارچه برای تولید پرده، آباژور و سایر وسایل مورد استفاده در دکوراسیون داخلی نیز استفاده کرد. در کل کاربردهای این پارچه را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای پوشاک: استفاده شده در لباس های عروسی، لباس مخصوص شب نشینی، لباس نمایش
  • برای وسایل دکوراسیون داخلی: استفاده شده در پرده و آباژور

پارچه ارگانزا در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

حوزه اصلی تولید پارچه ارگانزا به عنوان یک پارچه ابریشمی، آسیای شرقی است. فرهنگ های مختلف در چین و هند امروزی از هزاران سال پیش ابریشم تولید می کرده اند و این پارچه هنوز هم به شکل گسترده ای در میان ملت های آسیایی تولید می شود. ابریشم در گذشته به عنوان یک کالای ارزشمند تلقی می شد که به دلیل وجود آن یک مسیر تجاری سراسری به وجود آمده است. در اروپا در طول دوره های رنسانس و قرون وسطی تنها پارچه ارگانزا از طریق جاده ابریشم به دست آمده است.

در سال های اخیر تولید ابریشم در کشورهای مختلف جهان نیز آغاز شده است، اما بزرگ ترین کشورهای واردکننده و صادرکننده این پارچه ها همچنان چین و هند هستند. نخ ارگانزا به طور خاص توسط تعدادی از کارخانجات نساجی در مجاورت رودخانه یانگ تسه تولید می گردد. این نوع از نخ در استان ژی جیانگ چین نیز ساخته می شود.

نخ ارگانزای درشت و زبر در منطقه بنگلور هندوستان ریسیده می شود و در بعضی از مواقع ممکن است این نخ در همان منطقه ای که رسییده می گردد به پارچه نیز تبدیل شود. با این حال بیشتر اوقات نخ ارگانزا به کارخانه های بزرگ در چین، پاکستان، اندونزی یا بنگلادش صادر می شود تا از آنها در تولید پوشاک هایی استفاده شود که در سراسر جهان به مصرف کنندگان فروخته می شوند.

اما وقتی پارچه ارگانزا از موادی به غیر از ابریشم تولید می شود، موضوع تولید این پارچه به شکل قابل ملاحظه ای تغییر می کند. تولید الیاف پلی استر و نایلون در ابتدا در ایالات متحده توسعه پیدا کرد و به همین دلیل هنوز هم ممکن است تا حدی در کشورهای غربی برای تولید پارچه ارگانزا از این الیاف استفاده شود. با این حال تولید این پارچه های مصنوعی بیشتر در کشور چین رایج است.

قسمت اعظم پلی استر جهان توسط صدها شرکت نساجی در این کشور آسیایی تولید می شود. همچنین کشور چین صادرکننده برتر نایلون در جهان است. این مواد مصنوعی که در چین تولید می گردند، معمولا به نخ ارگانزا نیز تبدیل می شوند، همچنین تبدیل آنها به منسوجات تمام شده نیز در این کشور بسیار رایج است.

قیمت پارچه ارگانزا چقدر است؟

قیمت پارچه ارگانزا بستگی به نوع منسوجاتی دارد که این پارچه از طریق آنها تولید می شود. همچنین عوامل مختلف بازار نیز در قیمت گذاری آن نقش دارند. اگرچه عرضه جهانی پارچه ارگانزا نسبتا پایدار است، اما چون به این پارچه به عنوان یک منسوج خاص پسند نگاه می شود، به همین دلیل ممکن است قیمت آن بالاتر از هزینه تضمینی پارچه واقعی باشد.

علاوه بر این، پارچه ارگانزای ابریشمی بسیار گران قیمت تر از پارچه های ارگانزایی است که با مواد اولیه دیگر تولید می شوند. ابریشم در هر زمینه ای که استفاده شود، باز هم یکی از گران قیمت ترین منسوجات جهان محسوب می شود، اما این پارچه یکی از لوکس ترین پارچه ها و سازگارترین آنها با محیط زیست است.

از ماهیت پرزحمت تولید ابریشم چیز زیادی نمی توان فهمید و این به معنی است که قیمت این پارچه همچنان بالا باقی خواهد ماند. اما نایلون و پلی استر در مقام مقایسه با ابریشم نسبتا ارزان قیمت هستند، به همین دلیل خرید پارچه ارگانزایی که از این مواد تولید شده باشد، نمی بایست قیمت به مراتب بیشتری نسبت به پارچه هایی داشته باشد که آنها نیز از مواد اولیه مصنوعی ساخته شده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>