اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه ارگانزا

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه ارگانزا وجود دارد؟

پارچه ارگانزا از طریق مواد اولیه متفاوتی تولید می شود و تفاوتهای اندکی هم در این نوع پارچه وجود دارد که عبارتند از:

  • تنوع مواد اولیه: این نوع از پارچه در اصل از ابریشم ساخته می شود، اما در عصر حاضر یافتن پارچه ارگانزای ساخته شده از پلی استر یا نایلون متداول تر است.
  • پارچه ارگانزای گل برجسته (Spark organza): این پارچه زیر مجموعه ای از پارچه های براق گل برجسته است که این گل ها در بافت پارچه گنجانده می شوند.
  • پارچه ارگانزای کریستالی (Crystal organza): این نوع از پارچه ارگانزا هیچ گونه طرحی ندارد. همین موضوع باعث می شود که این پارچه درخشش بیشتری داشته باشد.
  • پارچه ارگانزای مرواریدی (Pearl organza): این زیرمجموعه از پارچه های ارگانزا به دلیل جلای رنگی خاص و درخشش مروارید گونه ای که دارد، به این اسم نامگذاری شده است.

پارچه ارگانزا چه تأثیری بر روی محیط زیست دارد؟

تأثیرات زیست محیطی پارچه ارگانزا به نوع ماده اولیه ای که برای ساخت این پارچه به کار می رود، بستگی دارد. اصطلاح «ارگانزا» به جای اینکه به نوع خاصی از مواد اولیه اشاره داشته باشد، بیشتر به الگوی خاصی از بافت اشاره دارد و انواع مختلف مواد اولیه ای که در تولید این پارچه مورد استفاده قرار می گیرند، ارتباط مختلفی با محیط زیست دارند.

مثلا پارچه های مصنوعی مانند نایلون و پلی استر بر روی محیط زیست تأثیر منفی شدید می گذارند. هر دوی این مواد از نفت خام مشتق می شوند که یک منبع طبیعی تجدید ناپذیر محسوب می گردد. حجم زیادی از انرژی و نیروی انسانی در فرآیند استحصال نفت خام به کار گرفته می شود و هنگام پالایش نفت خام به عنوان ماده ای که در فرآیند تولید منسوجات از آن استفاده می گردد، انواع سموم در محیط زیست آزاد می شود.
روند تبدیل نفت خام تصفیه شده به نایلون یا پلی استر، سموم بیشتری را وارد محیط زیست می کند و این روند ممکن است به کارگران نیز آسیب برساند. بدتر از همه، پارچه های مشتق شده از مواد نفتی تجزیه پذیر نیستند؛ محصولات تولید شده از ابریشم، پنبه و سایر پارچه های ارگانیک، مدتی پس از تولید دوباره به آغوش طبیعت باز می گردند، اما پارچه هایی که بر پایه مواد نفتی تولید می شوند، باعث مسدود کردن آبراهه ها و رها سازی سموم در محیط زیست می گردند.

اما تولید ابریشم از نظر زیست محیطی پایدار است و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. این پارچه از پیله های کرم ابریشم نشات می گیرد. کرم های ابریشم حشرات ریزی هستند که چرخه زندگی آنها وابسته به درختان توت است. لاروهای کرم ابریشم برگهای درخت توت را می خورند که بدون نیاز به سموم دفع آفات یا کود رشد می کنند و به محض اینکه به اندازه کافی بالغ شدند، از پیله های کرم ابریشم خارج می شوند. این پیله ها توسط کارگران جمع آوری می گردند.

فعالان حقوق حیوانات ممکن است درباره تولید ابریشم موضع گیری کنند، زیرا برای تولید پارچه ابریشمی، پیله کرم ابریشم باید به صورت زنده جوشانده شود. اما در تمام مراحل تولید یا استفاده از ابریشم هیچ ماده سمی یا تجزیه ناپذیری وارد محیط زیست نمی شود، همین امر باعث می گردد که این پارچه از منظر زیست محیطی نسبت به پارچه های مصنوعی برتری داشته باشد.

گواهینامه های موجود برای پارچه ارگانزا

اگر پارچه ارگانزا از مواد مصنوعی مانند نایلون یا پلی استر ساخته شود، تنها گواهینامه هایی که برای آن در دسترس است توسط سازمان هایی مانند سازمان استاندارد جهانی بازیافت (GRS) صادر می شود. این سازمان تنها برای محصولاتی که 100% از مواد بازیافتی تولید شده باشند، گواهینامه صادر می کند. از آنجا که این مواد از اجزای کاملا مصنوعی ساخته می شوند، داشتن این گواهینامه برای آنها به عنوان یک ماده ارگانیک یا یک ماده اصلاح نشده ژنتیکی غیر ممکن است.

اما پارچه های ارگانزای ساخته شده از ابریشم از سوی بعضی از ارگانها به عنوان یک ماده ارگانیک مورد تائید قرار می گیرند. به عنوان مثال سازمان استاندارد جهانی نساجی ارگانیک (GOTS) یک لیدر جهانی برای صدور گواهینامه منسوجات ارگانیک است، همچنین ممکن است پارچه ارگانزای ابریشمی واجد شرایط دریافت گواهینامه از وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) نیز باشد.

به علاوه انواع خاصی از ابریشم که در هندوستان تولید می شوند، ممکن است بتوانند واجد شرایط دریافت گواهینامه Silk Mark باشند؛ این گواهینامه تنها به تولیدکنندگانی اعطا می شود که از فرآیندهای تولید پایدار و ایمن استفاده می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>