اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه الاستین چیست؟


پارچه الاستین چه کاربردی دارد؟

از زمانیکه الاستین کشف شده است، به صورت گسترده مشخص گردیده که این ماده در طیف متنوعی از کاربردها به شدت مفید است. برخلاف دیگر الیاف مصنوعی مانند نایلون، این ماده معمولا برای تولید پلاستیک ها به کار نمی رود، اما در گونه های متنوعی از پوشاک مصرفی کاربرد دارد. با این حال توجه به این موضوع مهم است که پلی اورتان (پیش ماده برای تولید الاستین) در تعدادی از انواع مختلف پلاستیک های مصرفی، علمی و صنعتی نیز وجود دارد.

اگر برای پوشاک مصرفی به کشش نیاز باشد، از الاستین استفاده می شود. مثلا این پارچه در تقریبا هر نوعی از لباس زیر چسبان آقایان و بانوان وجود دارد. وقتی این ماده در لباس های زیر به کار می رود، پوشاک مربوطه را با آگاهی کامل از اینکه در صورت پوشیده شدن با فیزیک شخص کاملا منطبق خواهند شد، می توان بر روی یک جانب کوچک طراحی کرد.

استفاده از مقادیر کمی از پارچه الاستین به خصوص در هر نوعی از شلوارک موجود در بازار بسیار رایج است. اگرچه این پارچه درصد زیادی از محصول نهایی را به خود اختصاص نمی دهد، اما همین مقدار هم باعث فراهم شدن کشش برای لباس می شود.پارچه الاستین یکی از مؤلفه های مهم تولید جوراب نیز به شمار می آید. حتی جوراب هایی که تقریبا به طور کامل از پشم ساخته می شوند، برای کمک به حفظ شکل در پاهای شخص از مقدار محدودی اسپندکس در تولید آنها استفاده می شود. جوراب های مخصوص کار و جوراب های ورزشی همیشه حداقل 5 تا 10 درصد الاستین دارند.

این ماده در تمامی انواع لباس های ورزشی بسیار محبوب است. شلوارهای یوگا، پیراهن های دوچرخه سواری، لباس شنا، لباس مخصوص کوهنوردی و هر نوع دیگری از پوشاک که در هنگام فعالیت های شدید بدنی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند با این ماده تولید شود. مزایای چسبندگی و الاستیک الاستین یکی از جنبه های ضروری این نوع از پوشاک را برطرف می کند.

جالب اینجاست که الاستین جزء لاینفک لباس های ضبط کننده حرکت (موشن کپچر) محسوب می شود که در صنعت فیلم از آنها استفاده می گردد. بازیگران این لباس ها را در جلوی پرده سبز می پوشند و ویژگی های چسبندگی الاستین موجب می شود تا امکان نمایش سه بعدی بر روی تصاویری که در هنگام پوشیدن لباس های ضبط کننده حرکت ضبط شده است، ایجاد گردد.کاربردهای پارچه الاستین را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای لباس های زیر: استفاده شده در لباس های زیر چسبان برای مردان و زنان، جوراب
  • برای لباس های ورزشی: استفاده شده در شلوارهای یوگا، پیراهن های دوچرخه سواری، لباس شنا و لباس مخصوص کوهنوردی لباس های ضبط کننده حرکت که در صنعت فیلم مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه الاستین در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه الاستین در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: چین، اولین کشور سازنده: ایالات متحده).لاکرا به عنوان نشان تجاری شرکت دوپونت ثبت شده است، یعنی این شرکت تنها نهادی در بازار جهانی است که می تواند این نوع از الاستین را به فروش برساند. با این حال، شرکت های فراوان دیگری در سراسر جهان این پارچه را بدون محدودیت های نشان تجاری تولید می نمایند.

مقداری از پارچه الاستین هنوز در ایالات متحده تولید می شود، اما تولید عمده این ماده در کشورهای دیگری انجام می گیرد. بیشترین سهم بازار این ماده در اختیار چین است و شرکت گزارش اقتصاد جهانی ReportBuyer انتظار دارد که تولید جهانی الاستین تا سال 2023 همچنان به افزایش خود ادامه دهد و پیش بینی تولید فراتر از میزان تولید کنونی باشد.

قیمت پارچه الاستین به چه صورت است؟

الاستین به دلیل خواص الکتریکی مناسبش از دیگر پارچه های مصنوعی مشابه مانند پلی استر و ریون قیمت بالاتری دارد. فرآیند تولید استفاده شده برای تولید این پارچه به شدت پیچیده بوده و همین امر باعث افزایش قیمت این محصول می شود. با این حال، قیمت الاستین همانند دیگر منسوجات به صورت مستقیم تحت تأثیر نوسانات بازار است.

اگر الاستین بیشتری عرضه شود، به تبع قیمت آن برای هر یارد کمتر خواهد بود، اما اگر موجودی این پارچه در بازار کم باشد، قیمت ها به شدت افزایش پیدا می کند. در حال حاضر عرضه جهانی پارچه الاستین به نسبت ثابت است، اما نوسانات آینده بازار ممکن است سبب افزایش یا کاهش غیر منتظره این پارچه شود.

از آنجا که الاستین هنوز به عنوان یک ماده جدید با خواص بسیار مطلوب در نظر گرفته می شود، بنابراین برای مصرف کننده نهایی تا حدودی گران قیمت خواهد بود. مثلا لباس هایی که در ابتدا از طریق این ماده تولید می شوند، نسبت به لباس های تولید شده از طریق پلی استر یا مواد مصنوعی مشابه و پارچه های ارگانیک مانند پنبه گرانتر هستند.

در بعضی حالت ها، این افزایش قیمت مصرف ممکن است به دلیل هزینه های بالای تولید پارچه الاستین به وجود می آید، اما این پارچه تحت شرایط دیگر ممکن است در کاربردهای خاص پسند مورد استفاده قرار گیرد که ذاتا قیمت های بالاتری برای آنها اخذ می شود. مثلا لباس مخصوص دوچرخه سواری به دلیل شهرتی که دارد، قیمت نسبتا بالاتری دارد. این موضوع حتی در مورد لباس های مناسب برای رقص باله نیز اتفاق می افتد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>