اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه الاستین چیست؟


چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه الاستین وجود دارد؟

از نظر فنی فقط یک نوع پارچه الاستین وجود دارد، اما این پارچه تحت شرایط مختلفی نام های متفاوتی به خود می گیرد. بعضی از نام های استفاده شده برای توصیف این پارچه عبارتند از:

  • الاستین: اصطلاحی کلی برای توصیف پارچه های کوپلیمری پلی اتر- پلی اوره محسوب می شود. این نام مترادف اسپندکس است و می تواند به ماده ای که شرکت دوپونت به نام لاکرا تولید می کند، اشاره داشته باشد.
  • اسپندکس: برخلاف دیدگاه کلی، اسپندکس نام یک برند نیست، در این حقیقت این نام عنوانی است که شرکت دوپونت در هنگام توسعه محصول الاستین به آن داده است. وقتی پارچه به نام لاکرا برند شد و به بازار مصرفی معرفی گردید، این نام هنوز باقی ماند. کلمه اسپندکس (Spandex) به هم ریخته واژه اکسپندس (expands) است.
  • لاکرا: وقتی شرکت دوپونت شروع به عرضه محصول الاستین خود به تولید کنندگان منسوجات کرد، آن را تحت نام لاکرا برندگذاری نمود. این نام هنوز به عنوان نشان تجاری شرکت دوپونت باقی مانده است.

پارچه الاستین چه تأثیری بر محیط زیست دارد؟

دامنه تأثیر منفی ایجاد شده توسط الاستین قابل بحث است. از آنجا که مؤلفه های اصلی این پارچه در آزمایشگاه به دست می آید، لذا مواد خام موجود در الاستین را نمی توان تخریب کننده محیط زیست در نظر گرفت. با این حال فرآیند تولید این پارچه به انرژی زیادی نیاز دارد و از مواد شیمیایی سمی در تولید آن استفاده می شود. مثلا تولید پلی اورتان شامل استفاده از مواد شیمیایی سرطان زاست.

بعید به نظر می رسد که این مواد شیمیایی به کار رفته برای تولید پارچه الاستین جهت استفاده مصرف کننده هنوز باقی بمانند، اما ممکن است کارگرانی که این ماده را در فرآیند تولید به کار می گیرند در معرض ابتلا به سرطان قرار داشته باشند. از سویی دیگر تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان در محیط کارهای ناچیز است.

با این وجود، انواع مختلفی از سازمان های ایمنی حرفه ای و مراقبت از حقوق مصرف کننده عقیده دارند که عامل آسم در دوران کودکی و دیگر مشکلات تنفسی، ایزوسیانات (مواد خام استفاده شده برای تولید پلی اورتان) است. حضور ایزوسیانات (isocyanates) در فوم پلی اورتان استفاده شده در مبل قابل توجه است و احتمالا این ماده در الاستین یا سایر مواد دیگر وجود ندارد.

در صورتیکه از روش های تولید خوب (GMPها) در هنگام تولید الاستین استفاده شود، احتمال نمی رود که تولید این ماده، اثر قابل توجهی بر روی محیط زیست داشته باشد. مسئله مهم در رابطه با پارچه الاستین از نظر زیست محیطی به قابلیت زیست تجزیه پذیر بودن آن بر می گردد. پارچه های تولید شده با این ماده با گذشت زمان در طبیعت تجزیه نمی گردند و به تدریج موجب آلودگی محیط زیست می شوند.

مثلا مشخص شده است که حدود 60 درصد از زباله های یافت شده در محیط های دریایی از الیاف تجزیه ناپذیر لباس تشکیل شده است، یعنی الاستین و پارچه های مشابه در ایجاد زباله های عظیمی که در اقیانوس ها جاری هستند و تلنبار شدن آشغال در آبراه های داخلی نقش قابل توجهی دارند. اگرچه ویژگی های قابل توجه الاستین را نمی توان با پارچه های ارگانیک زیست تجزیه پذیر جایگزین نمود، اما نمی توان از این واقعیت نیز صرف نظر کرد که وقتی این ماده دور انداخته می شود یا حتی وقتی الیاف الاستین در هنگام شسته شدن از لباس کنده می شوند، باعث آلودگی محیط می گردند.

گواهینامه های موجود برای پارچه الاستین

اگر یک انجمن مستقل بتواند تعیین کند که پارچه الاستین از طریق مؤلفه های کاملا قابل بازیافت تولید می گردد، ممکن است برای دریافت گواهینامه استاندارد جهانی بازیافت واجد شرایط باشد. تاکنون فقط یک تولید کننده الاستین این گواهینامه را کسب کرده است، اما احتمال می رود که تولید کنندگان بیشتری در آینده از این رویه پیروی کنند. از آنجا که الاستین یک پارچه کلا مصنوعی است، لذا نمی توان گواهینامه ارگانیک یا غیر GMO را برای آن در نظر گرفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>