اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه نایلون


پارچه نایلون چگونه ساخته می شود؟

پارچه نایلون نوعی پلیمر است که از زنجیره های بلند مولکول های مبتنی بر کربن به نام مونومرها تشکیل شده است. بین انواع مختلف نایلون، تفاوت های اندکی وجود دارد، اما بیشتر آنها از طریق مونومرهای پلی آمید که از نفت خام حاصل می شوند، استخراج می گردند. در بیشتر حالت ها از مونومری به نام هگزا متیلن دی آمین در تولید نایلون استفاده می شود و این ماده گاهی اوقات برای اختصار به نام دی آمین (diamine) نیز خوانده می شود.

این مونومر از نفت خام استخراج می شود و مؤلفه های باقی مانده این نفت گاهی اوقات برای اهداف دیگری مورد استفاده قرار می گیرند، اما ممکن است دور نیز انداخته شوند.برای تولید پلیمری به نام نایلون، اسید دی آمین به واکنش با اسید آدیپیک مجبور می شود. این نوع از پلیمر معمولا به عنوان PA 6,6 شناخته می شود و اولین نوعی از پلیمر است که برای پارچه نایلونی به کار برده می شود. نمک نایلون نامی است که به این نوع از ماده گفته می شود و این ماده کریستالی سپس برای تبدیل شدن به یک ماده مذاب تحت حرارت قرار می گیرد.

این ماده پس از طریق یک اسپینرت (نخ ریس) اکسترود می شود. اسپینرت دستگاهی شبیه به دوش حمام است که تعداد بسیار زیادی از سوراخ ریز تشکیل شده است. پس از اکستروژن کردن ماده از طریق اسپینرت، نایلون بلافاصله سفت می شود و الیاف حاصل برای بارگذاری را بر روی قرقره ها آماده می شوند. برای افزایش دادن استحکام و الاستیسیته، این الیاف کشیده می شوند و سپس بر روی ماسوره دیگری در فرآیندی به نام کشیدن (drawing) پیچیده می گردند.

این فرآیند سبب می شود تا مولکول های پلیمری در یک ساختار موازی مرتب شوند و سپس از پایان فرآیند کشیدن، الیاف حاصل آماده هستند تا به پوشاک یا سایر شکل های الیاف ریسیده شوند. در بعضی از حالت ها، نایلون ممکن است به تنهایی برای تولید پارچه به کار رود، اما معمولا برای تولید منسوجات ترکیبی با دیگر پارچه ها مخلوط می شود. جهت تولید رنگ مورد نظر برای محصول نهایی، سپس نایلون رنگ آمیزی می گردد.در حالت کلی، فرآیند تولید پارچه نایلون را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • استخراج کردن دی آمین اسید: مونومری به نام اسید دی آمین از نفت خام استخراج می شود.
  • ترکیب کردن: اسید دی آمین برای تولید پلیمری به نام نمک نایلون، مجبور به واکنش با اسید آدیپیک می گردد.
  • حرارت دادن: این ماده کریستالی سپس برای تبدیل به یک ماده مذاب در معرض حرارت قرار می گیرد.
  • اکستروژن: این ماده در ادامه از طریق یک اسپینرت مذاب اکسترود می شود.
  • بارگذاری: ماده ایجاد شده بر روی نوعی از قرقره به نام بوبین (bobbin) بارگذاری می گردد.
  • کشیدن: این الیاف برای افزایش استحکام و الاستیسیته، کشیده می شوند.
  • کشیدگی (drawing): الیاف بر روی ماسوره دیگری در فرآیندی به نام کشیدگی پیچیده می گردند.
  • نخ ریسی کردن: الیاف حاصل برای تبدیل شدن به پوشاک و دیگر محصولات آماده هستند تا ریسیده شوند.
  • مرحله تکمیل نهایی: جهت تولید رنگ مورد نظر برای محصول نهایی، سپس نایلون رنگ آمیزی می گردد.

پارچه نایلون چه کاربردی دارد؟

پارچه نایلون در اصل به عنوان جایگزینی برای جوراب های ساق بلند ابریشمی وارد بازار گردید. تا زمان توسعه این پارچه، ابریشم تنها ماده موجود برای انواع جوراب های ظریف و نازک بود، اما ابریشم دوام چندانی نداشت و از نظر هزینه نیز بسیار گران بود. اگرچه عملکرد پارچه نایلون به صورتیکه شرکت دوپونت در زمان اختراع این منسوج تبلیغ آن را می کرد، نبود اما به عنوان ماده سازنده برای جوراب ساق بلند در میان زنان خانه دار و شاغل در اواخر نیمه قرن بیستم میلادی به شدت محبوبیت پیدا کرده بود.

تا به امروز یکی از کاربردهای اصلی این نوع از پارچه به تولید همین جوراب های ساق بلند زنانه مربوط می شود و از آن در لباس های تنگ، شلوارهای یوگا و انواع دیگری از لباس های چسبان خانم ها نیز استفاده می گردد.این نوع از پارچه معمولا در لباس های ورزشی نیز به کار می رود، اما نسبت به دیگر الیاف ارگانیک یا نیمه مصنوعی جنس نامرغوبی دارد.

مصرف کنندگان از زمان وارد شدن این محصول به بازار به ناتوانی این پارچه در جذب رطوبت اشاره کرده اند، به همین دلیل در هنگام فعالیت فیزیکی و بدنی می توان آن را انتخاب ضعیفی برای استفاده دانست. با این حال، بعضی از جنبه های این پارچه، مانند الکتریسیته آن برای لباس ورزشی مطلوب است. حتی اگر لباس ورزشی بخش عمده ای از مواد آن از پارچه های دیگر تشکیل شده باشد، باز هم تولید کنندگان لباس ورزشی در ساخت منسوجات خود برای افزایش الکتریسیته و سبکی از پارچه نایلونی نیز استفاده می نمایند.در حالت کلی، کاربردهای پارچه نایلون را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای جوراب های ساق بلند زنانه
  • برای لباس های چسبان خانم ها: استفاده شده در لباس های تنگ و شلوارهای یوگا
  • برای لباس ورزشی

پارچه نایلون در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه نایلون در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: چین، اولین کشور سازنده: ایالات متحده).این نوع از پارچه در اصل توسط شرکت دوپونت در ایالات متحده توسعه پیدا کرده است و تولید پارچه نایلون تا اواخر نیمه قرن بیستم میلادی فقط در ایالات متحده انجام می گرفت. با توجه به مزایایی که این پارچه دارد، به سرعت در سراسر جهان شناخته شد و دیگر کشورهای توسعه یافته، شروع به تولید پارچه نایلون نمودند، اما تا سال 1980 میلادی، ایالات متحده همچنان تولید کننده اصلی این پارچه بود.

بازسازی اقتصاد جهانی در اواخر دهه 1970 و در سراسر دهه 1980 میلادی سبب شد تا تعداد زیادی شرکت بین المللی به عنوان تولید کننده اصلی به سمت چین متمایل شوند. بنابراین بسیاری از شرکت های تولید کننده پارچه نایلون به سمت کشورهای جنوب شرقی آسیا کوچ نمودند و از آن زمان تولید این پارچه در دیگر کشورهای آن منطقه مانند هند، پاکستان و اندونزی وارد مرحله تازه ای گردید.

پارچه نایلون تا حدودی هنوز در ایالات متحده تولید می گردد، اما عمده تولید این پارچه در خارج از این کشور اتفاق می افتد. علیرغم احیای مجدد صنعت تولید در ایالات متحده، بعید به نظر می رسد که تولید پارچه نایلون به این کشور بازگردد. در چند دهه اخیر، تولید این پارچه کم شده است و حتی چین نیز این منسوج پلیمری را کمتر از گذشته تولید می نماید.

قیمت پارچه نایلون به چه صورت است؟

یکی از مزیت های اصلی پارچه نایلون به قیمت نسبتا کم تولید آن باز می گردد. اگرچه این پارچه زمانیکه تازه اختراع شده بود، قیمتش بالاتر از ابریشم بود، اما گسترش تولید سبب کاهش قیمت آن گردید. همچنین وقتی با دیگر پارچه ها ترکیب می شود، به شدت افت قیمت پیدا می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>