اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه نایلون

چه تفاوتی بین انواع پارچه نایلون وجود دارد؟

فقط چند ماده پلیمری وجود دارد که از نظر شیمیایی با هم متفاوت هستند و به نام نایلون شناخته می شوند. بعضی از این نوع پارچه ها عبارتند از:

  • نایلون 6 و 6: این پلیمر یکی از اولین پارچه های کاملا مصنوعی به شمار می آید که با ترکیب شدن هگزا متیلن دی آمین و کربوکسیلیک اسید شکل می گیرد. نمک حاصل را می توان برای تبدیل به الیاف ذوب نمود یا برای کاربردهای پالایش و تخلیص می توان آن را متبلور کرد.
  • نایلون 6: این پلیمر گاهی اوقات برای تولید پارچه های نایلونی به کار می رود، اما از نظر کاربرد نسبت به نایلون 6 و 6 از محبوبیت کمتری برخوردار است.
  • نایلون 46: این نوع از پلیمر فقط توسط شرکت بین المللی DSM تولید می شود و تحت نام تجاری Stanyl وارد بازار می گردد. اگرچه استفاده از این پلیمر برای تولید پارچه رایج نیست، اما به دلیل مقاومت خوبش در محیط های نامساعد مشهور گردیده است و معمولا در اجزای موتور، مانند جعبه دنده، ترمز و سیستم های خنک کنندگی هوا می توان آن را یافت.
  • نایلون 510: این پلیمر در اصل توسط شرکت دوپونت توسعه پیدا کرده است و هدف از توسعه آن جایگزینی با نایلون 6 و 6 بوده است. با این حال هزینه های تولید در نهایت تولید انبوه این پلیمر را برای ساخت پارچه متوقف کرد و اکنون فقط در کاربردهای صنعتی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نایلون 1 و 6: این پلیمر با ترکیب کردن adiponitrile، فرمالدئید و آب تولید می شود، اما معمولا در تولید پارچه از آن استفاده نمی گردد.

پارچه نایلون چه تأثیری بر محیط زیست دارد؟

تولید پارچه نایلون در کل بر روی محیط زیست تأثیر منفی خواهد گذاشت. یکی از دلایل اصلی تأثیرات مضر تولید این پارچه بر روی محیط زیست به مواد خام استفاده شده در تولید آن بر می گردد؛ اگرچه تولید پارچه نایلون با دیگر مواد امکان پذیر است، اما بیشتر تولید کنندگان از نفت خام که منبع هگزا متیلن دی آمین (جزء اصلی بیشتر پارچه های نایلونی) است، استفاده می نمایند.

ثابت شده است که هم به دست آوری و هم استفاده از سوخت های فسیلی برای محیط زیست مضر است. حفاری، فرکینگ (استخراج نفت از طریق تزریق گاز) و دیگر روش های برداشت نفت برای اکوسیستم کل جهان آسیب زا خواهد بود و چون نفت یک منبع پایدار نیست، لازم است که صنعت جهانی نفت به طور مداوم گسترش پیدا کند.

مقدار زیادی انرژی برای تولید پارچه نایلونی لازم است و تعدادی مواد بی مصرف در تولید فرآیند تولید به وجود می آید. مقادیر فراوانی از آب برای خنک کردن الیاف پارچه نایلونی مورد استفاده قرار می گیرد و این آب اغلب موجب آلودگی هیدروسفر اطراف محل تولید می شود. در تولید اسید آدیپیک (دومین جزء سازنده بیشتر پارچه های نایلونی)، اکسید نیتروس در اتمسفر آزاد می شود و این ماده در حدود 300 برابر از آزاد شدن دی اکسید کربن برای محیط زیست مضر خواهد بود.

از آنجا که پارچه نایلون کاملا مصنوعی است، نمی توان آن را زیست تجزیه پذیر در نظر گرفت؛ در حالی که دیگر پارچه ها مانند پنبه پس از چندین دهه تجزیه می شوند، اما پارچه های پلیمری به مدت صدها سال در محیط باقی خواهند ماند. خوشبختانه بعضی از شکل های این پارچه قابلیت بازیافت شدن دارند، اما همه خدمات مدیریت پسماند این ماده را بازیافت نمی کنند.

هیچ راهی برای کاستن از اثرات مضر زیست محیطی ایجاد شده توسط پارچه های پلیمری در طول فرآیند تولید وجود ندارد. تنها با دور انداختن مناسب این پارچه ها، می توان آنها را برای محیط زیست بهتر تولید نمود. به یاد داشتن این موضوع حائز اهمیت است که محل و نحوه تولید بر روی اثرات زیست محیطی پارچه نایلونی اثر می گذارد. بعضی از پارچه هاص پلیمری ممکن است در هنگام تولید به پوشاک و تحویل به مصرف کننده هنوز دارای مقادیری ترکیبات سمی باشند.

گواهینامه های موجود برای پارچه نایلون

اگرچه انواع مختلفی از آزمایش های شیمیایی ممکن است برای تعیین کیفیت نایلون انجام گیرد، اما گواهینامه خاصی برای این ماده وجود ندارد. از آنجا که این منسوج کاملا مصنوعی است، بنابراین غیر ممکن است که به عنوان طبیعی یا ارگانیک مورد تأیید قرار گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>