اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه تافته

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه تافته وجود دارد؟

چند نوع مختلف از این پارچه وجود دارد و آشنا شدن با اختلاف بین هر یک از این نوع ها مهم است:

  • تافته ابریشمی: تافته در اصل از ابریشم ساخته شده است و بسیاری از تولید کنندگان هنوز برای ساخت این پارچه از ابریشم استفاده می کنند.
  • تافته مصنوعی: در زمان معاصر به راحتی می توان پارچه تافته ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پلی استر یا ریون را مشاهده کرد.
  • تافته نخ رنگ شده (Yarn-dyed taffeta): این نسخه از منسوج قبل از اینکه بافته شود، رنگ آمیزی می گردد و به صورت محصول نهایی موج دار و سفت در می آید.
  • تافته رنگرزی شده پس از بافتن (Piece-dyed taffeta): این شکل از پارچه تافته پس از بافته شدن رنگ آمیزی می شود و به شدت از انواع دیگر نخ رنگ شده نرم تر است.
  • تافته کاغذی (Paper taffeta): این نوع از تافته از طریق الیاف ابریشمی یا پلی استری بسیار نازک ساخته می شود و منسوج نهایی به شدت نازک و موج دار خواهد بود.
  • تافته ابریشمی چند رنگی (Shot silk taffeta): برای ساخت این نوع از پارچه تافته، رشته های رنگ شده مختلفی برای تار و پود مورد استفاده قرار می گیرد که در این حالت دو رشته عمود بر هم برای بافته شدن منسوج به کار می رود. پارچه حاصل شده ظاهری رنگین کمانی دارد و وقتی از زاویه های مختلف به آن نگاه می شود، رنگ های مختلفی را نشان می دهد. اگرچه این پارچه گاهی اوقات از طریق پلی استر نیز ساخته می شود، اما ابریشم هنوز برای تولید این نوع از پارچه تافته برتری دارد. این نوع از پارچه به نام تافته شین (chiné) یا پمپادور (Pompadour) نیز معروف است.
  • تافته آنتیک (Antique taffeta): این پارچه بسیار سفت است، اما در فواصل منظم، توده های نخی نرم در آن وجود دارد.
  • تافته موهر (Moire taffeta): این نوع از پارچه تافته دارای الگوی موجدار است.

پارچه تافته چه تأثیری بر محیط زیست دارد؟

تأثیر پارچه تافته بر روی محیط زیست به الیاف سازنده آن بستگی دارد. از میان انواع مختلفی از مواد که برای تولید این پارچه به کار برده می شود، تاکنون ابریشم بهترین ماه سازگار با محیط زیست بوده است. تولید ابریشم تنها در صورتی بر روی محیط زیست تأثیر منفی دارد که باعث نابودی زندگی کرم های ابریشم شود.

اگرچه این موضوع ممکن است برای سازمان های مدافع حقوق حیوانات یک مسئله باشد، اما بیشتر علاقمندان به منسوجات و فعالین محیط زیست در مقایسه با ویرانی و خرابی ایجاد شده توسط الیاف مصنوعی و نیمه مصنوعی، از تأثیر اندک تولید این پارچه بر روی محیط زیست استقبال کرده اند.

کرم های ابریشم در سراسر طول زندگیشان بر روی سطوح درخت توت زندگی می کنند و برای رشد این نوع از درختان به آفت کش یا کود شیمیایی نیازی نیست. فرآیند تولید ابریشم به استفاده از هیچگونه مواد شیمیایی سمی نیازی ندارد و در بیشتر حالت ها از رنگ های سازگار با محیط زیست برای رنگ کردن این نوع از پارچه استفاده می شود.

علاوه بر این، ابریشم کاملا زیست تجزیه پذیر است. وقتی پوشاک ابریشمی دور انداخته می شود، پس از گذشت مدت زمانی توسط محیط زیست بازیافت می شود. این ویژگی به مصرف کنندگان اطمینان می دهد که خرید محصولات ابریشمی موجب ایجاد آلودگی برای محیط زیست نمی شود.

با این حال هم پلی استر و هم ریون در روش های متعددی بر محیط زیست تأثیر منفی ایجاد می کنند. پلی استر از نفت خام استخراج می شود که یک منبع ناپایدار است. فقط مقادیر مشخصی از نفت خام در دنیا باقی مانده است و چون این ماده برای تولید پلاستیک های متنوع، سوخت ها و روغن ها مورد استفاده قرار می گیرد، اغلب تقاضا برای آن زیاد است، اما عرضه آن محدود می باشد.

از مواد شیمیایی سمی زیادی در طول فرآیند تولید پلی استر استفاده می شود و بعضی از این مواد شیمیایی در صورت عدم مدیریت صحیح توسط کارخانه های تولیدی ممکن است به محیط زیست وارد شوند. علاوه بر این، پلی استر زیست تجزیه پذیر نیست. تخمین زده می شود که پوشاک پلی استری پس از دور انداخته شدن به مدت قرن ها یا حتی میلیون ها سال موجب آلودگی اکوسیستم می شوند.

کوپر آمونیوم ریون نوع دیگری از ریون به شمار می آید که برای تولید پارچه تافته معمولا مورد استفاده قرار می گیرد. کوپر آمونیوم ریون تا حدودی نسبت به انواع دیگر ریون برای محیط زیست بهتر است، چون با استفاده از یک فرآیند استخراج حلقه بسته تولید می شود.

با این حال، حلال استفاده شده برای تولید کوپر آمونیوم ریون در صورتیکه به درستی دفع نشود، به محیط زیست صدمه وارد می کند. اگرچه ریون به دلیل ساخته شدن از سلولز درخت از نظر فنی زیست تجزیه پذیر است، اما یک محصول نیمه مصنوعی به حساب می آید. پس می توان گفت که همانند الیاف کاملا ارگانیک به سرعت جذب محیط زیست نمی شود.

گواهینامه های موجود برای پارچه تافته

این نوع از پارچه با توجه به ماده ای که از طریق آن ساخته می شود، ممکن است واجد شرایط دریافت انواع مختلفی از گواهینامه ها باشد. مثلا وقتی پارچه ابریشمی در ایالات متحده تولید می گردد، اگر با استفاده از استانداردهای پایدار و غیر سمی تولید شده باشد، واجد شرایط دریافت گواهینامه محصول ارگانیک از سوی دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) خواهد بود.

گواهینامه محصول ارگانیک اتحادیه اروپا ممکن است به محصولات ابریشمی رشد داده شده در اروپا تعلق گیرد و سازمانی به نام استاندارد جهانی منسوج ارگانیک (GOTS) برای محصولاتی که در سراسر جهان تولید می شوند، گواهینامه ارگانیک بودن صادر می کند.اگر پارچه تافته از طریق مواد مصنوعی مانند پلی استر تولید شده باشد و مواد آن 100 درصد قابلیت بازیافت شدن داشته باشند، ممکن است واجد شرایط دریافت استاندارد جهانی بازیافت (GRS) باشد.

در غیر این صورت می توان کیفیت تولید پارچه تافته پلی استری یا ریونی را براساس مطابقت داشتن آن با استانداردهای ایزو 9001 (ISO 9001) مورد بررسی قرار داد. اگر منسوج ساخته شده در آمریکا توسط انجمن استانداردهای محلی آمریکا (ANSI) مورد تأیید قرار گیرد، می توان به کیفیت بالای آن پی برد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>