اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه مودال

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه مودال وجود دارد؟

فقط یک نوع از مودال ریون وجود دارد، اما این پارچه به انواع دیگر ریون بسیار شبیه است که سبب می گردد تا توصیف انواع دیگر منسوجات در خانواده ریون ضروری باشد. بعضی از نمونه های انواع ریون که به مودال شبیه هستند، عبارتند از:

ویسکوز ریون: این نوع از ریون به عنوان اولین شکل از منسوج مبتنی بر سلولز به تولید انبوه رسید. قبل از اختراع ویسکوز ریون، این پارچه برای تولید گران قیمت بود، اما اختراع ویسکوز ریون سبب شد تا کارخانه های سراسر جهان این پارچه را براساس فرمول های ساده دوباره تولید نمایند. ویسکوز ریون بسیار شبیه به مودال ریون است و می توان آن را به عنوان جد پارچه مودال در نظر گرفت.

فرآیند تولید ویسکوز ریون به شدت پیچیده است و از مراحل فرآوری شیمیایی زیادی تشکیل شده است. بنابراین ویسکوز ریون باید از نظر زیست محیطی و شرایط کاری برای کارگران نسبت به مودال ریون خطرناک تر باشد. اگرچه تولید ویسکوز ریون توسط بسیاری از کارخانه ها همچنان ادامه دارد، اما امروزه فرآیندهای جدیدی برای تولید اشکال پیچیده تر این پارچه مصنوعی به کار برده می شود.

لیوسل: این مشتق ریون یکی دیگر از حالت های جدید این پارچه به شمار می آید که مزیت های منحصر به فرد زیادی دارد. لیوسل فقط حالتی از ریون نیست، بلکه می توان آن را به عنوان یک محصول ارگانیک نیز در نظر گرفت. از آنجا که لیوسل استفاده شده جهت تولید این پارچه در طی فرآیند تولید موجب تغییر ساختار شیمیایی نمی شود، بنابراین از طریق کاملا از طریق الیاف درخت تولید می گردد.

فرآیند تولید لیوسل از یک سیستم حلقه بسته حلال استفاده می کند، یعنی حلال در طول فرآیند از بین نمی رود و به اکوسیستم وارد نمی گردد. اما فرآیندهای تولید مودال ریون از سیستم حلال استفاده می کنند که ضایعات شیمیایی را به محیط زیست وارد می نمایند. تقریبا همه لیوسل جهان توسط یک شرکت بین المللی اتریشی به نام Lenzing AG تولید می گردد.

پارچه مودال چه تأثیری بر محیط زیست دارد؟

فرآیند ساخت پارچه مودال نسبت به فرآیند تولید ویسکوز ریون کمی بیشتر با محیط زیست سازگار است. این مزیت زیست محیطی بیشتر، عمدتا به دلیل استفاده از غلظت های کمتر سود سوزآور به دست آمده است. با این وجود، فرآیند تولید پارچه مودال هنوز از مرحله ای به نام گزنتاسیون (xanthation) استفاده می کند که در طی فرآیند تولید از کربن دی سولفید برای سلولز استفاده می نماید. کربن دی سولفید یک نوروتوکسین بد نام است و از طریق هوا و آب آلوده تولید شده در زمان ساخت ریون به محیط زیست وارد می گردد.

کربن دی سولفید با ورود به اکوسیستم می تواند زندگی حیوانات مجاور کارخانه را به خطر بیندازد یا باعث ایجاد منبع زباله شود. همچنین می تواند مشکلات جدی برای سلامت انسان ها به وجود آورد. کسانیکه بیشتر در معرض آلودگی کربن دی سولفید در طی فرآیند تولید ریون قرار می گیرند، کارگرانی هستند که این پارچه را تولید می نمایند؛ این کارگران ممکن است با قرار گیری در معرض این ماده شیمیایی سمی با مشکلاتی نظیر درد کلیه و کبد، مشکلات بینایی، روان پریشی، اغماء یا حتی مرگ مواجه شوند.

سازندگان ریون در سال های اخیر برای کاهش اثرات کربن دی سولفید بر روی کارگران و محیط زیست، قدم هایی را برداشته اند. آنها ممکن است دستگاه های تصفیه کننده شیمیایی گاز کوره را در کارخانه هایشان نصب کنند و بعضی از شرکت ها ممکن است قبل از اینکه کربن دی سولفید با کارگرانشان یا اکوسیستم محیط تماس پیدا کند، از دستگاه های جذب کننده برای به دام انداختن آنها استفاده نمایند.

با توجه به مراحل کاشت و برداشتی که مورد استفاده قرار می گیرد، دستیابی به سلولز برای استفاده در ریون ممکن است یک فرآیند سازگار با محیط زیست تلقی گردد و شاید اصلا با محیط زیست سازگار نباشد. بسیاری از تولید کنندگان ریون فقط از سلولزهای حاصل از درخت پرورش داده شده بر روی زمینی که برای دیگر اهداف کشاورزی مناسب نیست، استفاده می کنند.

آنها از انواع مشخصی از چوب، مانند بامبو که نسبت به بقیه بیشتر با محیط زیست سازگار است، بهره می گیرند. با این وجود نباید از این حقیقت غافل شد که عمده مواد برداشت شده از درخت برای استفاده در ریون به ضایعات تبدیل می شوند. فقط سلولز حاصل از درخت برای تولید این پارچه به کار می رود و مابقی مواد درخت دور انداخته می شوند.

گواهینامه های موجود برای پارچه مودال

از آنجا که پارچه مودال نیمه مصنوعی است، لذا غیر ممکن است که به عنوان پارچه ارگانیک مورد تأیید قرار گیرد. با این حال شرکت Lenzing که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان پارچه مودال در سراسر جهان محسوب می شود، استخراج سلولز مورد نیاز خودش را فقط از طریق درخت هایی که به صورت پایدار برداشت می شوند و توسط PEEC مورد تأیید قرار می گیرند را انجام می دهد. بنابراین مصرف کنندگان و سازندگان منسوج که از پارچه مودال ساخته شده توسط این شرکت استفاده می کنند، می توانند مطمئن شوند که درختان استفاده شده برای تولید این منسوج با روش های پایدار برداشت می گردند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>