اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه توییل

پارچه توییل چگونه ساخته می شود؟

هر چند که مشخصات الگوی لوزی توییل یکسان است، اما مهم نیست که از چه نوع الیافی جهت تولید این پارچه استفاده شده است، چون فرآیندهای تولید متفاوتی که برای تولید پارچه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، برای تولید این پارچه نیز به کار می رود. مثلا پنبه یک الیاف طبیعی است و از الیاف کرکی که دانه گیاه پنبه را در هنگام به عمل آوری احاطه می کنند، استخراج می شوند.

وقتی این الیاف برداشت می شوند، در عدل ها بسته بندی می گردند و به کارخانه های تولید نخ پنبه فرستاده می شوند. این عدل ها بدون اینکه باز شوند، محتوایشان ترکیب می شود و سپس الیاف به رشته های نازک بلند کارد می گردند. بعد از این که این رشته ها شانه زده و شسته شدند، به نخ ریسیده می شوند. این نخ پنبه ای ممکن است در این نقطه رنگرزی شود یا بر روی قرقره های بزرگ به راحتی بارگیری گردد و به یک کارخانه نساجی فرستاده شود تا به یک محصول نهایی تبدیل گردد.

از پلی استر معمولاً برای تهیه پارچه توییل استفاده می شود، اما فرآیند بسیار متفاوتی برای ساختن این پارچه نسبت به آنچه برای ساختن نخ پنبه مورد استفاده قرار می گیرد، وجود دارد. این پارچه از ترکیبی به نام اتیلن ساخته شده است که در نفت خام از آن استفاده می شود. این ترکیب سپس با ماده شیمیایی دیگری به نام دی متیل ترفتالات واکنش نشان می دهد و مونومر الکل حاصل با ترفتالیک اسید پیوند داده می شود تا پلی استر ساخته شود.

این ماده پس از ایجاد ذوب می شود و سپس به صورت نوارهای بلند شکل می گیرد و سرد می شود. این نوارها از هم پاشیده می شوند و بار دیگر ذوب می گردند. در نهایت این پلی استر تصفیه شده از طریق یک اسپینرت برای ساخت الیاف پارچه اکسترود می شود و سپس این الیاف قبل از اینکه بر روی قرقره ها بارگذاری شوند، تحت چندین به عمل آوری قرار می گیرند.

هنگامیکه به الیاف نساجی نیاز است، می توان روش های مختلفی را برای تبدیل آن به توییل مورد استفاده قرار داد. از لحاظ فنی، هر نوع پارچه بافتنی را می توان "پارچه توییل" نامید و الگوهای بافندگی زیادی وجود دارند که برای ساخت این منسوج به کار می روند. به طور کلی یک پارچه توییل با عبور دادن رشته پود بر روی یک یا تعداد بیشتری از رشته های تار و سپس عبور دادن آن زیر دو یا تعداد بیشتری رشته های تار بافته می شود.این تکنیک منجر به یک الگوی "مرحله ای" می شود که به نظر می رسد وقتی پارچه نهایی تولید می گردد، خطوط مورب ظاهر می شوند. در حالت کلی می توان 8 مرحله را برای تولید این پارچه در نظر گرفت:

  • تولید کردن مونومر الکل: اتیلنی که از طریق نفت خام استخراج می شود با دی متیل ترفتالات در دمای بالا جهت تولید مونومر الکل واکنش نشان می دهد.
  • تولید کردن پلی استر: سپس این مونومر با ترفتالیک اسید جهت تولید پلیمری به نام پلی استر ترکیب می گردد.
  • اکستروژن: این لایه ذوب شده از طریق یک شیار اکسترود می شود و اجازه می یابد تا به صورت نوارهای بلند سرد گردد.
  • خرد کردن: این نوارها سپس خرد می شوند و دوباره ذوب می گردند.
  • ریسندگی: در ادامه پلی استر ذوب شده از طریق یک اسپینرت اکسترود می شود.
  • کشیدن: رشته های حاصل الیاف منسوج پس از آنکه کشیده شدند، اجازه می یابند تا سرد گردند.
  • تکمیل نهایی: در آخر الیاف پلی استر کشیده شده رنگ آمیزی می شوند یا در معرض بازدارنده شعله یا به عمل آوری های آنتی استاتیکی قرار می گیرند.
  • بافتن: وقتی الیاف خام منسوج حاصل شدند، یک پارچه توییل با عبور دادن رشته پود بر روی یک یا تعداد بیشتری از رشته های تار و سپس عبور دادن آن زیر دو یا تعداد بیشتری رشته های تار بافته می شود.

پارچه توییل در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پارچه توییل در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: چین، اولین کشور تولید کننده: مشخص نیست، اما ریشه کلمه توییل به زبان انگلیسی بر می گردد).هر چند که پارچه توییل در سراسر جهان تولید می شود، اما واضح است که چین بزرگ ترین صادر کننده این محصول نساجی است. چین بزرگ ترین تولید کننده پلی استر و پنبه نیز به شمار می آید.

از آنجایی که این دو الیاف بیشتر برای ساختن پارچه توییل مورد استفاده قرار می گیرند، لذا چین پیشرو بازار در تولید این پارچه شاخص است. هند، ایالات متحده و پاکستان نیز تولید کنندگان عمده پارچه توییل هستند. با توجه به پیشرفت های اقتصادی اخیر ممکن است چین در نهایت به عنوان بزرگ ترین تولید کننده پارچه جهان از دور رقابت خارج شود. اما در حال حاضر این کشور بزرگ ترین تولید کننده تقریبا هر نوع منسوجی محسوب می شود.

قیمت پارچه توییل چقدر است؟

قیمت پارچه توییل به الیاف ساخته شده و فرآیندی که برای تولید آن به کار می رود، بستگی دارد. برخی از دستگاه ها ممکن است این پارچه را کارآمدتر از دیگر ماشین ها تولید نمایند، در این صورت پارچه حاصل هزینه کمتری برای عمده فروشان خواهد داشت. علاوه بر این، حتی اگر پنبه و پلی استر قیمت تقریبا یکسانی داشته باشند، انواع خاصی از پنبه مانند پنبه پیما و سوپیما، بیش از پنبه معمولی و یا پلی استر هزینه دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>