اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه پیما

پارچه پیما چگونه تولید می شود؟

پنبه پیما به طور طبیعی از طریق گیاه گوسیپیوم باربادنس که در انواع مختلفی از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شود، تولید می گردد. همانند دیگر انواع پنبه، دانه های سفید و پف کرده تولید می نماید که هر کدام حاوی صدها یا هزاران الیاف ریز هستند. در تمام شکل های تولید پنبه، این دانه ها برداشت می شوند و سپس به یک نخ بسیار کششی تبدیل می گردند. پنبه در طول قرن ها با دست برداشت می شد.

از آنجاییکه برداشت پنبه با دست، فرآیندی دشوار و خسته کننده است، ماشین برداشت پنبه اختراع شد. این ماشین صنعتی یکی از پیشگامان اولیه عصر صنعتی تولید انبوه محسوب می گردد.ماشین برداشت پنبه، تولید این محصول را بسیار آسانتر کرده است، اما کیفیت محصول نهایی را نیز کاهش داده است. اگرچه انجام این کار مشکل است، اما بیشتر تولید کنندگان پنبه پیما، دانه های گوسیپیوم باربادنس را با دست برداشت می کنند.

بعد از برداشت دانه های گوسیپیوم باربادنس، آنها به شکل عدل فشرده می شوند. این عدل ها سپس به کارخانه منتقل می گردند و در منطقه ای به نام "اتاق باز" قرار می گیرند. در این اتاق، دستگاه باز کننده پنبه، الیاف خام پنبه ای را از عدل ها بیرون می کشد و آنها را به دستگاه میکسر منتقل می نماید.

هنگامی که الیاف مخلوط می شوند، عملیات کاردینگ انجام (فرآیندی است که توسط آن الیاف پنبه به صورت موازی کشیده می شوند تا شبکه ای از نخ را تشکیل دهند) می گیرد. این فرآیند، الیاف خام پنبه را به رشته های طنابی مانند تبدیل می نماید و سپس این رشته ها به ماشین شانه زنی فرستاده می شوند که ناخالصی ها را از پنبه جدا می کند. سپس طناب های پنبه ای پیما بر روی ماسوره ها بارگیری می شوند و در قرقره ها پیچیده می گردند. سپس طناب های پنبه ای به نخ ریسیده می گردند و در نهایت به پارچه تبدیل می شوند.

تولید پنبه در بیشتر موارد به هیچ حلال شیمیایی یا مواد سمی دیگر نیاز ندارد. با این حال برخی تولید کنندگان ممکن است از سفید کننده یا دیگر مواد سوزآور برای تمیز کردن یا آماده سازی الیاف پنبه استفاده نمایند. زمانیکه پنبه پیما به صورت ارگانیک و بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی رشد می کند، امن ترین و با کیفیت ترین شکل خود را ارائه می دهد. با این حال، زمانیکه همه تولید کنندگان برای تولید پنبه با کیفیت بالا نمی توانند بر روی پیروی از روش های تولید خوب (GMP) حساب کنند.

برخی از تولید کنندگان پنبه پیما یا سوپیما ممکن است روش معمول را برای تولید پارچه پنبه استخراج نمایند و از پروتکل هایی دسته کوچک برای تولید منسوجاتشان استفاده کنند. اگرچه فرآیند تولید پنبه که ما به طور دقیق از آن اطلاع داریم، بسیار کارآمد است، اما دیگر روش های تولید انبوه باعث کاهش کیفیت محصول نهایی می شوند.

وقتی منسوجات سوپیما و پیما از پنبه ساخته می شوند، در عالی ترین کیفیت خود در نظر گرفته می شوند، بنابراین ممکن است تولید کنندگان تصمیم بگیرند تا از هنجار صرف نظر کرده و فرآیندهای تولید با کنترل کیفیت بالاتر را انتخاب نمایند. تولید کنندگان پنبه پیما اگر لازم باشد حتی پنبه را بدون کمک از ابزارهای خودکار می توانند کارد، ریسیده و ببافند.در حالت کلی می توان فرآیند تولید پنبه پیما را به صورت زیر خلاصه نمود:

  • چیدن دانه: همه پنبه در قرن های گذشته با دست برداشت می شد. از آنجا که چیدن پنبه با دست فرآیندی سخت و طاقت فرسا است، به همین دلیل ماشین برداشت پنبه اختراع گردید.
  • فشرده کردن: بعد از اینکه دانه های گیاه گوسیپیوم باربادنس چیده شد، آنها در داخل عدل ها فشرده می شوند. سپس این عدل ها به کارخانه فرستاده می گردند و در محلی به نام اتاق باز قرار می گیرند.
  • ترکیب نمودن: ماشین از هم باز کردن پنبه در اتاق باز، الیاف خام پنبه را از عدل ها باز می کند و آنها را به دستگاه میکسر منتقل می نماید.
  • کاردینگ: کاردینگ فرآیندی است که الیاف پنبه را در راستای موازی می کشد تا یک شبکه از نخ به وجود آید. این فرآیند موجب می شود تا الیاف خام پنبه به رشته های طنابی شکل تبدیل شوند.
  • شانه زدن: این رشته ها برای اینکه ناخالصی های پنبه حذف شود به سوی دستگاه شانه زنی فرستاده می شوند.
  • پیچیدن: رشته های پنبه پیما بر روی ماسوره ها بارگیری می گردند و بر روی قرقره ها پیچیده می شوند.
  • نخ ریسی: در ادامه رشته های پنبه به نخ ریسیده می شوند.
  • بافتن: در نهایت نخ به پارچه بافته می شود.

پارچه پیما در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید پیما در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: چین، اولین کشور سازنده: ایالات متحده).به خاطر نقش کلیدی که سرخ پوستان پیما در کشت اولیه این نوع پنبه در ایالات متحده ایفا کرده اند، نام "پنبه پیما" انتخاب شده است. مردم پیما از دانش اجدادی خود در مورد چگونگی پرورش این نوع پنبه برخوردار بودند و در دهه 1900 در پروژه کشت گوسیپیوم باربادنس به وزارت کشاورزی ایالات متحده کمک کردند.

کشت پنبه پیما تا چند دهه آخر قرن بیستم در ایالات متحده باقی ماند و این نوع پنبه هنوز در کالیفرنیا، تگزاس، نیومکزیکو و آریزونا رشد می کند. اما پنبه پیما کم تر از پنج درصد تولید پنبه آمریکا را تشکیل می دهد و بیشتر این نوع پنبه در خارج از این کشور تولید می شود.

هند اخیرا از چین به عنوان بزرگ ترین صادر کننده پنبه پیما عبور کرد و این کشورها همچنان رقابت تنگاتنگی با هم دارند تا بزرگ ترین تولید کننده این پارچه لوکس باشند. یکی از دلایل افزایش اخیر تولید پنبه پیما در هند، آب و هوای گرم این کشور است. پنبه گوسیپیوم باربادنس به شدت قابل تنفس است و هند های طبقه متوسط در حال حاضر آن را به پنبه مصری ترجیح می دهند.

قیمت پارچه پنبه پیما چقدر است؟

پنبه پیما به طور قابل توجهی گران تر از انواع دیگر پنبه است. در حالی که قیمت منسوجات به کشور تولید کننده و فرآیندهای مورد استفاده تولید بستگی دارد، اما این نوع پنبه عموما دو برابر پنبه رشته کوتاه قیمت دارد.اگر می خواهید پنبه سوپیما را خریداری کنید، به خاطر داشته باشید که این پنبه یکی از گران ترین انواع پنبه در دنیاست. هزینه های پنبه سوپیما سه برابر قیمت پنبه معمولی است. با این حال وقتی پنبه سوپیما را می خرید، تضمین می شود که پارچه با کیفیت بالایی دریافت خواهید کرد، چون این پارچه مهر تایید ASA را دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>