اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پارچه اسکوبا چه نوع پارچه ای است؟

پارچه اسکوبا اصطلاحی است که عموما برای اشاره به نئوپرین به کار می رود. این پارچه در اصل توسط شرکت دوپونت (DuPont) که یکی از بزرگ ترین نوآوران محصولات جدید در جهان است، توسعه یافته است. شرکت دوپونت نایلون را نیز تولید کرده است و انواع دیگری از محصولات را در خارج از صنعت نساجی توسعه داده است.

نئوپرین (Neoprene) در دهه 1930 میلادی به عنوان جایگزینی برای لاستیک ساخته شد. در آن زمان لاستیک فقط با برداشت نوع خاصی از درخت تولید می گردید و این ماده در زمان آغاز جنگ جهانی دوم به مقدار کمی تامین می شد. افزایش نیاز به لاستیک در طول جنگ، تأمین جهانی این ماده را به خطر انداخته بود. این مسئله شرکت دوپونت و تعدادی از شرکت های پیشروی دیگر را به فکر یافتن راه حلی برای این مشکل واداشت.

از میان بسیاری از منسوجات مصنوعی که شرکت دوپونت تولید می کرد، نئوپرین به عنوان بهترین جایگزین لاستیک معرفی گردید. نئوپرین علامت تجاری دوپونت است. این ماده از نظر شیمیایی به پلی کلروپرن مشهور است. به خاطر توانایی آن در جایگزینی لاستیک در بسیاری از زمینه ها، این ماده به عنوان لاستیک کلروپرن نیز شناخته می شود.

بعد از جنگ مشخص گردید که نئوپرین کاربردهای فراتر از تجهیزات نظامی دارد. مثلا تولید کنندگان شروع به ساخت لباس های غواصی با نئوپرین کردند و این ماده به طور باور نکردنی در میان موج سواران و غواصان اسکوبا محبوب شد. نفوذ کردن آب در اکثر پارچه های ساخت لباس غواصی یکی از مشکلاتی بود که در آن زمان برای غواصی کردن وجود داشت. نئوپرین یک مانع کامل بین پوست و محیط اطراف آن ایجاد می کند که آن را برای ساخت لباس غواصی اسکوبا مناسب می سازد.

هر چند که نئوپرین ممکن است رویای غواصان اسکوبا را محقق سازد، اما ویژگی ضد آب این ماده، عملکرد آن را در دنیای گسترده پوشاک با محدودیت رو به رو کرده است. نئوپرین به هیچوجه قابلیت تنفس ندارد؛ وقتی شما لباس تولید شده از پارچه اسکوبا را بر تن می کنید، عرق تراوش شده بین پوست شما و آن ماده باقی می ماند تا این که لباس نئوپرین را در بیاورید. این عامل باعث می شود تا نئوپرین فقط برای لباس های گشاد و یا لباس هایی که بخش بزرگی از بدن را پوشش نمی دهند، مناسب باشد. اگرچه کشش نئوپرین، آن را به ماده ای ایده آل برای لباس های ورزشی محکم و مناسب تبدیل کرده است، اما فقدان قابلیت تنفس آن به طور قابل توجهی از این مزیت کاسته است.

پارچه اسکوبا چه کاربردی دارد؟

پارچه پلی کلروپرن به طور گسترده در کاربردهای گوناگون مصرفی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا معمولا از این نوع از پارچه در زمینه پزشکی به شکل های مختلفی استفاده می شود. دستکش های نئوپرینی بیشتر رایج شده اند، چون صنعت پزشکی نسبت به نیازهای بیماران حساس به لاتکس بیشتر احساس وظیفه می کند و این پارچه در مواردی که برای وسایل پزشکی به کار برده می شود، به عنوان کلاهک کوبشی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده در زمینه نظامی و حمل و نقل نیز کاربرد دارد. واشرهای نئوپرینی برای آب بندی پنجره ها و محفظه های برقی عالی هستند و به عنوان عایق صوتی در ترانسفورماتورهای قدرت نیز مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، این ماده برای ساختن آب بندی ضد ضربه، پوشش های شلنگ و تسمه های انتقال قدرت به کار می رود. نئوپرین حتی برای ساخت اجزای مختلفی که در ایستگاه بین المللی فضایی (‏ISS)‏ و دیگر فضاپیماها کاربرد دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

توانایی نئوپرین در عایق کردن گرما یا سرما و همچنین دفع آب منجر به رشد اولیه ماده به عنوان ماده لباس غواصی شده است. پیش از ظهور نئوپرین، غواصان مجبور به استفاده از مواد شیمیایی پیچیده بودند که وقتی می خواستند زیر آب بروند، حرکت و زمان آنها را محدود می کرد. با این حال، موفقیت این پارچه در لوازم اسکوبا باعث شد تا به تدریج از آنها در لباس های غواصی برای موج سواران در آب و هوای سردتر نیز استفاده شود. امروزه تقریبا همه لباس های غواصی و اسکوبا با نئوپرین یا پارچه مشابه معمولی ساخته می شوند.

جالب اینجاست که اخیرا موجی از طریق نئوپرین در صنعت مد ایجاد شده است. از آنجا که این پارچه فرم مناسبی دارد، در میان زنان جوان به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است و به عنوان یک محصول ایده آل تابستانی توسط مجلات مد معرفی می گردد. این پارچه معمولا در لباس های شنا نیز به کار می رود. علاوه بر پوشاک، نئوپرین به طور کلی در کالاهای مصرفی مانند وسایل الکترونیکی و روکش هایی برای صندلی ماشین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.در حالت کلی کاربردهای پارچه اسکوبا را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • برای استفاده پزشکی: استفاده شده به عنوان دستکش های نئوپرینی
  • برای کاربردهای نظامی و حمل و نقل: استفاده شده در عایق صوتی، ترانسفورماتورهای قدرت، آب بندی ضد ضربه و پوشش های شلنگ
  • برای پوشاک: استفاده شده در لباس های غواصی، اسکوبا و شنا
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>