اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پارچه لیوسل


پارچه لیوسل چه نوع پارچه ای است؟

لیوسل (Lyocell) یک پارچه نیمه مصنوعی است که معمولا به عنوان جایگزین برای پنبه یا ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه حالتی از ریون است و در درجه اول از سلولز استخراج شده از چوب تشکیل شده است.این پارچه در اصل توسط شرکت آمریکایی انکا (Enka) در سال 1972 توسعه پیدا کرد، اما محبوبیت آن به اواخر دهه 20 میلادی بر می گردد و هنوز هم نسبتا در سراسر جهان محبوب است.

از آنجا که این ماده نخست از اجزاء ارگانیک ساخته شده است، بیشتر به عنوان یک جایگزین پایدار برای الیاف کاملا مصنوعی، مانند پلی استر شناخته می شود، اما هنوز جای ابهام دارد که آیا پارچه لیوسل واقعا گزینه بهتری برای محیط زیست است یا خیر.

پارچه لیوسل در شرکت آمریکایی انکا، قبل از اینکه پروژه متوقف شد، فقط به صورت یک طرح اولیه توسعه پیدا کرد. تا اینکه در سال 1980 میلادی یک شرکت بریتانیایی به نام Courtaulds Fibres، آزمایشات خود را کامل نمود و پارچه جدیدی به نام تنسل را براساس تحقیقات انجام گرفته بر روی لیوسل به وجود آورد. این دو پارچه از نظر شیمیایی مانند هم هستند و می توان عبارت های تنسل و لیوسل را به صورت متناوب مورد استفاده قرار داد.

مصرف کنندگان معمولا پارچه لیوسل را در هنگام لمس کردن به صورت نرم تشخیص می دهند و بسیاری از مردم نمی توانند تفاوت بین این پارچه و پنبه را متوجه شوند. پارچه لیوسل صرف نظر از اینکه مرطوب یا خشک باشد، قوی است و نسبت به پنبه دارای مقاومت بیشتری در برابر کرکی شدن است. تولید کنندگان منسوجات از اینکه این پارچه با آسانی با دیگر انواع منسوجات مخلوط می شود، خشنود هستند و می توانند آن را با پنبه، ابریشم، ریون، پلی استر، نایلون و پشم ترکیب نمایند.

پارچه لیوسل در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

تولید لیوسل در جهان (بزرگ ترین صادر کننده: چین و اروپا. اولین کشور تولید کننده: ایالات متحده).وقتی پارچه لیوسل برای اولین بار ایجاد گردید، فقط در کارخانه شرکت آمریکایی انکا در شمال کارولینا تولید می شد. با این حال وقتی شرکت انکا تولید این ماده را متوقف نمود، ساخت این ماده به بریتانیا منتقل شد و شرکت Courtaulds Fibers آن را تحت نام تجاری تنسل تولید کرد.

سرانجام تولید تنسل به کارخانه Courtaulds در آلاباما گسترش یافت و تا اواخر دهه 1990 میلادی این پارچه در هیچ جایی از دنیا تولید نمی شد. در سال 1998، کارخانه Courtalds به شرکت آکزو نوبل که یک شرکت بین المللی هلندی در زمینه نقاشی است، فروخته شد. شرکت آکزو نوبل اقدام به فروش حقوق تنسل به یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی به نام شرکای CVC کرد که این شرکت بلافاصله حقوق بخش تنسل را به شرکت بین المللی نساجی مستقر در اتریش به نام Lenzing AG واگذار نمود.

هر چند که شرکت Lenzing AG دارای کارخانه های متعددی در اروپا بود، اما سهم بیشتری از تولید این محصول به کشورهایی نظیر چین و اندونزی صادر میشد. هر چند که هنوز بخشی از تنسل در کشورهایی مانند اتریش، بریتانیا و آمریکا تولید می شود، اما عمده این پارچه اکنون در چین تولید می گردد.

با توجه به اینکه شرکت Lenzing هنوز ثبت اختراع ماده تنسل را در اختیار دارد، به همین خاطر به عنوان بزرگ ترین تولید کننده این منسوج در جهان باقی مانده است.کارخانه های کوچک زیادی ممکن است این پارچه را در مقادیر کمی تولید نمایند، اما اگر شما یک لباس لیوسل به تن کرده اید، به احتمال زیاد این لباس جزء تولیدات یکی از کارخانه های چینی شرکت Lenzing AG بوده است.

قیمت پارچه لیوسل چقدر است؟

ریون و دیگر پارچه های سلولزی در اصل به عنوان جایگزین های ارزان تر ابریشم تولید شده اند. هر چند که تولید کردن ابریشم به صورت کاملا طبیعی انجام می گیرد و نسبتا با محیط زیست سازگار است، اما تولید ابریشم در مقادیر بزرگ بسیار سخت است. به همین دلیل انقلابی در تولید ابریشم مصنوعی به وجود آمده است که نتیجه آن توسعه ریون مدرن بوده است.

هر چند که هنوز نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که تولید پارچه های سلولزی نسبت به ابریشم ارزان تر تمام می شوند، اما به قطعیت نمی توان گفت که این ماجرا در مقیاس با پنبه هم اتفاق می افتد. اگرچه قیمت های پنبه و پارچه های سلولزی در نوسان است، اما هزینه تولید پنبه در دهه های گذشته و قبل تر به طور قابل توجهی پایین بوده است. اگر تمایلات اقتصاد جهانی ثابت باشد، پنبه از نقطه نظر تولید نسبت به لیوسل و پارچه های مشابه، ارزان تر خواهد بود.

با این وجود، تفاوت در قیمت بین پنبه و تنسل خیلی کم است و بعضی از تولید کنندگان ممکن است فرآیند تولید پارچه های سلولزی را به فرآیند ساخت پنبه ترجیح دهند. به خصوص لیوسل یکی از ارزان ترین پارچه های سلولزی برای تولید به شمار می آید و باعث تولید ضایعات بسیار کمی می شود. حتی اگر پارچه های سلولزی به دلیل نوسانات قیمت نسبت به پنبه به محبوبیت کمتری برسند، باز هم مفید بودن پارچه لیوسل به دلیل استفاده در تعداد زیادی از کاربردها از پنبه بیشتر است. قابلیت کشش این منسوج بسیار زیاد است و دوام بسیار بالایی در کاربردهای تجاری دارد. تولید کنندگان بسیار خشنود هستند که برای این مزایا، قیمت های کمتری را می پردازند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>