اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

الیاف پشمی

هر سال یکبار گوسفندان می توانند کت های خود را از تن خارج کرده و به ما بدهند. پشم گوسفندان با قیچی هایی مشابه قیچی آرایشگرهای زنانه برداشته می شود. این روش چیده شدن پشم به گوسفندان آسیب نمی رساند. پشم در مدت 5 دقیقه به صورت یک تکه چیده می شود که پشم گوسفندی نامیده می شود. سپس پشم کاملا پیچده می شود و بسته می گردد تا برای کیسه کردن آماده شود.

معمولا پشم چینی بین ماه های فوریه و ژوئن درست قبل از بره زایی انجام می شود. بیشتر پشم چین ها از این مزرعه به آن مزرعه می روند. یک پشم چین خوب می تواند روزانه پشم 80 تا 125 راس گوسفند را بچیند. یک فرد متخصص بسیار ماهر می تواند روزانه تا 225 راس گوسفند را پشم چینی کند.

پشم گوسفندان پیچیده و جمع می شود، سپس گره زده و بسته می گردد و در داخل گونی ها بسته بندی می شود. در هر کدام از این گونی ها، معمولا بین 20 تا 35 قطعه پشم گوسفند (هر کدام بین 4 تا 12 پوند وزن دارند) جا می گیرد، هر گونی پر شده از پشم به طور متوسط بین 200 تا 400 پوند وزن دارد. فرآوری پشم از این مرحله به بعد آغاز می شود.

با حرکت دادن پشم به آرامی به وسیله چنگگ داخل یک سری حوضچه که پر از محلول آب و صابون با دمای حدودا 140 درجه فارنهایت است، پشم شسته می شود. در خلال فرآیند شستشو، پشم فرآوری شده 30 تا 70 درصد از وزن خود را به دلیل جدا شدن چربی طبیعی (لانولین) و خاک از دست می دهد.

پس از شستشو، پشم از میان یک سری غلتک های فشاری عبور داده می شود و در انتها خشک می گردد. محصول فرعی این فرآیند که لانولین تصفیه شده است در کرم های دست و صورت، صابون ها و سایر پمادها مورد استفاده قرار می گیرد.پشم را می توان در مراحل مختلف فرآوری رنگ کرد.

اگر پشم بعد از مرحله شستشو رنگ شود، به آن کلاف پشم رنگ شده گفته می شود. اگر پشم پس از مرحله ریسندگی رنگ شود، به نام پشم نخی رنگ شده شناخته می شود. اگر پشم پس از مرحله بافندگی یا بافت رنگ شود به آن پارچه یا بافت رنگ شده گفته می شود. از آنجایی که الیاف پشم متخلخل هستند، لذا رنگ مستقیما جذب هسته آن می شود و رنگ های زنده و با دوامی را ایجاد می کند.

کاردینگ

الیاف پشمی مخلوط در عملیات کاردینگ، اجسام گیاهی را از پشم جدا کرده و الیاف را مرتب و صاف می کنند تا همگی در یک جهت قرار گیرند. این کار با عبور پشم از میان یک سیستم غلتکی که با دندانه های سیمی پوشانده شده و الیاف را به شکل تار عنکبوتی نازک در می آورد، صورت می گیرد.اگر قرار باشد الیاف پشمی تبدیل به پارچه شوند، الیاف تار عنکبوتی تبدیل به رشته هایی شده و به آرامی با هم مالش داده می شوند تا در انتها به شکل «نیمتاب» یا «فتیله» در آیند.

ریسندگی

در این مرحله رشته های نیمتاب با عبور از غلتک های کوچک تابانده می شوند که نتیجه آن استحکام و اندازه نخ است. تفاوت در اندازه، میزان تاباندن و چندلا کردن نخ در پارچه های پشمی، بافت های متفاوتی را ایجاد می کند که بخشی از طراحی پارچه محسوب می شود.

پارچه های پشمی به وسیله ماشین های بافتنی و با هم درآمیختن حداقل دو مجموعه نخ در زوایای مناسب تولید می شوند؛ به عبارت دیگر، عملیات بافندگی مستلزم به هم پیچیدن دو رشته نخ پیوسته که در جهات مختلف هستند (یکی از رشته ها در جهت بالا و پایین و دیگری در جهت عرضی قرار دارد)، می باشد. نخ طولی (در جهت بالا و پایین)، تار نامیده می شود.

نخی که در هنگام کار ماشین بافندگی به صورت عرضی قرار می گیرد پود یا پرکننده نام دارد. وقتی نخ تار از داخل ماشین بافندگی عبور می کند، توسط یک روزنه سیمی کشیده شده و به سمت بالا و پایین حرکت می کند. برای تشکیل پارچه بافته شده، نخ پود از بین فواصل ایجاد شده در تار کشیده می شود.

از آنجا که پارچه توسط ماشین بافتنی تولید می شود، لذا بافتی شل و گشاد دارد. پرداخت پارچه و نمدی کردن سطح پارچه پشمی با استفاده از رطوبت، گرما و سایش باعث منقبض شدن مواد و در نتیجه فشرده شدن و سفت شدن بافت می شود. سپس می توان پارچه را با استفاده از فرآیند برس زنی فلزی پرزدار کرد یا پرزگیری نمود تا ظاهری صاف و یکنواخت داشته باشد. همچنین می توان از مواد شیمیایی مختلف برای پابید کردن، مقاومت پارچه در برابر لکه دار شدن و قابلیت شستشو استفاده کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>