اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ریسندگی حلقه ای، پرکاربردترین تکنیک شکل دهی نخ

ریسندگی حلقه ای به دلیل مزایای قابل توجه در مقایسه با فرآیندهای جدید ریسندگی، پرکاربردترین شکل دستگاه ریسندگی است. دستگاه ریسندگی حلقه ای در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرد تا همزمان الیاف کوتاه را به نخ بپیچاند و سپس آنها را به منظور ذخیره سازی روی ماسوره ها بپیچد. حلقه نخی که به سرعت حول یک محور ثابت می چرخد، سطحی را ایجاد می کند که به آن "بالون" گفته می شود. تنظیمات ریسندگی حلقه ای به منظور کاهش پرز نخ و کاهش خطر ذوب شدن یا پرداخت الیاف باید انتخاب شود.

ریسندگی حلقه ای چیست؟

ریسندگی حلقه ای قدیمی ترین فرآیند ریسندگی در صنعت نساجی است. مواد الیاف به شکل نیمتاب یا فتیله سازی به دستگاه ریسندگی حلقه ای عرضه می شوند. حجم الیاف نیمتاب از طریق واحد نخ کشی (کشیدن الیاف) کاهش پیدا می کند. رشته های پیچ خورده به سمت عقب حرکت می کنند و به الیافی می رسند که از واحد نخ کشی خارج شده اند.

الیاف در مسیرهای مارپیچی هم مرکز در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این الیاف در معرض نیروهای معمولی قرار دارند و همین نیروها باعث می شوند تا نیروهای چسبندگی بین الیاف ها تقویت شده و از جدا شدن الیاف و یا لغزش الیاف در زیر فشار کششی جلوگیری کنند.

این مرحله بیشتر الیاف نیمتاب مورد نیاز در فرآیند نهایی تولید نخ را فراهم می کند. پیچ و تاب دادن به الیاف با استفاده از دوک دوار و پیچیدن نخ بر روی ماسوره صورت می گیرد. این سه مرحله به طور همزمان و مداوم انجام می شود.یک دوک نخ ریسی مکانیکی که به صورت محکم بر روی محفظه نخ قرار گرفته است، مسئول چرخش و پیچ و تاب است.

یک حلقه ساکن که در اطراف دوک قرار دارد، غلتک گردان را نگه می دارد. نخ توسط غلتک گردان از واحد نخ کشی خارج شده و به سمت محفظه نخ هدایت می شود. به منظور پیچ دادن به نخ پیچ خورده بر روی ماسوره ای که توسط دوک حمل می شود، غلتک گردان موظف است با دوک نخ ریسی همکاری کند.

غلتک گردان بدون هیچ گونه محرک فشاری بر روی حلقه حرکت می کند اما با الیافی که نخ کشی شده اند همراه است. سرعت چرخش غلتک گردان از سرعت چرخش دوک نخ ریسی پایین تر است و این تفاوت در سرعت باعث می شود تا پیچیدن نخ بر روی قرقره خالی امکان پذیر شود.

یک حرکت کنترل شده از بالا و پایین حلقه باعث شکل گیری بسته بندی نخ می شود که به آن ماسوره گفته می شود. فرآیند ریسندگی حلقه ای امکان تولید دامنه وسیعی از انواع نخ را فراهم می کند.فرآیند ریسندگی حلقه ای به دلیل کندتر بودن سرعت تولید و فرآیندهای اضافی مورد نیاز برای تولید نخ های حلقه ای یک فرآیند نسبتاً گران است.

نخ های حلقه ای کیفیت بالایی دارند و عمدتا در محدوده ریز شمار (60 Ne، 10 tex) تا متوسط شمار (30 Ne، 20 tex) تولید می شوند و تنها مقدار محدودی در محدوده درشت شمار (10 Ne، 60 tex) تولید می گردد. این نخ ها در لباس های زیر، پیراهن و حوله های با کیفیت استفاده می شوند. الیاف موجود در نخ حلقه ای، طبیعتی بسیار موازی و مارپیچ دارند و آرایش الیاف در طول ضخامت نخ یکنواخت است.

این نخ ها از ساختاری کاملا جمع و جور برخوردارند و در اصل فاقد پوشش و الیاف قلاب زده هستند. این ساختار قفل شده نتیجه تغییرات الیاف است که به نوبه خود تحت تأثیر هندسه مثلثی ناحیه چرخش و تنش های زیاد چرخش قرار دارد. استحکام محوری بالای نخ، نتیجه ساختار منحصر به فرد قفل شده آن است.

اصول اساسی ریسندگی حلقه ای

برخی از اصول اساسی ریسندگی حلقه ای به شرح زیر است:

مکانیسم نخ کشی

  • برای نازک کردن نیمتاب تا رسیدن به ظرافت مطلوب.

مکانیسم تحکیم (استحکام)

  • به منظور استحکام بخشی الیاف با پیچاندن آنها.

مکانیسم پیچیدن و بسته بندی

  • برای پیچیدن نخ حاصل در بسته بندی مناسب برای ذخیره سازی، حمل و نقل و پردازش بیشتر.

ریسندگی حلقه ای چگونه بر روی کیفیت نخ تأثیر می گذارد؟

ریسندگی حلقه ای اولین مرحله نخ ریسی است که در آن نخ از طریق الیاف نیمتاب قرار گرفته شده روی آویز، بر روی دستگاه حلقوی تولید می شوند. فرایند حلقه قلب کارخانه نساجی است و عوامل زیادی وجود دارد که بر روی کیفیت نخ تأثیرمی گذارند.

سرعت دستگاه نقش مهمی در کیفیت نخ دارد، زیرا با افزایش سرعت دستگاه حلقه، عیوب (در هم رفتگی 200%، ضخامت +50، نازکی -50) نخ افزایش می یابد.پرزهای زائد نیز تحت تأثیر فرآیند تولید حلقه قرار گرفته و عموما به دلیل سوختگی در اثر حرکت غلتک گردان و سرعت زیاد دستگاه تولید می شوند.CV شمارش نیز بسیار مهم است و فرآیند ریسندگی حلقه ای آخرین مرحله از فرآیندی است که در آن می توانیم CV شمارش نخ را کاهش دهیم.

نقایص نمره نخ (تراکم تار یا پود در واحد طول نخ) از نظر کیفی به قدری مهم است که هر مشتری به این استاندارد کیفی نیاز دارد، بنابراین باید سعی شود که نقایص آن به حداقل ممکن برسد.فرآیند ریسندگی حلقه ای همچنین بر تغییرات پیچ و تاب در طول تولید نخ نیز تأثیر می گذارد. این مسئله باعث ایجاد مشکلات عمده ای در حین مراحل بعدی کار می شود.

اهداف فرآیند ریسندگی حلقه ای

در زیر اهداف اصلی فرآیند ریسندگی حلقه ای ذکر شده است:

  • جهت نخ ریسی فتیله سازی تغذیه شده به ماشین ریسندگی، یعنی الیاف فتیله سازی به رشته های بسیار ریزی به نام نخ تبدیل شوند.
  • با وارد کردن مقدار لازم پیچاندن (پیچ و تاب)، مقاومت به نخ منتقل می شود.
  • رشته پیچ خورده ای به نام نخ بر روی بسته بندی مفید و قابل حمل از طریق پیچاندن نخ تابیده شده بر روی یک ماسوره یا لوله استوانه ای شکل جمع آوری می شود.

ماشین حلقه ای

ماشین ریسندگی حلقه ای که معمولا حلقه نامیده می شود، یک سیستم معمولی ریسندگی است و شامل عملیات های زیر است:

  • کشش الیاف (نخ کشی)
  • پیچ و تاب (پیچاندن)
  • پیچش

در آخرین مرحله از تولید نخ، الیاف کوتاه به ماشین ریسندگی حلقه ای خورانده می شوند، سپس از طریق سالن حلاجی (باز کردن و تمیز کردن) و ماشین کارتینگ عبور می کنند و وارد مرحله دستگاه نخ کشی و ماشین نیم تاب (فلایر) (جداسازی الیاف جداگانه، موازی سازی، تشکیل نوار الیاف) می شوند، در این مرحله، کار تولید نخ با عملیات کشش و چرخش تمام می شود.برخی از فرآیندهای درگیر در ماشین حلقه عبارتند از:

  • وارد قفسه شدن (محلی که بوبین های نخ را در آنجا قرار داده و نخ ها را از روی آنها باز می کنند)
  • نخ کشی
  • تاب خوردن (پیچاندن)
  • بر روی سطح پخش کردن
  • ساختن
  • برداشتن (تعویض بوبین یا ماسوره پر یا خالی)
  • پیچیدن
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>