اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نخ

نخ های دوزندگی با تاباندن (پیچاندن) الیاف کوتاه یا از طریق تارهای رشته ای پیوسته تولید می شوند. در بعضی از موارد برای ایجاد استحکام مناسب برای نخ، دو یا چند نوع الیاف مختلف با هم ترکیب می شوند.
تمام نخ های دوزندگی در ابتدا الیاف ساده بودند.

این نخ ها با پیچاندن الیاف کوتاه یا تارهای رشته های پیوسته تشکیل می شوند. دو یا چند نوع الیاف مختلف برای تهیه نخ با هم ترکیب می گردند. عوامل مختلفی وجود دارند که با توجه به کاربرد نهایی باید مورد بررسی قرار گیرند تا برای دوخت لباس از بهترین نخ استفاده شود و کارآیی آن افزایش یابد.

عواملی مانند نوع دوخت، نوع کوک، تعداد کوک ها در هر اینچ، قابلیت دوخت، مقاومت چرخ، مقاومت دوخت های خطی، نوع مواد دوخته شده، نوع چرخ خیاطی، کشیدگی، چروکیدگی، مقاومت در برابر سایش، رنگ آمیزی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و شرایط نوری و گرمایی که تحت آن شرایط محصول تولید می شود، عمر متوسط محصول و مقرون به صرفه بودن، باید در هنگام انتخاب نخ دوزندگی مورد توجه قرار گیرند.

مصرف نخ

  • هر چه میزان نخ در دوخت بیشتر باشد، خاصیت ارتجاعی دوخت بیشتر می شود.
  • هر چه تراکم کوک بالاتر باشد (SPI)، خاصیت ارتجاعی دوخت بیشتر می شود.

در ابتدا خاصیت ارتجاعی مورد نیاز دوخت توسط مخزن نخ در یک دوخت مشخص تعیین می شود، یعنی مقدار نخ پیوسته (نخ بالایی+ نخ پایینی) در طول یک متر دوخت.

  • کوک زنجیری شامل 8/2 متر از نخ کلی است.
  • کوک دو بل شامل 8/4 متر از نخ کلی است.
  • کوک زیگزاکی شامل 1/17 متر از نخ کلی است.

انتخاب نخ مناسب

  • برای پارچه ای با رنگ یکدست، نخی را انتخاب کنید که دارای همان رنگ، سایه یا تن رنگی تیره تر از پارچه باشد، همچنین برای پارچه های چهارخانه، پشمی یا چاپی، نخی را انتخاب کنید که رنگ آن متناسب با رنگ غالب پارچه داشته باشد.
  • پارچه های کشباف بیشتر به دلیل استفاده از پلی استر روی نخ های نایلونی معروف هستند، زیرا نخ باعث کشش بیشتری می شود و به دوخت خاصیت ارتجاعی می بخشد.
  • در صورت دوختن بافت پنبه ای، نخ ترکیبی پنبه- پلی استر بهترین انتخاب است.
  • نخ ایجاد شده از الیاف بلند و پیوسته را انتخاب کنید و نخ را آزمایش نمایید تا مطمئن شوید که ریش ریش نشده است.
  • اگر نخ در حرارت پایین تولید شده است، ریش ریش می شود، در نتیجه نخ ضعیفی است و باعث ایجاد کرک و پرز روی دستگاه می گردد، همچنین دارای کوک های ضعیف تری نیز هست و مرتبا پاره می شوند. همیشه روی پس زمینه ای با رنگ خاکستری خنثی و زیر نور استاندارد، رنگ نخ را با رنگ پارچه مطابقت دهید.
  • همیشه رنگ نخ را با کوک کردن روی پارچه واقعی امتحان نمایید.
  • برای انطباق بیشتر رنگ پارچه با رنگ نخ، همیشه از نمونه ای با حداقل ابعاد 2.5×2.5 اینچ استفاده کنید.

انواع ساختار نخ

نخ های در هم تنیده با هوا از رشته های بلند پلی استری ساخته می شوند که در اثر عبور از یک هواکش با فشار زیاد هوا با هوا آمیخته می شوند. این الیاف پس از اینکه تابیده می گردند، رنگ آمیزی می شوند و به وسیله روان کننده روی قیف ها پیچیده می گردند. نخ های درهم تنیده با هوا در بسیاری از موارد مانند دوختن پرچم ها، پارچه های کتانی و شلوارهای جین مورد استفاده قرار می گیرند.

نخ های حاوی محور فلزی (مغزی دار) با پیچیاندن مواد خام پنبه یا پلی استر در اطراف رشته های به هم پیوسته الیاف پلی استر ساخته می شوند. دو یا تعداد بیشتری از الیاف مختلف به هم پیچیده می شوند تا نخ را تشکیل دهند. سطح نخ های مغزی دار دارای کرک و پررز است، به همین دلیل ویژگی روان کنندگی خوبی دارند.

همچنین یک هسته رشته ای پیوسته دارند که به استحکام و دوام بالای آن ها کمک می کند. در هنگام پیچیده شدن در لفافه پنبه ای، نخ های مغزی دار مقاومت خوبی در برابر سوزن حرارتی پیدا می کنند. زمانی که در لفافه پلی استر پیچیده می شوند، از مقاومت شیمیایی و خاصیت رنگ پذیری خوبی برخوردار می شوند.

نخ های مونوکرد (Monokord) از رشته های به هم پیوسته نایلون تشکیل شده اند که با پیچ و تاب کمی با هم پیوند بر قرار می کنند، به گونه ای که مانند یک رشته نخ به نظر می رسند. به نظر می رسد که این نخ ها صاف و مانند روبان باشند، به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر سایش دارند و بسیار مقاوم هستند. نخ های مونوکورد در ساخت کفش و سایر کاربردهای سنگین استفاده می شوند.

نخ مونوفیلامنتی یا تک رشته ای (Monofilament) از طریق یک رشته به هم پیوسته نایلون تشکیل می شود. این نخ ها شفاف هستند و می توانند به خوبی با بسیاری از رنگ ها ترکیب شوند. از آنجا که تنها یک رشته واحد دارند، اگر به درستی قفل نشوند، گره می خورند. متداول ترین کاربرد نخ های مونوفیلامنتی در عملیات لحاف دوزی و انجام گره کور برای حاشیه دوزی پوشاک است.

نخ های تابیده از الیاف پنبه یا مواد خام پلی استری ساخته می شوند که به دور یک رشته منفرد تابیده می شوند، سپس چند لا شده و به نخ خیاطی تبدیل می گردند. نخ های تابیده نوعی نخ مدور هستند که سطح آنها دارای کرک و پرز است، به همین دلیل لطیف، صاف و روان هستند. این نخ ها از قابلیت دوخت مناسب و استحکام چندبعدی خوبی برخوردار هستند.

نخ های بافتی از رشته های پیوسته پلی استر یا نایلون که بافته شده اند و سپس برای اطمینان از کیفیت مناسب نخ در معرض گرما قرار می گیرند، تشکیل شده اند. این نخ ها قابلیت انعطاف پذیری بالا و خاصیت ارتجاعی خوبی دارند. نخ های بافتی برای دوخت کناره پارچه ها، کوک های زنجیری و بستن درز لباس ها مناسب هستند، همچنین به دلیل قابلیت ارتجاعی مناسب برای لباس هایی مانند لباس شنا، لباس کودکان، لباس های حاوی عملکرد ویژه و غیره مناسب هستند. نخ های بافتی معمولا در حاشیه پارچه های فاستونی یا برای کوک اورلاکر استفاده می شوند.

نخ های مونوفیلامنتی تابیده شده از رشته های پیوسته پلی استر یا نایلون که در یک کلاف منسجم به هم تابیده شده و چندلا شده اند، تشکیل می شوند. سپس رنگ آمیزی می گردند، کش می آیند و گرما می بینند تا به خصوصیات فیزیکی مورد نظر مانند مقاومت در برابر سایش و دوام بالا برسند. این نخ ها در لباس های حاوی عملکرد ویژه و لوازم داخلی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>